مردم هزاره افغانستان

هزاره ها یک گروه اقلیت قومی افغانی با اجداد مختلط فارس، مغولی و ترک هستند. شایعات مداوم حاکی از آن است که آنها از نسل ارتش چنگیزخان هستند که اعضای آن با مردم محلی فارس و ترک مخلوط شده اند. آنها ممکن است بقایای نیروهایی باشند که محاصره بامیان را در سال ۱۲۲۱ انجام دادند. با این حال، اولین ذکر آنها در گزارش تاریخی تا زمان نوشته های بابر (۱۴۸۳-۱۵۳۰)، بنیانگذار امپراتوری مغول در هند ، نمی باشد. بابر در بابرنامه خود اشاره می کند که به محض خروج ارتش او از کابل، افغانستان، هزاره ها شروع به یورش به سرزمین های او کردند.

یک زن نگران هزاره در افغانستان

گویش هزاره ها بخشی از شاخه فارسی خانواده زبانی هندواروپایی است. هزارگی که به آن گفته می شود، گویش دری، یکی از دو زبان بزرگ افغانستان است و این دو زبان برای هر دو طرف قابل فهم هستند. با این حال، هزارگی واژه های زیادی را از  مغولی وام گرفته است که از این نظریه حمایت می‌کند که آنها اجداد مغولی دارند. در واقع تا دهه ۱۹۷۰ حدود ۳۰۰۰ هزاره در نواحی اطراف هرات به گویش مغولی به نام مغول صحبت می کردند. زبان مغول از نظر تاریخی با یک گروه شورشی از سربازان مغول که از ایل خانات جدا شدند، مرتبط است.

از نظر مذهب، بیشتر هزاره ها اعضای مذهب شیعه هستند، به ویژه از فرقه اثنی عشری، اگرچه برخی از آنها اسماعیلی هستند. محققان بر این باورند که هزاره ها در زمان سلسله صفویه در ایران، احتمالاً در اوایل قرن شانزدهم، به تشیع گرویدند. از آنجایی که بیشتر افغان‌ها مسلمان سنی هستند، هزاره‌ها برای قرن‌ها مورد آزار و اذیت و تبعیض قرار گرفته‌اند.

هزاره ها در اواخر قرن نوزدهم در مبارزات جانشینی از نامزد اشتباه حمایت کردند که منجر به شورش علیه دولت جدید شد. سه شورش در ۱۵ سال آخر قرن منجر به  قتل عام ۶۵ درصد از جمعیت هزاره یا آواره شدن آنها به پاکستان یا ایران شد. اسناد مربوط به آن دوره حاکی از آن است که ارتش دولت افغانستان پس از قتل عام از سر انسان  ها اهرام ساخته است تا به بقیه شورشیان هزاره هشدار داده باشد.

این آخرین سرکوب وحشیانه و خونین حکومت هزاره ها نخواهد بود. در زمان حکومت طالبان بر کشور (۱۹۹۶-۲۰۰۱)، دولت به طور خاص مردم هزاره را برای آزار و اذیت و حتی نسل کشی هدف قرار داد. طالبان معتقدند که شیعیان مسلمان واقعی نیستند و مرتد هستند پس از دید آنها کشتن این افراد کار درستی محسوب می شود.

کلمه هزاره از کلمه فارسی هزار گرفته شده است. ارتش مغول در واحدهای ۱۰۰۰ جنگجو عمل می کرد، بنابراین این نام اعتبار بیشتری به این ایده می دهد که هزاره ها از نسل جنگجویان امپراتوری مغول هستند.

امروز، تقریباً ۳ میلیون هزاره در افغانستان زندگی می کنند، جایی که آنها سومین گروه قومی بزرگ را پس از پشتون ها و تاجیک ها تشکیل می دهند. همچنین حدود ۱.۵ میلیون هزاره در پاکستان وجود دارد که بیشتر در نواحی اطراف کویته، بلوچستان و همچنین حدود ۱۳۵۰۰۰ نفر در ایران هستند.

مترجم:زهرا طاهری

منبع Thoughtco
عضویت
اطلاع از
guest

7 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
داود

بیشتر گفته های شما شبیه طنز هست .هزارها قبل از حمله ی مغول در ایران بودن و واژه ی مغولی هم در زبان آنها همان اندازه هست که در زبان فارسی هست .درضمن هاپلوگروب هزارها ۳۰درصد آن Qهست که هاپلوگروپ نژاد زرد هست و بقیه از نوعj2وr1aهستند که هاپولگروپ ایرانی هستند و مردم هزاره از ادغام نژادی قوم تاجیک با مردم تبتی که زرد پوست هستند به وجود آمدند .در ضمن نژاد سفید در برابر نژاد زرد و سیاه مغلوب هست یعنی اگه یک مرد یا زن سفید پوست با یک زن یا مرد زرد پوست ازدواج کنند فرزند آنها… مطالعه بیشتر »

سالاریان
امتیاز :
     

در طول ۱۵۰ سال به اثر تبعیض سیستماتیک و جنایات حاکمان ظالم در قتل عام هزاره ها ، واژه اقلیت از اکثریت پدید آمد حال همگان میدانیم که مناطق سرسبز و حاصلخیز جغرافیای وسیع افغانستان در اثر ظلم ظالمان از این مردم ستمدیده گرفته شده و کوچ اجباری داده شدند

آدم

بابر در بابرنامه هزاره ها را هزاره های ترکمنی نوشته!!
در ضمن کلمات آقا و خانم هم مغولی است پس ایرانیان مغولن؟؟

Mohammad Shabir

ببخشید. اولاً، نفوس هزاره ها بیش از ۵ میلیون در افغانستان است. ثانیاً، اگر این ها باقیمانده ارتش مغول آمد چگونه در این مدت کوتاه دین و مذهب اینها به اسلام و شیعه تبدیل شده. حالانکه گسترش دین، مذهب و عقیده در بین یک جامعه به مدت زمان بسیار طولانی نیاز دارد. اگر این ها از نسل مغولان باشند و توسط لشکر چنگیز در سرزمین سنی مذهب افغانستان انتقال می یافتند، باید اکثریت هزاره ها به مذهب تسنن می گرویدند. اما اکثراً اهل تشیع آمد. از نگاه زبانی، اکثر زبان ها دارای وجه اشتراک در الفاظ و لهجه(accent) می باشند.… مطالعه بیشتر »

Milad

محض اطلاعت هزاره ها به هرحال چشم بادامی هستند این یک حقیقت آشکار هست یعنی از جای دیگری به افغانستان آمدند و زبانشان چیز دیگری بوده ، در چند سایت معتبر هم نوشته شده هزاره ها مخلوطی از ترک و مغول هستند و زبانشان جغتایی بوده زبان جغتایی زبان مغولان بوده دانشگاه آکسفورد آمریکا تاکید دارد که هزاره ها ترک‌تبار هستند از نژاد آلتایی مانند قزاقستان در سایت ویکی پدیا هم نوشته شده تحقیقات ژن شناسی بر روی هزاره ها نشان داد که آنها به ترک ها و ازبک ها نزدیک ترند

سلحشور

مگر هر کس چشمشان تنگ بود غز جای دیگر امدن شاید انها بودن دیگران امدن

رامین

حمله چنگیز قبل حکومت صفویان بوده شیعه شاه اسماعیل صفوی تشکیل داد جهت اطلاع