رازهای باورنکردنی درباره تاریخ یونان!

یونان یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری دنیاست! در واقع ممکن است این تابستان رکورد بیشترین گردشگر را بشکند. از جزایر یونانی خیره کننده گرفته تا غذاهای خوشمزه و بالاخره تاریخ و تمدن یونان باستان، این کشور را در صدر لیست توریست ها قرار می دهد. از آنجایی که حدود ۴۰ درصد مردم یونان در آتن زندگی می کنند، این شهر قلب و پایتخت یونان به شمار می رود. با ما همراه باشید تا رازهای باورنکردنی درباره تاریخ یونان! را به شما بگوییم:

 

۱.یک زن حامی آتن! 

مجسمه آتنا
Athena’s statue

بر اساس اساطیر یونانی، آتنا، الهه جنگ و دانایی می باشد. پوزیدون آب به مردم هدیه کرد و آتنا یک درخت زیتون، در این نبرد آتنا از طرف مردم به عنوان حامی شهر برگزیده شد.

جالب است که یک زن به عنوان الهه جنگ به تصویر کشیده شود. آتنا شخصیت کلیشه ای زنانه نداشته و  داستانهای عاشقانه ای از او بر جا نمانده است.پدرش زئوس به او خشونت، وحشیگری و جنگ را آموخت. ولی آتنا بعد دیگر جنگ که با عدالت و نظم همراه بود را نشان داد.


۲.منشا دموکراسی در یونان!

پارلمان هلنیک آتن
Hellenic Parliament

سرچشمه مفهوم دموکراسی از آتن می باشد. کلمه دموکراسی (δημοκρατία ) به معنای قدرت در دست مردم یا مردم سالاری می باشد. در دموکراسی آتن، رای شهروندان به عنوان قانون محسوب می شد و انتخابات توسط مردان برگزار می شد. همچنین مردم قدرت تبعید سیاستمداران را تا ۱۰ سال داشتند.


۳.وارد کردن درختان نخل توسط ملکه آمالیا!

درختان نخل باغ ملی آتن
palm-trees at National Garden

اگر به پیاده روی در اطراف باغ ملی آتن بپردازید، متوجه درختان نخل زیبایی خواهید شد. درختان نخل از ابتدا در آتن وجود نداشتند و توسط ملکه یونان،  آمالیا کاشته شد که با پادشاه اتو ازدواج کرد. ملکه بر طراحی باغ نظارت می کرد و به آن لقب باغ سلطنتی را داد. او عاشق درختان نخل بود و حدود ۱۵۰۰۰ گیاه از ایتالیا با کشتی وارد کرد. خیلی از گونه های گیاهی که وارد کرد هنوز هم وجود دارند.


۴.آکروپلیس آتن در صدر ۷ شگفتی دنیا!

آکروپلیس آتن
Acropolis

آکروپلیس در لغت به معنای “شهری در بلندی” می باشد. تعداد زیادی از این بنا در سراسر یونان ساخته شده ولی آکروپلیس واقع در آتن در مرتقع ترین بخش شهر قرار دارد و با دیوارهای سنگی بلندی احاطه شده که شهر را از حملات در امان نگه می داشت. آکروپلیس نامزد برترین شگفتی دنیا بود ولی در سال ۲۰۰۷ موفق به کسب این عنوان نشد. با وجود تخریب آکروپلیس توسط حملات متعدد و بلایی طبیعی، آتنی ها تلاش زیادی برای بازسازی آن کرده اند. بسیاری از اشیا تاریخی این مکان به موزه اکروپلیس برده شد تا از تخریب در امان باشند. در ۱۹۸۷ آکروپلیس به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد.


۵.ساخت زاپیون برای احیای بازی های المپیک

زاپیون در باغ ملی
Zappeion in the National Gardens

زاپیون میزبان اولین بازی های المپیک بوده که به افتخار زئوس، خدای آسمان ها و رهبر خدایان برگزار می شد. اوانگلیس زاپاس مردی ست که دستور ساخت زاپیون، یک ساختمان در آتن مرکزی برای احیای بازی های المپیک  را داد.

زاپاس یک تاجر بود که مدعی بازسازی بازی های باستانی بود و در نهایت موفق به متقاعد ساختن دولت برای ایجاد صندوق برای بازی های المپیک شد. متاسفانه زاپاس در ۱۸۶۵ فوت کرد، قبل از اینکه ساخت زاپیون در ۱۸۸۸ به اتمام برسد.

منبع
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها