آنچه درباره گاندی، اسطوره هند نمیدانید!

مهاتما گاندی که بود؟ درباره او چه میدانید؟ در اینجا میخواهیم اطلاعاتی درباره زندگی و میراث این رهبر بزرگ هندی ارائه کنیم. آنچه درباره گاندی، اسطوره هند نمیدانید! با تاریخ ما همراه شوید.

 

۱.گاندی، یک تازه داماد نوجوان! 

گاندی در نوجوانی
گاندی در نوجوانی

گاندی در ۱۳ سالگی _که پدرش دیوان یا وزیر ارشد ایالات غرب هند بود_ با کاستوربا ماگانجی،(۱۸۶۹-۱۹۴۴)، دختر یک بازرگان ازدواج کرد. این یک ازدواج از پیش تعیین شده بود و گاندی از سن ۷ سالگی با کاستوربا عقد شده بود. این زوج ۴ پسر به دنیا آوردند. حتی زمانی که گاندی مجبور به قبول شرط تجرد به دلیل معنوی، انظباط کاری و تعهد به خدمات عمومی شد، همسرش تا زمان مرگ در سن ۷۴ سالگی، در رابطه ازدواج با او ماند. او در کاخ آگا خان در پونه، هند مرد، جایی که گاندیس به خاطر فعالیت های سیاسی خود، در آن تبعید شده بود.


۲.شروع فعالیت های سیاسی گاندی در آفریقای جنوبی!

مهاتما گاندی در آفریقای جنوبی
مهاتما گاندی در آفریقای جنوبی

گاندی در ۱۸۸۸ ، هند را ترک کرد تا در لندن، انگلیس، حقوق بخواند. وقتی در ۱۸۹۱ به خانه بازگشت، به سختی توانست در زمینه وکالت کار پیدا کند، و در ۱۸۹۳، به آفریقای جنوبی سفر کرد، جایی که یک شرکت هندی به او وکالت داد تا کارهای حقوقی اش را پیگیری کند. در آفریقای جنوبی که تحت سلطه بریتانیا و هلند بود، گاندی مثل سایر هندی ها در آنجا، با تبعیض نژادی زیادی روبرو شد.این بدرفتاری ها موجب شد تا گاندی کمپین هایی برای دفاع از حقوق مدنی هندی ها در آفریقای جنوبی راه اندازی کند و مقاومت غیر خشونت آمیز را توسعه داد. گاندی با اینکه بارها دستگیر و زندانی شد، تا ۱۹۱۴ دز افریقای جنوبی ماند. سپس به هند بازگشت و جنبش های بدون خشونت برای استقلال وطنش را رهبری کرد.


۳.قتل گاندی توسط یک شخص هندی!

مرگ گاندی
مرگ گاندی

گاندی درحالی که در ۱۹۴۸ ، به سمت یک مراسم دعا در دهلی نو ، توسط یک ملی گرای هندی به نام ناتورام گادسه ب، مورد اصابت گلوله قرار گرفت. این مردمسلح که از تقسیم بندی هند به دو بخش هند و پاکستان ناراضی بود، گاندی را سرزنش می کرد. (در واقع گاندی با تقسیم بندی مخالف بود ولی می گفت آنچه گذشته گذشت، پس باید به فکر آینده باشیم) بعد از این تقسیم بندی، شورش ها در سراسر هند بین هندی ها و مسلمانان در گرفت و گادسه از تقاضای صلح بین مردم ناراحت بود و معتقد بود باید جنگ ادامه پیدا کند. گادسه بعد از قتل گاندی به سرعت دستگیر شد و در ۱۹۴۹، با همدستانش به دار آویخته شد.


۴.عدم اعطای  جایزه صلح نوبل به گاندی!

گاندی مرد صلح
گاندی مرد صلح

گاندی در سال های ۱۹۳۷، ۱۹۳۸، ۱۹۳۹، و ۱۹۴۷ نامزد جایزه صلح نوبل شد ولی هرگز جایزه ای دریافت نکرد. همچنین در سالی که ترور شد (۱۹۴۸) هم نامزد جایزه صلح شده بود، ولی داوران تصمیم گرفتند بعد از مرگ جایزه را به او ندهند و گفتند هیچ شخص زنده شایسته ای وجود ندارد ، بنابراین جایزه صلح به کسی داده نشد. رهبر حقوق مدنی آمریکا، ماریتن لوتر کینگ جونیور ، برنده جایزه صلح نوبل در ۱۹۴۶، در سخنرانی اش از گاندی نام برد و برنده جایزه صلح نوبل در ۱۹۸۹ ، دالای لاما ، گاندی را مری خود معرفی کرد!


۵.موفقیت غیر قابل تصور مهاتما گاندی!

موفقیت گاندی
موفقیت گاندی

وقتی گاندی بزرگ شد، تعداد کمی از مردم باورد داشتند که او روزی میلیون ها طرفدار پیدا خواهد کرد و روزی پدر ملت می شود و در روزی در تبلیغ برند اپل در ۱۹۹۰ از او استفاده می شود. در واقع او یک دانشجوی خجالتی و متوسط بود. حتی تمام راهمدرسه تا خانه را می دوید چرا که نمیتوانست با کسی حرف بزند.


۶.عدم ارتباط فامیلی گاندی با مهانداس و ایندیرا!

ایندیرا گاندی
ایندیرا گاندی

مهانداس گاندی و ایندیرا گاندی، (۱۹۱۷ تا ۸۴) با وجود فامیلی های مشترک، با هم خیشاوند نبودند. ایندیرا گاندی، دختر جواهر لال نهرو ( ۱۸۸۹ تا ۱۹۶۴) ، اولین نخست وزیر هند، بود. بعد از ترور ایندیرا گاندی، پسرش راجوی (۱۹۴۴ تا ۴۱) نخست وزیر شد و تا ۱۹۸۹ خدمت کرد. او هم در حادثه بمب گذاری گروهی تروریست از سری لانکا به قتل رسید. در ادامه سلسله سیاسی این خانواده ، پسر راجوی گاندی، راهول گه به دانشگاه هاروارد و فلوریدا رفت، در ۲۰۱۴ انتظار نخست وزیری هند را می کشید.

 

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها