۷ گنجینه تاریخی که تصادفی پیدا شدند!

در اینجا میخواهیم داستان پیدا شدن تصادفی گرانبهاترین آثار تاریخی ، از ارتش سفالین چین گرفته تا طومارهای دریای مرده ، بپردازیم . ۷ گنجینه تاریخی که تصادفی پیدا شدند! با تاریخ ما همراه شوید.

 

۱.غار لاسکو 

غار لاسکو
غار لاسکو

در ۱۹۴۰، چهار نوجوان که در حال پرسه زدن در جنگل های مونتنیاک بودند، سگ آنها در کنار گودالی مرموز شروع به پارس کردن کرد. در آنجا پسرها با یک غار زیر زمینی بزرگ روبرو شدند که دیوارهای آن با حدود ۲۰۰۰ نقاشی و حکاکی باستانی مزین شده بود. آنها در ابتداا قرار گذاشتند این قضیه راز بماند، ولی وقتی به معلمشان گفتند، یک کارشناس برای تایید صحت قدمت این غار فرستاد. این مجموعه غارهای لاسکو با نقاشی های دیواری بی نظیر در سراسر اروپا به “کلیسای سیستین ماقبل تاریخ” معروف شد. مورخان قدمت نقاشی ها را متلق به ۱۵۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰سال حدس زدند و برخی بر این باورند که این غار زمانی در بین مردم پارینه سنگی یک مکان مذهبی و مراسم شکار بوده است.


۲.ارتش سفالین چین

ارتش تراکوتا شیان
ارتش تراکوتا شیان

در ۱۹۷۴ ، گروهی از کشاورزان چینی، مقبره اولین امپراطور سلسله شین را کشف کردند. این گروه هفت نفره در حال حفر چاهی در نزدیکی شهر شیان بودند که بیل یکی از آنها به سر مجسمه ای مدفون در ان مکان خورد. آنها در ابتدا تصور کردند مجسمه بودای باستان را کشف کرده اند ولی وقتی باستان شناسان حفاری های بیشتر انجام دادند، متوجه شدند که این یک ارتش ۸۰۰۰ نفری ست که با اسب و ارابه در اندازه واقعی ساخته شده و قرار بوده از امپراطور شین شی هوانگ در دنیای پس از مرگ محافظت کند. این سربازان سفالین در حال حاضر یکی از مهمترین و گرانبهاترین گنجینه های چین به شمار می رود.


۳.ونوس میلو

ونوس د میلو
ونوس د میلو

قبل از اینکه ونوس میلو به یکی از محبوب ترین مجسمه های دنیا تبدیل شود، چندین قرن در جزیره یونانی ملوس دفن بود. این مجسمه بی دست در ۱۸۲۰ توسط یک دهقان به نام یورگوس کنتروتاس کشف شد. او در حالی که به دنبال سنگ مرمر برای ساختمان خود بود ، به این مجسمه برخورد کرد. در همان موقع این اثر، توجه یک افسر نیروی دریایی، اولیور ووتیر_که بدنبا آثار عتیقه در آن نزدیکی بود_ را هم به خود جلب کرد.بعد از رشوه دادن به کنتروتاس ، از او کمک خواست و توانست پاهای ونوس میلو که با پارچه پوشیده شده بود را پیدا کند. سپس سفیر فرانسه را ترغیب کرد تا این مجسمه را از امپراطوری عثمانی بخرد. و در ۱۸۲۱ ، ان را به شاه لوئیس شانزدهم هدیه دادند و بعد به موزه لوور اهدا شد.


۴.شهر زیرزمینی درینکویه

شهر زیرزمینی درینکویه
شهر زیرزمینی درینکویه

در منطقه صخره ای کاپادوکیا ترکیه، ده ها شهرهای زیرزمینی وجود دارد که توسط ساکنین باستانی در صخره های آتشفشانی با دست کنده کاری شده است. یکی از این کلان شهرهای زیر زمینی، که استادانه ساخته شده بود، درینکویه بود.این شهر  ۱۸ طبقه و فضای زندگی برای ۲۰۰۰۰ نفر داشت. این شهر زمانی کشف شد که یک مرد بومی در حال بازسازی خانه خود بود و با یک گذرگاه روبرو شد که به تونل های سنگی و اتاقک ها منتهی می شد. کارشناسان نمیدانند این مکان کی و توسط چه کسانی ساخته شده، ولی زمانی دارای مغازه، چاه آب شیرین، اصطبل، و درهای سنگی برای محافظت از ساکنین بوده است.


۵.سنگ روزتا

سنگ روزتا
سنگ روزتا

در موسسه مصر، گروهی از دانشمندان و مورخان شروع به جمع آوری و مطالعه تاریخ کشور کردند. این موسسه در ۱۷۹۹ بسیار مفید واقع شد، زمانی که سربازان به رهبری پیر فرانچویس، تصمیم به بازسازی قلعه فرانسوی در نزدیکی شهر رزتا گرفتند و به یک تخته سنگ بازالت بزرگ برخورد کردند. موسسه قدمت سنگ را حدود قرن ۲ ق.م تخمین زد و متوجه شدند که به زبان یونانی و هروگلیف روی آن نوشته شده است. این نوشته ها به کارشناسان زبان کمک کرد تا زبان هروگلیف مصری را رمز گشایی کنند و مطالعات عمیقی درباره زبان و ادبیات مصری آغاز کنند.


۶.طومارهای دریای مرده

بخشی از طومار دریای مرده
بخشی از طومار دریای مرده

طومارهای دریای مرده شامل برخی از نخستین قطعه های کتاب مقدس بود، ولی اگر این گروه نوجوان عرب نبودند، شاید هیچگاه این اتفاق نمی افتاد و پیدا نمی شد. در ۱۹۴۷ ، گروهی گوسفند و چوپانان عرب، در شهر باستانی جریکو بودند. دو پسر به دنبال یکی از بزهای گمشده بود، که با غاری روبرو شد، داخل آن سنگی پرتاب کرد و صدای عجیبی به گوش رسید. وقتی داخل غار شد تا بفهمد ماجرا چیست، با مجموعه ای از کتیبه های باستانی پاپیروس روبرو شد. بعدها بخش کوچکی از این طومارها ، میلیون ها دلار فروخته شد ولی این قوم عرب از ارزش آن بی خبر بودند و کل آن را به یک عتیقه فروش باستانی به کمتر از ۵۰ دلار فروختند. محققان به زودی از اهمیت آن باخبر شدند و شروع به یافتن هزاران کتیبه دیگر در غارهای مجاور کردند. این کتیبه ها در کنار یکدیگر، یکی از مهم ترین آثار باستانی قرن بیستم می باشد.


۷.کشتی اولوبورون

کشتی اولوبورون
کشتی اولوبورون

در ۱۹۸۲، غواصی به نام محمت چاکر، در سواحل اولبورون دریای مدیترانه ترکیه ، در حال شنا کردن بود و با ویرانه های کشتی غرق شده ۵۰ فوتی مواجه شد. کشتی باستانی برای مدت طولانی کف دریا بود و چاکر در آن کوزه های سرامیکی، شیشه ، قلع و مس یافت . باستان شناسان ۱۰ سال روی این کشتی مطالعه کردند. ۲۰۰۰۰ غواص، گنجینه های عصر برنز را پیدا کردند از عاج فیل گرفته تا دندان هیپوپوتاموس و جواهرات ملکه نفرتیتی.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها