آنچه درباره گارد پرتورین روم باستان نمیدانید!

گارد پرتورین ، یکی از معتبرترین واحدهای نظامی معتبر دنیا بود و به گارد ویژه امپراطوری روم باستان گفته می شد. این افراد ماموریت های مخفی برعهده داشتند و از نیروهای ویژه و سرپرستان شهری بودند. آنچه درباره گارد پرتورین روم باستان نمیدانید! با تاریخ ما همراه شوید.

 

۱.پیدایش گارد پرتورین در طول جمهوری روم ! 

گارد پرتورین روم باستان
گارد پرتورین روم باستان

گارد ویژه روم یکی از ملزومات دوره شاهنشاهی بود و قدمت آن به گروهی از سربازان گلچین شده می رسد که از ژنرال در طول جمهوری روم محافظت می کردند. در اوایل قرن دوم ق.م، یگان های ویژه انتخاب شدند تا محافظ رهبران معروف رومی مثل مارک آنتونی، اسکیپیو آفریکانوس، لوسیوس کرنلیوس سولا در جنگ باشند. بعدها ژولیوس سزار، لژیون دهم خود را به عنوان محافظان شخصی انتخاب کرد اما گارد ویژه به معنای واقعی ، زمانی بوجود آمد که آگوستوس در ۲۷ ق.م، اولین امپراطور روم شد و گارد سلطنتی خود را تشکیل داد. این گارد از ۹ گروه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفری تشکیل می شد. این یگان برای ۳۰۰ سال نماد شاهنشاهی بود.


۲.خدمت گارد ویژه به عنوان آتش نشان!

آتش سوزی روم
آتش سوزی روم

آتش یک تهدید جدی در روم باستان بود، و اگرچه امپراطوری یک گروه آتش نشانی اختصاصی به نام ویجیل داشت، ولی گارد ویژه در مواقع ضروری به کمک آنها می شتافتند. این نگهبانان در طی آتش سوزی معبد وستا، که در طول سلطنت نرو رخ داد و بخش زیادی از روم را درگیر کرده بود، مانع گسترش آن شدند. امپراطور با فرستادن گارد شخصی خود برای امداد رسانی در بلایای اینچنینی، به شهروندان نشان میداد که برای رفاه آنها ارزش قائل است.


۳.شرکت گارد ویژه در بازی های رومی!

بازی های رومی
بازی های رومی

گارد پرتورین اغلب در بازی های رومی، جمعیت را کنترل می کرد ولی گاهی هم پا به عرصه می گذاشتند و یک بازی خونین راه می انداختند. مدارکی وجود دارد که گارد ویژه برای نشان دادن قدرت جنگی خود، در شکار جانواران وحشی شرکت می کردند.  آنها در نبرد دریایی به میزبانی امپراطور کلادیوس در ۵۲ ب.م، شرکت کردند و در یک درگیری دریایی احمقانه حدود ۱۰۰ قایق در دریاچه فوسین با هم تصادف کردند. بیشتر شرکت کنندگان زندانیان و بردگان بودند.


۴.گارد ویژه به عنوان نیروی پلیس مخفی!

نیروی مخفی پرتورین
نیروی مخفی پرتورین

پرتورین ها در عملیات جاسوسی، ارعاب، دستگیری و اعدام به نفع امپراطورها شرکت می کردند. قبلا یک گروه مخفی در جمهوری روم، به عنوان قاصد نامه رسان و مامور اطلاعاتی در خدمت سزار بودند. اعضای پروترین با لباس شخصی در مسابقات گلادیاتورها، تئاترها و اعتراضات شورشی  علیه امپراطور شرکت می کردند.دشمنان و افراد مشکوک را شناسایی و اعدام می کردند.


۵.نقش گارد ویژه در کشتن چندین امپراطور!

امپراطور کلادیوس و گارد ویژه
امپراطور کلادیوس و گارد ویژه

وظیفه گارد ویژه حمایت از امپراطور بود ولی همزمان تهدیدی برای زندگی شان هم بود. این یگان در توطئه های روم نقش اصلی را داشت و همیشه با وعده پول و قدرت، امپراطورهای قبلی را می کشتند و امپراطورهای جدید را روی کار می آوردند. آنها باعث قتل کالیگولا و انتخاب کلادیوس به عنوان امپراطور در ۴۱ ب.م شدند. همچنین در قتل کومودوس در ۱۹۲، کاراکالا در ۲۱۷، الاگابالوس در ۲۲۲ و پوپینوس و بالبینوس در ۲۳۸ نقش داشتند. در برخی موارد گارد ویژه مسئولیت عزل و نصب امپراطوری را داشتند. گالبا در ۶۸ ب.م با حمایت این گارد به تخت نشست و پس از اینکه پاداش آنها را نداد ، سال بعد به قتل رسید.


۶.فروش امپراطوری به بالاترین قیمت توسط گارد ویژه!

دیدیوس جولیانوس
دیدیوس جولیانوس

به گفته مورخ باستان شناس، کاسیوس دیو، گارد ویژه بعد از قتل امپراطور پرتیناکس در ۱۹۳ ب.م، تاج و تخت روم را به حراج گذاشت. گارد ویژه در مناقصه بین دیدیوس جولیانوس و ناپدری پرتیناکس، تیتوس فالویوس سالپیسیانوس، در ازای ۲۵۰۰۰ سکه رومی برای هر نفر ، تاج و تخت را به جولیانوس فروخت. این یکی از مهمترین اتفاقات در تاریخ این یگان بود.


۷.درگیری گارد ویژه با یکدیگر!

تاجگذاری امپراطور وسپاسیان
تاجگذاری امپراطور وسپاسیان

یکی از عجیب ترین حوادث تاریخ پروترین در ۶۹ ب.م رخداد، زمانی که ژنرال ویتلیوس، امپراطر اتو را شکست داد و به تخت نشست. ویتلیوس از ترس کشته شدن به دست گارد ویژه اتو ، اعضای ثابت گارد را اخراج کرد و لژیون خود را جایگزین کرد. سلطنت او تنها چند روز طول کشید و طولی نکشید که وسپاسیان خود را جایگزین او کرد. او اعضای گارد ویژه که اتو اخراج کرده بود دوباره به کار گرفت.


۸.منحل شدن گارد ویژه به دلیل حمایت از یک مدعی تاج و تخت!

جنگ پل میلویان
جنگ پل میلویان

ساختار گارد پرتورین در اواخر قرن دوم دائما در حال تغییر بود. امپراطور سپتیمیوس سوروس، اعضای آن را برکنار کرد و افراد جدید استخدام کرد. در ۳۰۶، گارد ویژه، بار دیگر در انتخاب امپراطوری نقش مهمی داشت و ماکسنتیوس را به عنوان امپراطور روم غربی انتخاب کردند. در پی جنگ های داخلی دنباله دار و جنگ بر سر تاج و تخت ، ماکسنتیوس و گارد ویژه او در جنگ پل میلویان با امپراطور کنستانتین روبرو شدند. گارد ویژه شکست خورد  و ماکسنتیوس کشته شد. کنستانتین که دیگر به این گروه پروترین اعتماد نداشت ، ان را منحل کرد و پادگان های آنها را در کاستا پروتریا ویران ساخت.

 

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها