۵ نکته درباره تاریخ سومر باستان که باید بدانید!

سومری های باستان یکی از پیشرفته ترین و پیچیده ترین تمدن های تاریخ را دارند که در اینجا حقایق جالبی درباره آنها را برای شما شرح می دهیم.۵ نکته درباره تاریخ سومر باستان که باید بدانید!

 

۱.یکی از بزرگترین شهرهای سومری با حدود ۸۰۰۰۰ سکنه!

warka
warka

منشا تمدن سومری در بین النهرین، همواره مورد بحث قرار می گیرد. شواهد باستانی نشان می دهد که سومر باستان با حدود ۱۲ شهر در هزاره چهارم قبل از میلاد تاسیس شده است. این شهرها پر از معابد هرم شکل و ادیان مختلف سومری بود. خانه ها از جنس ماسه یا آجر گلی بود. مهمترین شهرهای سومری شامل اریدو، اور، نیپور، لاگاش و کیش می شد. اما یکی از قدیمی ترین و پر جمعیت ترین شهرها، اوروک بود ، یک مرکز تجاری پر رونق که شش مایل دیوار دفاعی داشت و جمعیت آن حدود ۴۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ نفر بود. در اوج خود یعنی ۲۸۰۰ قبل از میلاد ، بزرگترین شهر دنیا بود.


۲.لیست حکام سومر باستان و یک زن!

kubaba

یکی از بزرگترین منابع اطلاعات در بین النهرین باستان “لیست شاهان” می باشد، یک سند که نام حکام سومر باستان و مدت سلطنت آنها در آن ذکر شده است. این لیست ترکیب عجیب غریبی از واقعیات تاریخی و افسانه ها می باشد. یکی از پادشاهانی که حدود ۴۳۲۰۰ سال زندگی کرده و تنها زن  در بین حکام سومر بوده ، تاج و تخت را در شهر کیش حدود ۲۵۰۰ قبل از میلاد گرفت. درباره سلطنت کوبابا و اینکه چه مدت حاکم بود، اطلاعات کمی در دست است.


۳.ایالات سومری در جنگ با یکدیگر!

Eannatum sovereign troops

اگرچه شهرهای سومری زبان و فرهنگ مشترک داشتند، دائما در حال جنگ با یکدیگر بودند و با عث ایجاد سلسله ها و پادشاهی های مختلف شدند. نخستین درگیریهای مهم تاریخی مربوط به پادشاه اناتوم از لاگاش می شود که در جنگ با شهر اوما پیروز شد.  او میخواست همه سومر را فتح کند، ولی در طول سلطنت خود تنها توانست بر چند شهر بین النهرین حکومت کند.


۴. سومریان، مسافران تجاری معروف!

trade merchant

مهمترین شریک تجاری سومری ها، جزیره دیلمون (بحرین امروزی) بود ، که تجارت مس را باب کرد. تجار سومری برای جمع آوری چوب سدر سفرهای طولانی ماهانه به آناتولی و لبنان می کردند و برای به دست آوردن طلا و سنگ های قیمتی به عمان و دره ایندوس می رفتند. سومریان باستان یک سنگ گرانبهای آبی رنگ را یافتند که مسافت های طولانی برای کشف آن را پیمودند.


۵.یک شخصیت تاریخی سومری، قهرمان حماسه گیلگامش!

Chalky alabaster statue

یکی از دستاوردهای برجسته ادبیات بین النهرین “حماسه گیلگامش” می باشد ، یک شعر ۳۰۰۰ خطی که ماجراهای پادشاه سومری را دنبال می کند که با یک هیولای جنگلی جنگید و به زندگی ابدی دست یافت. درحالی که  قهرمان شعر قدرتی مثل هرکول دارد ، بیشتر دانشمندان بر این باورند او یکی از حاکمان واقعی شهر اوروک بوده است.

منبع .history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها