قدرتمندترین رهبران یونان باستان! (قسمت دوم)

درباره شروع تمدن یونان باستان نظریات متعددی وجود دارد: برخی مورخان بر این باورند که از عصر تاریکی شروع شده و تا ۶۰۰ ب.م ادامه یافت. برخی دیگر از مورخان معتقدند که تا مرگ اسکندر مقدونی در ۳۲۳ ق.م ادامه یافت و سپس وارد عصر هلنیستی شد. تمدن و فرهنگ یونان باستان بر امپراطوری روم تاثیر گذاشت. یونان باستان رهبران بزرگ زیادی را به خود دیده و میراث بزرگی بر جای گذاشتند. با تاریخ ما همراه باشید تا قدرتمندترین رهبران یونان باستان! (قسمت دوم) را بشناسید:

 

۶.دموستن ( ۳۸۴ تا ۳۲۲ق.م) 

مجسمه دموستن
مجسمه دموستن

دموستن یک دولتمرد، سخنور و سیاستمدار در یونان باستان بود. او یک سخنران مشهور بود و در طول زندگی اش در مخالفت و ضدیت با حکام مقدونیه، روی مردم تاثیر زیادی گذاشت.

او در سنین جوانی یتیم شد و مجبور شد با سرپرستانش بر سر میراثش بجنگد. در کودکی، از اختلال گفتاری رنج می برد ولی تا قبل از اینکه به یک سنور تبدیل شود، بر این مشکل غالب شد.

او بعدها وارد سیاست شد و مانع تسخیر آتن توسط مقدنی ها شد تا اینکه اسکندر مقدونی به تخت نشست. بعد از آن اسکندر او را مجبور به سرکوب اعتراضات کرد. چندین برای قتل او برنامه چیدند، ولی دموستن قبل از آنکه به دام بیفتد خودکشی کرد!


۷.دراکو (۶۵۰ تا ۶۰۰ ق.م)

دراکو
دراکو

دراکو یک شخصیت تاثیر گذار در اواخر تمدن یونان باستان بود. او هنوز به خاطر قوانینن سختگیرانه ای که تصویب کرد، در سراسر دنیا معروف است. هرچند مورخان اطلاعات زیادی از زندگی او در دست ندارند، متون نوشته شده درباره قوانین او هنوز به خوبی حفظ شده اند.

قوانین دراکو فساد را رواج میداد و بیشتر به نفع قشر اشراف بود.قوانین او روی لوح های چوبی منتشر می شد و در مکان های عمومی قرار داده می شد تا همگان بتوانند بخوانند. تا قبل از دارکو، وانین فقط در دسترس اشراف و حکام بود.

قوانین او برای طبقه محروم جامعه سختگیرانه بود، به طور مثال برای دزدیدن سبزیجات حکم مرگ داد. در صورتی که یک شهروند طبقه پایین ، به اشراف بدهکار بود، آن تاجر میتوانست فقیر را به بردگی بگیرد تا بدهی اش تمام شود. قوانین او مبنی بر ادمکشی هنوز وجود دارد. بر اساس این قانون قاتل زندانی می شد و در صورت موافقت خانواده قربانی، حکم مرگ برایش اجرا می شد.


۸.پیسیستراتوس (۶۰۸ تا ۵۰۷ ق.م)

پیسی استراتوس
پیسی استراتوس

پیسیستراتوس یکی از با گذشت ترین حکام یونان باستان، پسر بقراط، از ۵۶۱ تا ۵۲۷ ق.م به آتن سلطنتت کرد. او طرفدار طبقه پایین جامعه بود و بیشتر توجهش به آنها بود. در طول حکومتش، اشراف مجبور به جوابگویی به او بودند و تا حد زیادی از امتیازات و حقوق آنها را کاهش داد. پیسیستراتوس زمین های آنها را گرفت و به طبقه محروم جامعه بخشید.


۹.سیمون (۵۱۰ تا ۴۵۰ ق.م)

سیمون
سیمون

سیمون، ژنرال آتنی پسر میلتیادس بود. در طول سلطنتش، آسیای صغیر را فتح کرد و در ۴۸۶ ق.م در برابر نیروهای زمینی و دریایی ایران پیروز شد. بعد از مرگ آریستاید، او به عنوان رییس ارشد طبقه اشراف برگزیده شد. به گفته مورخان بعدها به تبعید فرستاده شد و دوباره در ۴۵۱ ق.م برای امضای معاهده صلح با اسپارت ها فراخوانده شد.


۱۰.کاساندر (۵۳۰ تا ۲۹۷ ق.م)

کاساندر
کاساندر

دوره کاساندر یکی از خونین ترین دوران حاکمیت در تاریخ یونان باستان می باشد. او سردسته جنگ های دیادوچی و جنگ های خونین علیه ژنرال مقدونی بود.

او همچنین در درگیری های خونین با مادر اسکندر، المپیا هم مشارکت داشت. کاساندر با خواهر ناتنی اسکندر ازدواج کرد تا مدعی تاج و تخت شود و بعدها بیوه اسکندر و پسرش را کشت.


۱۱.دمتریوس (۲۲۲ تا ۱۸۰ ق.م)

دمتریوس
دمتریوس

دمتریوس اول و کاساندر یک تاریخ بهم پیوسته داشتند. او یک فرمانده توانا بود، یکبار کاساندر را شکست داد ولی در ۳۱۲ ق.م در غزه شکست خورد. دمتریوس با کاساندر جنگید و او را از آتن بیرون کرد ولی کاساندر با سلکوس اول متحد شد و او را شکست داد.


۱۲.کلئوپاترا (۶۹ تا ۳۰ ق.م)

کلئوپاترا
کلئوپاترا

به گفته مورخان کلئوپاترا نه تنها زیبا بود، بلکه یکی از قدرتمندترین و ظالم ترین حکام مصر و یونان بود. سلطنت او پس از اسکندر مقدونی شروع شد. او پس از مرگ همسرش به تاج و تخت رسید. او برادرانش را به قتل رسید تا قدرت از آن خودش باشد. او یکی از رهبران شجاع، با استعداد و قدرتمند یونان باستان بود.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها