تاثیر رم باستان بر دموکراسی امروزی

وقتی سخن از نظام حکومتی در کشورهای غربی مدرن به میان می آید، ناخوداگاه یاد دموکراسی آتن می افتیم. هر چند این مسئله تا حدودی صحیح است اما روم باستان هم بر دموکراسی و مردم سالاری بی تاثیر نبود. با تاریخ ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره تاثیر رم باستان بر دموکراسی امروزی کسب کنید.

 

نخستین مقامات منتخب دنیا!

مقامات انتخاب شده نشانی از نفوذ اصلی روم بر دولت های مدرن می باشد. روم اولین کشور دنیا بود که به این روش عمل می کرد، حتی بسیار جدی تر از چیزی که ما امروز انجام می دهیم. در ابتدای جمهوری، تمام مقامات رومی از بین نجیب زادگان رومی انتخاب می شدند. به آنها پست های مختلفی داده میشد که مهمترین آنها کنسولگری بود. کنسول رهبر اجرایی جمهوری بود. انها اجازه دخالت در کار دادگاه و وضع قانون را نداشتند ولی قدرت رهبری ارتش را در دست داشتند و تصمیمات نهایی مثل تصمیم گیری درباره قیام مردم یا هر فاجعه ای را می گرفتند.

امروزه کشورهای مدرن این قدرت را به رییس جمهور و رد برخی موارد به پادشاه میدهند.


دسته بندی شعبات دولتی!

یکی از دیگر چیزهایی که روم برای دموکراسی امروزی به ارمغان آورد، تقسیم بندی بخش های دولتی به سه قوه مجریه، قضایی و قانون گذاری بود. اگرچه اغلب مقامات منتخب از بین اعضای مجلس سنا انتخاب شده بودند، در حین انجام وظایف دیگر، قادر به انجام وظایف مجلس سنا نبودند.

امروزه در هر کشور مدرن، قوانین مشابهی وجود دارد و دستگاه های قانونی مختلف از دو شغله بودن سیاستمدران جلوگیری می کنند.

در واقع رومیان معتقد بودند با جدا سازی شغل ها به طور جدی و جلوگیری از دو شغله بودن، جامعه را از طمع و حق خوری حفظ می کردند.


پیدایش قانون گذاری!

جامعه رومی به دو بخش جداگانه تقسیم می شد: نجیب زادگان و عوام . در زمان پیدایش روم ، مردم عادی تقریبا هیچ گونه حقی نداشتند و برای به دست آوردن حقوق خود سال ها جنگیدند. بزرگترین موفقیت آنها به دست آوردن تریبون و سکوی سخنرانی بود. در هر زمان، ۱۰ نفر از عوام که از بین غیر اشرافیان انتخاب می شدند، حق داشتند که از طریق وتو، مجلس سنا را از تصویب قوانینی که به ضرر مردم عادی بود، منع کنند. “وتو” یک کلمه لاتین می باشد که در لغت بدین معناست: “من مانع میشوم”. این جلوگیری از قوانین اشتباه تا امروز پا برجاست و وقتی رییس جمهور قانونی را مطرح می کند، میتوان درباره آن بحث کرد یا آن را برای بررسی مجدد به پارلمان فرستاد. این مسئله برای رومی ها غیر معقول بود که ” مردی که ارتش را رهبری می کند، همزمان کسی ست که مردم عادی را حمایت کند؟”

اساس تمامی پیشرفت های بعدی قوانین رومی، قانون ۱۲ Tables بود که در قرن پنجم قبل از میلاد نوشته شد. در ابتدا شامل قوانینی می شد که به اشراف امکان می داد تا با عوام هر گونه که دلشان میخواهد رفتار کنند. یک قیام به مردم عادی امکان داد تا بتوانند حق خود را دریافت کنند.


برابری در پیشگاه قانون!

یکی از مهمترین چیزهایی که رومی ها به قانون شان معرفی کردند، مفهوم برابری در پیشگاه قانون بود. تمام شهروندان رومی، هم مرد و هم زن، و هم بچه ها در برابر قانون حقوق یکسان پیدا کردند. این مسئله به قدری برای رومی ها مهم بود که در صورتی که اگر یک نجیب زاده، برده خود را بدون محاکمه می کشت، مجازات می شد. از نظر قانون هیچ تفاوتی بین اشراف و غیر اشراف نبود و حتی بعدها قوانین به نفع مردم عادی بود تا انصاف رعایت شود.

بدون این مفهوم برابری، بیشتر قوانین مدرن غیر قابل تصور خواهد بود. احتمال اینکه کسی به خاطر اشراف زادگی بتواند از مجازات خود فرار کند، غیر قابل درک است، همانطور که برای رومی ها در صد سال پیش بود!


نتیجه گیری

بله حق با شماست! شاید اولین جرقه حکومت دموکراتیک و مردم سالاری در یونان زده شده باشد اما بدون تاثیر گذاری رومی ها، بیشتر جنبه های آن که متفکران مدرن ستایش می کنند، هیچ وقت به وجود نمی آمد یا شاید مدت ها زمان میبرد. رومی ها موفق شدند پایه های جامعه دموکراتیک که امروز داریم را برپا کنند و ایده هایی بدهند که هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مسعود
امتیاز :
     

Rome’s primary influence on modern government is the concept of elected officials.
نفوذ اصلی رم بر دولت های مدرن مفهوم مقامات انتخاب شده می‌باشد.

سحر وفادار

سلام دوست عزیز
ممنون بابت دقت و همراهی تون..