۵ اختراع شگفت انگیز دوره رنسانس در ایتالیا!

دوره رنسانس سرشار از اختراعات در زمینه های علمی، هنری و فرهنگی بود.اختراعات رنسانس از بستنی گرفته تا ویلون گاهی نادیده گرفته شده اند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ اختراع شگفت انگیز دوره رنسانس در ایتالیا! را به شما معرفی کنیم.

 

بستنی 

بستنی بونتلنتی
بستنی بونتلنتی

معمولا اختراع چنین مواردی در دنیا به تمدن های متعددی نسبت داده می شود که یکی از انها ایتالیاست ولی مطمئنا نسخه مدرن بستنی در قرون وسطی در فلورانس اختراع شد. برناردو بونتلنتی یک هنرمند، مجسمه ساز، مهندس نظامی و طراح، یک دسر میوه ای عجیب و غریب  و یک کرم خامه ای جدید از تخم مرغ اختراع کرد تا در مراسم ضیافت استقبال از خانواده سلطنتی اسپانیا سرو کند. بونتلنتی که به دنبال ساخت کنسرو یخ بود!، توانست یک کرم یخ زده از ترنج، لیمو و پرتقال درست کند. امروزه اگر به فلورانس بروید ، میتوانید یک بستنی بونتلنتی سفارش دهید!


لباس مردانه

لباس مردانه
لباس مردانه

لباس های مردانه ایتالیایی در دوره رنسانس جهانی شد.زمانی که چارلز هشتم فرانسه از یک بازدید سلطنتی به ایتالیا بازگشت و شروع به ایراد به برش های لباس ها و شلوارش کرد، درباریان گیج ومبهوت شده بودند. ولی موفق به رفع این مشکل در سبک لباس های او شدند. طولی نکشید که سبک لباس پوشیدن آنها تغییر کرد و شروع به پوشیدن پیراهن هایی با آستین های پف دار و کلاه های پهن کردند. جنتلمن های توسکانی عباهای کوتاه گلدوزی شده می پوشیدند. بعدها در این دوره، کت و ریش تیز، دستکش چرمی، گوشواره های مرواریدی مد شد.


امکانات اضافه برداشت

بانکداری
بانکداری

قدمت تاریخچه بانکداری به عنوان یک تجارت سازمان یافته، به جمهوری سابق سینا و تاسیس مونته دی پاسچی در ۱۷۴۲ باز می گردد. این سازمان برای کمک به کارگران زحمتکش کشاورز در نزدیکی مراتع مارما تاسیس شد. پول با میزان معقول وام داده میشد و املاک و دارایی آنها به عنوان وثیقه گرفته می شد.


نقشه های فنی

نقشه های فنی
نقشه های فنی

مارینو دی ژاکوپو، متولد شهر توسکا در سینا در ۱۳۸۲، تاثیر زیادی روی لئوناردو داشت. در برخی اسناد گفته شده سینیز مخترع چتر نجات بوده است نه لئوناردو داوینچی! مهمترین دستاورد تاکولا، هنرمند و مهندس، ایده استفاده از تصاویر فنی بود. او در کتابهایش جزئیات ساخت قایق پدالی، مهندسی هیدرولیک و غیره را آورده است.


کتابهای جلد کاغذی

کتابهای کاغذی
کتابهای کاغذی

ونیز به لطف موقعیتش به عنوان یک مرکز تجاری، یک سکوی پرتاب برای فناوری جدید چاپ مطبوعات بود که با اختراع نوع متحرکش در آلمان شروع به کار کرد. در اواخر ۱۵۰۰ با وجود ۱۵۰ نگارگر در شهر، حداقل یک سوم مواد چاپی دنیا در La Serenissima تولید می شد. کتابفروشی ها در کنار کانال ونیز قرار گرفتند. یک ناشر به نام آلدو مانیزیو این بازی را تغییر داد : اندازه و فونت کتابهایش را تغییر داد، جلدهای نرم تر با اندازه های جیبی و قابل حمل طراحی کرد و باعث شد عادات کتاب خواندن تغییر کند و همه مشتاقانه کتاب بخرند!

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها