طالبان و تعیین ورودیه برای بازدید از مجسمه های بودای بامیان

طالبان و مجسمه بودای بامیان!

طالبان  برای بازدید از جای مجسمه‌‌های بزرگ بودای بامیان که ۱۲ سال پیش منفجر کرد،قیمت بلیت تعیین کرد. قیمت بلیط ۵۷ سنت برای افغانستانی‌ها و ۳.۴۵ دلار برای خارجی‌ها تعیین شده است.
تخریب مجسمه‌های بودا حدود ۳ هفته طول کشید. وقتی طالبان نتوانستند مجسمه‌ها را با شلیک توپ و راکت تخریب کنند، زندانیان و مردم محل را به زور وادار می کردند تا مواد منفجره را در بدنه بودا جاسازی کنند: «مردم را از قشلاق ها و اسیران را می برد ریسمان به کمرشان می بست و آنها را از سوراخ بالای سر بت آویزان می کردند تا بت را سوراخ کنند و مواد انفجاری جابجا کنند.»
بعد از تخریب مجسمه‌ها فعالان افغانستان خواستار بازسازی آنها شدند اما یونسکو مخالفت کرد. رانسسکو باندارین معاون مدیرعمومی یونسکو گفته بود که این موسسه امکان بازسازی مجسمه بودا را توسط چندین تن از دانشمندان آلمانی بررسی کرده است.
تحقیقات انجام شده در مورد بازسازی مجسمه بودا « موضع ما را درمورد اینکه که بازسازی ( مجسمه بودا) غیرعملی است» تغییر نمی دهد. زیرا این امر به طور غیر ضروری منابع ما را به خرج می رساند، این درحالی است که اولویتهای دیگری در دره بامیان وجود دارند.

طالبان

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها