تاریخچه مد در امپراطوری عثمانی!

با توجه به رشد و توسعه فرهنگی در دوران امپراطوری عثمانی، تعجبی ندارد که همواره الهام بخش هنرمندان، طراحان و حتی آشپزهای امروزی در ترکیه بوده است. در اینجا درباره لباس های عثمانی _ از لباس سلطان گرفته تا لباس زنان دربار_ برای شما توضیح می دهیم. با تاریخ ما همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه مد در امپراطوری عثمانی! بیاندازیم..

 

در طول قرن شانزدهم امپراطوری عثمانی به اوج قدرت سیاسی و اقتصادی خود رسید. به همین ترتیب، صنعت نساجی هم رونق یافت و تکنیک های بافندگی و کیفیت پارچه ها به اوج خود رسید. البته سلطان ها همواره لباس هایی به نام خفتان بر تن داشتند که از گرانترین پارچه ها دوخته می شد و در آن نخ های طلا و نقره بکار می رفت. به همین منظور برای تامین تقاضای زیاد، کارگاه های نساجی و دوخت لباس تعبیه شد و تقاضا به قدری زیاد شد که در استانبول و بورسا هم، این صنعت رونق یافت.

کفتان (لباس بلند مردانه) خیره کننده سلطان که با شلوار گشاد پوشیده می شد، از جنس پارچه هایی مثل ابریشم، مخمل، ساتن، تافته، موهر و ترمه دوخته می شد. امپراطوری عثمانی در زمینه پوشاک دارای نفوذ بین المللی شد و از مراکز بافندگی معروف در ایتالیا، ونیز، جنوا، فلورانس سفارش می گرفت و همچنین هدایای دیپلماتیک از کشورهای موفق در صنعت نساجی مثل ایران، هند و چین ، دریافت می کرد. یکی از معروف ترین طرح های آن دوره، نقوش چینتامانی بود که از خطوط مواج با سه دایره تشکیل شده بود. نقش های دیگر مثل گل، شاخه و برگ، خورشید ، ماه، ستاره و منگوله رایج بود. سرپوش یا کلاه سلطان هم یکی از مهمترین عناصر در مد عثمانی بود که شامل یک کلاه مخروطی پشمی و یک کلاه استوانه ای می شد.

تاریخچه مد در امپراطوری عثمانی!
تاریخچه مد در امپراطوری عثمانی!

زنان خانواده سلطنتی ، یک نیم تاج با سنگی در وسط آن بر سر می گذاشتند تا درجه آنها مشخص باشد. در قرن هفدهم زیورآلات زنانه کامل تر شد و ست جواهرات زیبایی استفاده می کردند. در قرن شانزدهم یک کلاه قرمز با یک روسری سفید نازک ، سر و شانه ها را می پوشاند. زنان دربار در داخل حرمسرا، یک خلعت بلند و گشاد (iç entari) به تن داشتند و روی آن یک کمربند (cevberi) می بستند. این کمربندها تزیینی بودند و با نگین و کیف های کوچک پول پر زرق و برق طراحی می شدند. لباس بیرون زنان دربار نیز کفتان بود که در زمستان پوشیده از خز بود و همه لباس ها از پارچه ها معروف آن دوره مثل ابریشم، مخمل دوخته می شد.

مد در امپراطوری عثمانی!
مد در امپراطوری عثمانی!

در طول سلطنت احمد سوم، (۱۷۰۳ تا ۱۷۳۰) با نفوذ غرب، تغییرات عمده ای در پوشش عثمانی ها رخ داد. همچنان که زن ها وارد عرصه عمومی شدند ، لباس پوشیدنشان تغییر کرد و اورکت های ساده با ربان های تزیینی از جنس طلا می پوشیدند. روسری نازک سفید و تاج  استفاده می کردند و یک سایبان های کوچک ابریشمی و مزین شده با نگین روی سر داشتند. با غربی شدن لباس ها در دوران سلطنت سلطان محمود دوم، در قرن هفدهم، سلطان هم شروع به لباس پوشیدن مثل فرماندهان غربی کرد و یک لباس تیره با حاشیه های گلدوزی شده و کلاه قرمز به تن کرد. در ۱۸۵۰، علاقه زنان به کالاهای اروپایی افزایش یافت، باث شد مد جدید وارد کشور شود و سبک لباس پوشیدن عثمانی به طور چشمگیری تغییر کند!

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
شاپور ساسانی

در مورد مد و لباس زمان عثمانی نامی از نوعی لباس به میان آمده که صحیح نمی باشد در مطلب این نوع لباس را خفتان خوانده اید که صحیح آن قفتان هست که در ترکیه کفتان خوانده میشود و در اصل این نو لباس همراه با کلاه سر خود مثل لباس شبهای قدیمی بوده که در اصل این نوع لباس ،لباس سنتی الجزایر و مغرب العربی در زمانی که شمال آفریقا جزئی از عثمانی بوده و از مغرب العربی یا به قول ما ایرانیها مراکش به ترکیه وارد شده ولی هم اکنون زیبا ترین کفتان ها (قفتان) را در مراکش… مطالعه بیشتر »

سحر

بهتره برید تاریخ لباس ایران یک دور کامل مطالعه کنید و ببینید از کجا اومده