۵ محاصره وحشیانه در دوران باستان!

در اینجا میخواهیم به طولانی ترین اعتصابات نظامی در طول تاریخ اشاره کنیم. با تاریخ ما همراه شوید تا درباره ۵ محاصره وحشیانه در دوران باستان! بیشتر بدانید.

 

۱.محاصره مگیدو 

پیروزی توتمسیس سوم در مگیدو
پیروزی توتمسیس سوم در مگیدو

یکی از اولین درگیری های نظامی ثبت شده در تاریخ، جنگ مگیدو ست که به یک محاصره طولانی مدت چند ماهه منجر شد. این جنگ در قرن ۱۵ ق.م رخ داد، زمانی که توتموس سوم نیروهایش را به فلسطین مدرن فرستاد تا ائتلاف دولت شهرهای بین النهرین را سرکوب کند. بر اساس تاریخ نظامی مصر، یک درگیری خونین در خارج از شهر مگیدو بین دو ارتش صورت گرفت و فرعون مصر خودش در خط مقدم جنگید. درحالی که مصریان کنترل را به دست گرفته بودند، زمان خود را با غارت یک اردوگاه دشمن تلف کردند و یک ارتش آسیایی فرصت ورود به شهر را پیدا کرد.

توتموس خطوط محاصره را بر پا کرد و تمام ترافیک داخل و خارج شهر را خنثی کرد. این محاصره وحشیانه هشت ماه طول کشید _ تا حدی که از گرسنگی و خستگی تلو تلو می خوردند_ رهبران، پسران و دختران جوان خود را برای طلب صلح و بخشش فرستادند. در نهایت توتموس از مگیدو چشم پوشی کرد و در عوض خواست که بازماندگان شهر را نکشند.


۲.محاصره ویکسبورگ

جنگ ویکسبورگ
جنگ ویکسبورگ

در طول جنگ گستبورگ، محاصره ویکسبورگ به عنوان یکی از نقاط عطف جنگ داخلی رخ داد. این بن بست در ۱۸۶۳ شروع شد، زمانی که ژنرال اتحادیه اولیس اس ، نیروهای پمبرتون را در شهر ویکسبورگ، در کنار می سی سی پی اسیر کرد. پس از دو حمله ناموفق، گرانت به نیروهای خود دستور حفر سنگر و محاصره شهر را داد.

بسیاری از شهروندان برای جلوگیری از قتل عام به یک سری از غارهای خشتی فرستاده شدند. نیروهای گرانت در تلاش برای شکست مقاومت، یک تونل حفر کردند و قلعه های زیر شهر را منفجر ساختند. پمبرتون در نهایت در ۴ جولای تسلیم شد و ویکسبورگ سقوط کرد و نیروهای متحد کنترل می سی سی پی را در دست گرفتند.


۳.محاصره تایر

محاصر شهر باستانی تایر
محاصر شهر باستانی تایر

در ۳۳۲ ق.م، فاتح معروف یونانی، اسکندر مقدونی، شهر باستانی تایر، یک جزیره مدیترانه ای در نم مایلی سواحل لبنان را انتخاب کرد. درحالی که ارتش ۳۵۰۰ نفری اسکندر، نیروی نظامی تایر را کم جلوه می داد، شهر دارای نیروی دریایی قوی و تجهیزات برای مقاومت طولانی مدت بود. همچنین جزیره دارای دیوارهای مستحکمی با ۱۵۰ فوت ارتفاع بود.

یونانیان که قادر به گرفتن شهر به روش های سنتی نبودند، ، شهر را محاصره کردند. اسکندر در یک عمل هوشمندانه ، به نیروهایش دستور داد که با چوب و سنگ یک گذرگاهی درست کنند تا جزیره را به سرزمین اصلی وصل کند. زمانی که این پل زمینی مصنوعی به اندازه کافی به شهر تایر نزدیک شد، افرادش توانستند دیوارها را بمباران کنند. بعد از یک مقاومت هفت ماه، نیروهای یونانی طی یک شورش وحشیانه به شهر حمله کردند. به طرز شگفت انگیزی، گذرگاه اسکندر به شهر، بعدها با سنگ و سیمان محکمسازی شد و جزیره تایر را به شبه جزیره مبدل ساخت.


۴.محاصره کاندیا

نقشه قرن 17 کاندیا
نقشه قرن ۱۷ کاندیا

این محاصره از قرن ۱۷ آغاز شد و دو دهه طول کشید، زمانی که گروهی از شوالیه های مالتا به یک ناوگان کشتی های عثمانی حمله کردند و به شهر تحت کنترل ونیزیها، کاندیا، در جزیره کرت فرار کردند. ونیزی ها و عثمانی ها از قبل در یک وضعیت سیاسی نامشخص گرفتار بودند و این سرقت منجر به جرقه جنگ شد. تا ۱۶۴۵ ، یک ارتش ۶۰۰۰۰ نفری ترک ها، به کرت رفتند و شروع به ویران ساختن شهر کردند. بعد از فتح اغلب نقاط جزیره، عثمانیان در ۱۶۴۸ به شهر کاندیا رفتند و یک محاصره ترتیب دادند.

علیرغم حملات و بمباران های مکرر، ترک ها نتوانستند به هدفشان برسند. شهروندان کاندیا _که بیشتر آنها عمر خود را در محاصره بودند_ مرتبا باعث عقب نشینی عثمانیان می شدند و اجازه رخنه نمیدادند. یک ناوگان فرانسوی در ۱۶۹۹ برای کمک به شهر فرستاده شد و محاصره را در هم شکست ولی خیلی زود شکست خورد. کانادیا در نهایت ویران شد و تنها چند هزار سرباز باقی ماند و مدافعان تسلیم شدند. این شهر تقریبا ۲۱ سال و چهار ماه تحت محاصره بود!!


۵.محاصره کارتاژ

محاصره شهر کارتاژ
محاصره شهر کارتاژ

این محاصره وحشیانه بخشی از جنگ سوم پونی بود ، آخرین باری که درگیری های خونین بین رومیان باستان و فنیقی های کارتاژ صورت می گرفت. در ۱۴۹ ق.م، یک ارتش رومی به رهبری اسکیپیو آملینیانوس به آفریقا رفت تا کارتاژ را برای همیشه ویران کند. رومی ها که با دیوارهای ۶۰ فوتی روبرو شدند، اردوگاه زدند و شهر را محاصره کردند.

کارتاژی ها با زره پوش کردن بردگان و غیر نظامیان، آماده حمله شده بودند. به گفته آپیان، مورخ باستانی، زنان کارتاژ موهای خود را کوتاه کردند و از آن طناب ساختند و برای منجنیق و سنگ انداز از آن استفاده کردند. رومی ها که با این حد از مقاومت روبرو شدند، سه سال در محاصره این شهر ماندند. وقتی در نهایت در ۱۴۶ ق.م، دیوارهای دفاعی را شکستند، نیروهای اسکیپیو، مجبور شدند برای شکست کارتاژی ها شش روز و شش شب با آنها در خیابان ها بجنگند. وقتی جنگ پایان یافت، شهر ۷۰۰ ساله کارتاژ ویران شد و ۵۰۰۰۰ سکنه آن به اسارت برده شدند.

 

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها