نکاتی برای سفر به کربلا

نکاتی برای سفر به کربلا

کربلا، یکی از شهر های توریستی-زیارتی است، که سالانه عده زیادی جذب خود می کند. این شهر یکی از بزرگ ترین شهر های مذهبی جهان شیعه و همچنین اسلام به حساب می آید. مسافرت های گردشگران به این شهر مذهبی، در برخی از مناسبت ها مانند تاسوعا و عاشورا بسیار چشمگیر تر می شود، و در اربعین به اوج خود می رسد.

از آن جا که این شهر، برای شیعیان دارای مفاهیم بسیاری است، ما این مطلب را تدارک دیدیم تا نکاتی را راجع به سفر به کربلای معلی ذکر کنیم.

نکاتی برای سفر به کربلا

آب و هوا و موقعیت جغرافیایی

همان طور که می دانید، شهر کربلا، در جنوب کشور عراق قرار دارد، که از لحاظ جغرافیایی فضای اطراف این شهر را بیابان ها تشکیل داده اند. آب و هوای این شهر، به دلیل احاطه شدن توسط صحرا ها، در تابستان ها بسیار گرم و آفتابی است، در حالی که در زمستان خنک و یا حتی سرد می باشد.

امنیت شهر کربلا

شهر کربلا، طی سال های متوالی، هدف بمب گذاری ها و همچنین حملات تروریستی بی شماری بوده است، که حتما شما هم تا به حال خبر های متعددی را از اخبار شنیده اید، اما با این حال تا به حال گزارشی مبنا بر حملات تروریستی و بمب گذاری در ایام سوگواری و عزای حسینی به گوش نرسیده است. به طور کلی امنیت در این روز ها مطلوب است و سطح بالایی دارد.

راهنمای سفر اربعین

هزینه هاستل‌ها (خوابگاه) و هتل‌ها

کشور عراق جزو کشورهای جهان سوم است و تا چند سال پیش وضعیت هتل‌ها و گردشگری آن اصلا مناسب نبود. بعد از سقوط صدام ورود زائران شیعه و اغلب ایرانی، وضعیت هتل‌ها کمی بهتر از قبل شد. اگر قصد سفر به کربلا را دارید و می‌خواهید به‌صورت انفرادی به این سفر بروید، به شما توصیه می‌کنیم به‌هیچ وجه در هاستل‌ها (مسافرخانه‌ها) اقامت نکنید چون وضعیت آن‌ها اصلا مناسب نیست. هتل‌ها نیز درجه‌های مختلف دارند و کیفیت و وضعیت آن‌ها روز به روز بهتر می شود. هزینه‌ی هتل‌های متوسط در کربلا از حدود ۴۰ دلار (هر نفر در یک شب) شروع می‌شود و بسته به کیفیت و نزدیکی آن به حرم‌ قیمت‌ها بالا می‌رود. اما اگر بخواهیم بهترین و لوکس‌ترین هتل‌های شهر را به شما معرفی کنیم، باید از «هتل ریحان کربلا» نام ببریم؛ هتل «برج یوسف»، «کریستال»، «آلماناسیک»، «سفیر» و «زیارا» نیز جزو بهترین هتل‌های شهر کربلا محسوب می‌شوند.

نکاتی برای سفر به کربلا

هزینه خوراک و مواد غذایی

اگر با کاروان‌های سازمان حج و زیارت به این شهر سفر می‌کنید، این تورها تهیه‌ی صبحانه، ناهار و شام شما را خود بر عهده دارند و در هتل‌ها غذاهای با کیفیت به مسافران عرضه می‌کنند. اما اگر قصد دارید به‌صورت انفرادی به این سفر مشرف شوید توصیه می‌شود در رستوران‌های بین راهی غذا نخورید چون به‌دلیل کیفیت پایین و عدم رعایت کامل بهداشت، احتمال مسمومیت بسیار بالا است. در خورد شهر نیز سعی کنید در رستوران‌های معتبر و بهداشتی مانند رستوران «الفردوس»، «النخیل»، «زعفران»، «جبل عامل» و «فست فود الطازج» غذا میل کنید. قیمت متوسط هر وعده‌ی غذایی در کربلا برای هر نفر حدود ۲۰ هزار تومان است.

هزینه حمل و نقل عمومی

هزینه‌ی تاکسی از گاراژ نجف تا حرم حدود ۱۵۰۰ دینار است. مسیرهای مستقیم و کوتاه حدود ۳ دینار است که معادل (حدود) هزار تومان است. هزینه‌ی رفت و آمد در شهر و با تاکسی را می‌توان حدود ۷ هزار تومان تخمین زد. اگر در کربلا یا در دیگر شهرهای عراق سوار تاکسی شدید مراقب باشید تا چیزی در ماشین جا نگذارید، چون در شلوغی شهر و نبود نظارت کافی پیدا کردن وسایلتان تقریبا غیر ممکن می‌شود. به بانوان نیز توصیه می‌شود در حد امکان به تنهایی سوار ماشین نشوند و بهتر است یک آقا همراهی‌شان کند.

توصیه‌هایی برای صرفه جویی در هزینه‌ها

همان‌طور که قبلا هم ذکر شد بهترین روش برای سفر به عتبات عالیات مسافرت با کاروان‌های سازمان حج و زیارت است؛ سفرهای این چنینی به‌صرفه‌تر از سفر انفرادی است چون در طول سفر تمام مسئولیت هتل، بیمه، حمل و نقل و خوراک بر عهده‌ی کاروان بوده و شما می‌توانید به‌راحتی به سفر و زیارت خود بپردازید. اکثر ایرانی‌ها با زبان عربی آشنایی چندانی ندارند و در صورت سفر انفرادی احتمال این که گیر کلاهبرداران بیفتند خیلی زیاد است. ثبت نام در تورهای سازمان حج و زیارت این امکان را به شما می‌دهد که در ایام پیک و اوج شلوغی شهر کربلا، دغدغه‌ی پیدا کردن هتل را نداشته باشید، در غیر این‌ صورت معلوم نیست خودتان بتوانید هتل مناسب با قیمت خوب پیدا کنید یا نه. البته در ایام عزاداری امام حسین (ع) مردم شهر نذری می‌دهند و در هر گوشه‌ی آن می‌توان غذای نذری و ایستگاه صلواتی پیدا کرد که این امر می‌تواند هزینه‌های مربوط به غذا را کاهش دهد.

نکاتی برای سفر به کربلا

در شهر کربلا بازارهای زیادی وجود ندارد و اغلب جنس‌های آن نامرغوب هستند، پس سعی کنید در این سفر زیارتی وقت خود را در بازارها تلف نکرده و برای عزیزانتان به‌عنوان سوغاتی مهر، تسبیح و پارچه‌ی سبز متبرک به یادگار بیاورید چون در حقیقت سوغاتی اصلی این شهر همین اشیا متبرک و معنوی است؛ اغلب جنس‌های بازار چینی و بی‌کیفیت است، پس با حذف خرید کالاهای نامرغوب هزینه‌های سفر خود را پایین بیاورید.

حسینیه‌های کربلا

با توجه به این که کربلا شهری زیارتی است و سالیانه صدها هزار مسلمان از سرتاسر کشورهای شیعه نشین برای زیارت به این شهر مقدس می‌آیند، از این رو بسیاری از مردم شهرهای گوناگون به ساختن حسینیه و زائرسرا پرداخته‌اند و تعداد حسینیه‌ها در این شهر به بیش از صد حسینیه می‌رسد که مهم‌ترین آنها متعلق به ایرانیان است مانند: حسینیه تهرانی‌ها، اصفهانی‌ها، مازندرانی‌ها، قمی‌ها و آذربایجانی‌ها و ده‌ها حسینیه‌ی دیگر که قسمت عمده این مراکز در سال‌های اخیر ویران شده است.

پیاده روی اربعین

اگر قصد دارید، که در بزرگ ترین پیاده روی شیعیان جهان شرکت داشته باشید، لازم است نکاتی را رعایت کنید و وسایل ضروری را به همراه داشته باشید، تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید.

نکاتی برای سفر به کربلا

وسایلی مانند:

۱-کفش و لباس مناسب

۲-کوله پشتی و وسایل

۳-کرم ضد آفتاب

۴-عینک دودی

۶-دینار عراقی

۵-قرص های مانند سرما خوردگی، مسکن و ضد اسهال

نکاتی که در این سفر باید رعایت کنید:

۱. در کلیه موارد می‌توانید سوالات و مشکلات را با مدیر کاروان خود در میان بگذارید. مدیر در این سفر نقش هماهنگ‌کننده و هدایت‌کننده و وظیفه دفاع از حقوق زائران را دارد.

۲. در صورت بروز هرگونه بیماری یا مصدومیت، خونسردی خود را حفظ کرده و به اتفاق مدیر کاروان و با همراه داشتن کارت شناسایی زائر، به مراکز درمانی پیش بینی شده و درمانگاه‌های شبانه‌روزی مراجعه کنید.

۳. روی تمام ساک‌ها، کیف و چمدان، موبایل و دوربین حتما نام و مشخصات خود را بنویسید. (ضمنا توصیه می‌شود مشخصات را روی کاغذ یا مقوا نوشته داخل چمدان نیز قرار دهید).

۴. بردن موبایل، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری به داخل حرم‌ها و اماکن زیارتی ممنوع است.

۵. در ایران و عراق حساسیت زیادی روی مواد مخدر و داروهای روان‌گردان وجود دارد و در صورت همراه داشتن حتی یک گرم‌، موجب بازداشت دارنده‌ی مواد و مدیر کاروان شده و باعث برگرداندن کل اعضای کاروان به ایران می‌شود!

۶. همراه داشتن اسناد و مدارک (مانند شناسنامه، کارت ملی، کارت بسیج، کارت شناسایی شغلی، گواهی نامه رانندگی، دسته چک، دفترچه بانکی، دفترچه بیمه، کارت‌های اعتباری و نظایر آن) در سفر عتبات عالیات به هیچ وجه ضرورت ندارد و احتمال مفقود شدن آن‌ها در سفر زیاد است، بدیهی است کارت شناسایی زائر و کارت هتل محل اسکان و گذرنامه کافی است.

۷. در هیچ شرایطی از لیوان و حوله‌ی مشترک با دیگران استفاده نکنید و همیشه در تمام مراحل در بین راه و هتل از آب بطری‌های پلمپ شده مصرف نمایید. (آب لوله کشی در عراق فقط برای شست و شو مناسب است.)

۸. از رفتن به شهرهای دیگر و نقاط ممنوعه اکیدا خودداری فرمایید، چون پوشش امنیتی در آن اماکن وجود ندارد. در صورت تامین امنیت در شهر مقدس سامرا یا سایر اماکن زیارتی، به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

۹. از تنها گذاشتن کودکان خود در هتل و نیز بازی کردن آن‌ها با آسانسور جدا خودداری کنید تا خطری متوجه آن‌ها نشود.

۱۰. از محل تصادفات که تجمع افراد را موجب می‌شود و محل انفجارات احتمالی دور شوید و از عکس گرفتن یا فیلم برداری از این صحنه ها اکیداً خودداری کنید. سفر به عتبات عالیات جزو سفرهای معنوی و گردشگری مذهبی است، پس اگر قسمتتان شد و سعادت این زیارت نصیبتان شد حتما ما را از دعای خیرتان بی‌نصیب نکنید.

منبع کجا رو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها