۵ حقیقت خواندنی درباره امپراتوری اینکا!

تمدن آندیا از اوایل قرن چهارم شکل گرفت و اولین تمدن در آمریکای جنوبی به شمار می رود. این یکی از ۵ تمدن دنسایت که دانشمندان آن را “بکر ” می دانند، تمدنی که بومی ست و از تمدن های دیگر شکل نگرفته است. مردم اینکا بخشی از تمدن اندیا بودند. آنها یک قبیله روستایی بودند که در منطقه کوزکو ( پرو امروزی) در قرن ۱۲ زندگی می کردند. حاکمان اینکا در قرن ۱۵، مجموعه ای از فتوحات را رقم زدند و بیشتر فرهنگ های آندیا را با امپراطوری اینکا متحد ساختند. اینکا در قرن ۱۶ ، بزرگترین امپراطوری دنیا بود. هرچند مردم اینکا از ۱۰۰۰۰۰ نفر بیشتر نبودند ولی بر ۱۰ میلیون نفر حکومت می کردند. کلمه اینکا در زبان کچو (زبان مردم اینکا) به معنای “حاکم” یا “ارباب” می باشد. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ حقیقت خواندنی درباره امپراتوری اینکا! بدانید.

 

۱.مانکو کاپاک، بنیانگذار تمدن اینکا! 

مانکو کاپاک، بنیانگذار اینکا
مانکو کاپاک، بنیانگذار اینکا

اینکا چندین افسانه مهم دارد. مانکو کاپاک (بنیانگذار سلطنتی) در این افسانه ها نقش اصلی را دارد. او پسر ویراکوچا، خدای بزرگ اینکا یا یانتی، خدای خورشید بود. بر اساس افسانه اصلی، آیار مانکو و خواهران و برادرانش، توسط اینتی برای پیدا کردن مکانی برای ساخت تمدن اینکا فرستاده شدند. به آنها یک چوب طلایی جادویی داده شد تا هر جا که در زمین فرو رفت، شهر را آنجا بنا کنند. این چوب در کوزکو (پرو امروزی) د نزدیکی رشته کوه های آند فرو رفت. آیار مانکو، که بعدها با مانکو کاپاک معروف شد، تصمیم گرفت همانجا شهر را بسازند. برخی مورخان بر این باورند که این افسانه تا حدودی حقیقت دارد ومانکو کاپاک بنیانگذار تمدن اینکا بوده است.


۲.دو سلسله معروف اینکا: هورین و هانان!

جنگ بین هورین و هانان
جنگ بین هورین و هانان

قوم اینکا ، دولت شهر کوچک کوزکو را در قرن ۱۲ ب.م تاسیس کردند  و بعدها به پایتخت امپراطوری اینکا تبدیل شد. این شهر به شکل یک پوما (یوزپلنگ آمریکایی)، _ یک حیوان مقدس برای قوم اینکا_ طراحی شده بود. کوزکو در ابتدا به دو نیم تقسیم شده بود: هانان (بالا )و هورین (پایین). روابط بین این دو بخش شکراب بود. مانکو کاپاک اینکا پایین را تاسیس کرد. سلطنت پادشاهان سلسله پایین، از کوزکو فراتر نرفت. پنجمین و آخرین امپراتور سلسله پایین ، کاپاک یوپانکوی بود. بعد از مرگ او، اینکای بالا علیه اینکای پایین شورش کردند. آنها پسر و وارث کاپاک یوکانپوی را کشتند و تاج و تخ را به اینکا روکا دادند. اینکا روکا هم یکی از پسران از یکی از همسران دیگر کاپاک یوپانکوی بود. او اولین امپراطور سلسله پایین بود.


۳.اینکا، بزرگترین امپراتوری آمریکای باستان!

پاچاکوتی ، اولین امپراتوری اینکا
پاچاکوتی ، اولین امپراتوری اینکا

پاچاکوتی، اولین امپراطور اینکا، در ۱۴۷۱ مرد و پسرش توپا اینکا یاپونکای (حسابدار اشرافی اینکا) ، جانشین او شد. توپا اینکا ، امپراطوری اینکا را در آمریکای جنوبی گسترش داد. او پادشاهی چیمور، بزرگترین رقیب باقی مانده اینکا را هم فتح کرد. توپا اینکا در ۱۴۹۳ مرد و پسرش ، هواینا کاپاک جانشین او شد. امپراتوری اینکا تحت سلطنت او به حداکثر قدرت خود رسید. این امپراتوری شامل پرو، شیلی، اکوادور و بولیوی، شمال غرب آرژانتین و جنوب غرب کلمبیا می شد. پس تنها طی سه نسل، امپراطوری اینکا بیشتر مناطق جنوبی آمریکا را در بر گرفت. این منطقه با ۱۲ میلیون جمعیت ، بزرگترین امپراطوری پیش از کلمب به شمار می رفت. امپراطوری اینکا قابل مقایسه با امپراطوری های اوراسیا بود.


۴.فتح اینکا توسط اسپانیا به کمک بیماری و جنگ داخلی اینکا!

جنگ داخلی اینکا
جنگ داخلی اینکا

رسیدن اسپانیایی ها به آمریکای جنوبی ، منجر به گسترش بیماری های اروپایی ها در بین بومیان شد. بیماری آبله در اینکا منجر به کشته شدن میلیون ها نفر شد. امپراطور اینکا، هوآینا کاپاک ، و پسر بزرگش، وارثش، در ۱۵۲۷ به طور ناگهانی به دلیل بیماری آبله مردند. هواینا فرزندان مشروع و نامشروع زیادی داشت، ولی قبل از اینکه بتواند وارث جدید را معرفی کند، مرد. هواسکار و آتاهوالپا، دو پسر از دو مادر ، بر سر قدرت درگیر شدند. جنگ داخلی اینکا یا جنگ دو برادر شروع شد. جنگ در ۱۵۲۹ شروع شد و با پیروزی آتاهوالپا در ۱۵۳۲ به پایان رسید. فاتحان اسپانیایی به رهبری فرانسیسکو پیزارو در ۱۵۲۶ به قلمرو اینکا رسید. آنها میدانستند که به سرزمینی پر از طلا و گنج پا گذاشتند. پیزارو در ۱۵۲۹، طی سفر دوباره به اسپانیا، دستور فتح اینکا را گرفت. وقتی در ۱۵۳۲ ، فرانسوی ها به پرو باز گشتند ، جنگ داخلی و بیماری ها، حسابی به امپراتوری اینکا صدمه زده بود و ضعیف شد.


۵.رضایت خدایان و قربانی انسان ها بر اساس دین اینکا!

ویراکوچا، خدای اینکا
ویراکوچا، خدای اینکا

با توجه به فضای خشن و غیر قابل پیش بینی اینکا، دین آنها بر پایه مراسمی بنا می شد که رضایت خدایان را در بر گیرد مثل خدای خورشید، خدای آب، خدای رعد و برق و غیره.. امپراتور اینکا مقامی معنوی داشت و نفوذ زیادی در مسائل دینی داشت. در کنار امپراطور، ویلاک اومو، کاهن اعظم خورشید قرار داشت. امپراطور پاچاکوتی ، اینتی را خدای خورشید معرفی کرد که مهمترین خدای اینکا بود. و اعلام کرد که ساپا اینکا، پسر اینتی می باشد. دیگر خدایان مهم اینکا شامل : ویراکوچا، (خالق خورشید ، ماه و ستاره، زمین و انسان ) ، ایلپا (خدای رعد و برق، که در مواقع ضروری برای بهبود کشاورزی باران می فرستاد) می شد. مردم اینکا برای خشنودی خدایان به آنها هدایایی می دادند. این هدایا شامل دعا، برگ کاکائو، غذا، پارچه و حیوانات می شد. در مواقع جنگ و بلایای طبیعی، سربازان و کودکان را برای خدایان قربانی می کردند تا آن ها را راضی نگه دارند و بلا رفع شود!!

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها