۱۰ حقیقت درباره تاریخ مصر باستان که نمیدانستید!

سرزمین فراعنه به خاطر اهرام عظیم، مومیایی ها و گنجینه های طلایش معروف شده است. اما شما در مورد مصر باستان چه می دانید؟ ۱۰ حقیقت درباره تاریخ مصر باستان که نمیدانستید! با ما همراه باشید..

 

۱.مصریان شترسواری نمیکردند!

تا اواخر دوران سلطنتی ، در مصر چندان استفاده ای از شترها نمی شد. در عوض مصریان از الاغ ها برای حمل و نقل استفاده می کردند.

رود نیل در مرکز زمین های حاصلخیز مصر جریان دارد و یک بزرگراه طبیعی به وجود آورده. این مسئله رفت و آمد با قایق را برای کسانی که تصمیم به سفر از شمال به جنوب داشتند را میسر می ساخت. این رود با کانال هایی به مناطق مسکونی مرتبط می شد.

۲.همه مصریان مومیایی نمی شدند!

مومیایی (جسدی که خشک و بانداژ شده) به یکی از آثار هنری مصریان تبدیل شده است. مومیایی شدن یک روند وقت گیر و گرانقیمت بود که بیشتر برای افراد ثروتمند جامعه انجام میشد. اغلب مصریان پس از مرگ در بیابان ها دفن می شدند.

خب چرا برخی میخواستند که مردگانشان مومیایی شوند؟ آنها معتقد بودند در دنیای پس از مرگ باز باید زندگی کرد، تنها به شرطی که بدن هنوز همان فرم اولیه انسان را داشته باشد. پس باید بدن را در بین شن و ماسه های داغ بیابان خشک می کردند. اشراف ترجیح میدادند در تابوت هایی داخل مقبره ها دفن شوند و این باعث مشد که بدن آن ها دیرتر تجزیه شود.

۳. برای مردگان مومیایی شده غذا و نوشیدنی سرو میشد!

مقبره ها مثل یک خانه ابدی برای بدن مومیایی طراحی میشد و روحش در کنار آن زندگی می کرد. این آرامگاه به خانواده و کشیش امکان بازدید از مرحوم را میداد.

داخل آرامگاه به طور منظم و نوشیدنی قرار داده می شد. در طول “جشن دره” ، یک فستیوال سالانه مرگ و پیدایش دوباره، بسیاری از افراد  شب را در کنار مقبره اجداد خود میگذراندند. در تاریکی شب زیر نور چراغ با غذا و نوشیدنی ، زنده شدن دوباره اجداد خود را جشن می گرفتند.

۴.زنان مصری حقوق برابر با مردان داشتند!

در مصر زنان و مردان از حقوق اجتماعی برابری برخوردار بودند. به این معنا که زنان مثل مردان از حق ارث، مالکیت، خرید و فروش و تجارت برخوردار بودند. آنها میتوانستند بدون حمایت مردی زندگی کنند و در صورت بیوه شدن یا طلاق گرفتن، به تنهایی فرزندانشان را سرپرستی کنند. و در صورت غیبت شوهرانشان در امور تجاری، باید وظیفه آنها را بر عهده می گرفتند.

همه در مصر باستان باید ازدواج می کردند و نقش مکمک در برابر همسرانشان را ایفا می کردند .زنان مسئول امور داخلی خانه بودند و شوهران باید هزینه ها و نیازهای خانواده را برطرف می کردند.

۵.بناهای تاریخی به ندرت نگارگری می شد!

نوشته های دیواری که شامل توضیحات و عکس های مختلف می شد، بسیار شگفت انگیز و زیبا بودند، اما زمان زیادی برای ایجاد آن لازم بود. بنابراین در موارد معدودی ، مسائل مهم را با نوشته هایی روی دیوارهای معابد و مقبره ها ثبت کردند و متن هایی که پیروزی های مصریان را نشان میداد.

تعداد کمی از مصریان باستان خواندن و نوشتن بلد بودند ، تقریبا حدود ۱۰ درصد از مردم ( و شاید هم کمتر) ..

۶. زنان میتوانستند پادشاه مصر باشند!

 

معمولا پادشاه مصر، پسر پادشاه قبلی بود. ولی این همیشه میسر نبود . تقریبا سه مرتبه زنان تاج و تخت را از آن خود ساختند و به عنوان پادشاه حکومت کردند. یکی از موفق ترین پادشاهان زن در مصر ، هاتشپسوت بود که بیش از ۲۰ سال پیاپی حکومت کرد.

در زبان انگلیسی در صورتی که بانوان به حکومت برسند، به جای واژه کینگ از کوئین استفاده می شود. ولی در زبان مصری کلمه پادشاه برای زن و مرد یکی بود و کوئین همسر کینگ به حساب می آمد.

۷.چندین مرد مصری با خواهرانشان ازدواج کردند!

برخی از پادشاهان مصری با خواهران تنی یا ناتنی خود ازدواج کردند. این ازدواج های خطرناک به آنها اطمینان میداد که کوئین تمام وظایف خود را از کودکی آموخته و به همسر و فرزاندنش وفادار خواهد ماند. برخی از آنها با خدایانی مثل ایسیس و اوریسیس ارتباط داشتند و اتحادهای خطرناکی بوجود آوردند.

در خارج از خانواده های سلطنتی، چنین ازدواج هایی عرف نبوده و ازدواج خواهر برادری مشکلات زیادی به وجود آورد.

۸.همه فراعنه هرم نساختند!

تقریبا تمام فرعون های پادشاهی قدیم (۲۶۸۶-۲۱۲۵ ق.م.) و پادشاهی میانه (c2055-1650 قبل از میلاد) در بیابان های شمالی مصر، هرم هایی ساختند.

اما با شروع پادشاهی جدید ( (c1550 قبل از میلاد) ساخت هرم دیگر مد نبود. پادشاهان آثار ماندگار جداگانه می ساختند. مومیایی آنها در مقبره های پنهان در دره پادشاهان در حاشیه غربی رود نیل دفن می شدند.

پس از سقوط پادشاهی جدید، پادشاهان در مقبره شمالی مصر دفن شدند و جسد مومیایی شده برخی از آنها هرگز کشف نشدند.

۹.اهرام توسط بردگان ساخته نمی شد!

هرودوت کلاسیک معتقد بود اهرام ثلاثه توسط ۱۰۰۰۰۰ برده ساخته شده بود. تصاویری از مردان، زنان و بچه ها را نشان می دهد که در شرایط سخت برای ساخت این اهرام کار می کردند. در هر صورت این حرف اشتباه است!

شواهد تاریخی زیادی وجود دارد که دال بر این است که کارکنان به طور مرتب با حقوق ماهانه در این اهرام کار می کرده اند. این افراد در کمپ هایی در نزدیکی اهرام زندگی میکردند تا کار خود را انجام دهند.

۱۰.کلئوپاترا زیبا نبوده است!

کلئوپاترا آخرین ملکه مصر باستان قلب جولیوس سزار و مارک آنتونی، دوتا از مهمترین شخصیت های رومی را به دست آورد. پس حتما باید خیلی زیبا بوده باشد؟

سکه هایی که عکس او روی آنهاست، نشان میدهد که چندان زیبا هم نبوده! دماغ بزرگ، پیشانی برجسته و چشمهای فرورفته داشته . البته ممکن است اینها همه هنر سازندگان سکه ها باشد که زیبایی او را نشان ندهند و چهره بیش از حد زنانه نداشته باشد تا بتواند قدرت حکومت خود را نشان دهد.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ