۱۰ امپراطور بزرگ در چین باستان! (قسمت اول)

قدمت تمدن چین به ۴۰۰۰ سال پیش بر می گردد. جمهوری خلق چین بیشترین جمعیت دنیا را دارد و اختراعاتی مثل ابریشم و کاغذ را در اختیار دنیا قرار داد. با توجه به متون تاریخی ، تمدن چین باستان تحت سلسله شیا  (۲۰۷۰ تا ۱۶۰۰ ق.م) شروع شد و با سلسله شینگ (۱۶۴۴ تا ۱۹۱۱ ب.م) به اوج رسید و دوره جمهوری به دوره سلسله وار پایان داد. پادشاهان زیادی بر چین حکومت کردند ولی تنها تعداد کمی سرشناس شدند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۱۰ امپراطور بزرگ در چین باستان! (قسمت اول) را بشناسید.

 

۱.شین شی هوانگ (۲۵۰ تا ۲۱۰ ق.م) 

امپراتور شین شی هوانگ
امپراتور شین شی هوانگ

شین شی هوانگ ، یک نام معروف در تاریخ چین، اولین امپراطور چین، بنیانگذار سلسله شین بود. سلطنت او از ۲۲۰ تا ۲۱۰ ق.م ادامه یافت . او در سن ۱۳ سالگی به تاج و تخت رسید. او یک ارز مشترک و واحد اندازه گیری استاندارد ایجاد کرد که باعث رونق اقتصادی شد. او دیوار بزرگ چین را برای دفاع از مرزهای کشور در برابر حملات مهاجمان شمالی ساخت. شین شی هوان بیشتر به خاطر مقبره ای که برای خود ساخت معروف شد: یک ارتش سفالین ۸۰۰۰ نفری که قرار بود در دنیای پس از مرگ از او محافظت کنند!


۲.امپراطور وو هان ( ۱۵۷ تا ۸۷ ق.م)

امپراتور وو هان
امپراتور وو هان

امپراطور وو هان ، امپراطور هفتم سلسله هان از ۱۴۱ تا ۸۷ ق.م به چین سلطنت کرد. او به خاطر گسترش قلمرو چین معروف است. امپراطور وو به هنر و شعر علاقه داشت و آنها را مشتاقانه تبلیغ می کرد. او مسیر تجاری بین شرق و غرب ، معروف به جاده ابریشم را ساخت و قبایل عشایری شیونگنو را شکست داد.


۳.امپراطور ون سویی ( ۵۴۱ تا ۶۰۴ ب.م)

امپراتور ون
امپراتور ون

یانگ جیان معروف به امپراطور ون، اولین امپراطور سلسله سویی چین، از ۵۸۱ تا ۶۱۸ ب.م سلطنت کرد. گفته می شود بعد از پایان سلسله هان ، او تنها پادشاهی بود که به چین رونق بخشید. با روند سیاسی کارآمد او، ملتی که در حال فروپاشی بود را متحد ساخت. او پس از خود یک ارتش قدرتمند و اقتصاد پر رونق به جا گذاشت.


۴.امپراطور تایزونگ تانگ ( ۵۹۸ تا ۶۴۹ ب.م)

امپراتور تایزونگ
امپراتور تایزونگ

امپراطور تایزونگ تانگ ، باهوش ترین امپراتور تاریخ چین، دومین حاکم سلسله تانگ بود. سلطنت او از ۶۲۶ تا ۶۴۹ ب.م ادامه یافت. او اشتباهات سلسله قبلی، سویی، را فهمید و آنها را تکرار نکرد. او قدرت کشاورزان را نادیده نگرفت و به آنها کمک کرد. امپراطور تایزونگ با سیاست های هوشمندانه نه تنها به سراسر دنیا حکومت کرد بلکه قدردانی مردم را به دست آورد. در طول سلطنت او تجارت کالاهای بین المللی انجام شد و باعث افزایش قدرت فرهنگی و اقتصادی چین شد. سلطنت تایزونگ یک عصر طلایی در تاریخ چین به شمار می رود.


۵.ملکه وو زتیان ( ۶۲۴ تا ۷۰۵ ب.م)

ملکه وو زتیان
ملکه وو زتیان

ملکه وو زتیان، یکی از اعضای سلسله ژو، اولین حاکم زن در چین باستان بود. سلطنت او از ۶۹۰ تا ۷۰۵ ب.م طول کشید و اصلاحات اساسی رخ داد. او جنگ های زیادی انجام داد تا مرزهای چین را گسترش دهد. ملکه زتیان عاشق فرهنگ و هنر بود و ساختمان ها و مجسمه های برنزی زیادی در طول سلطنت او ساخته شد و هنوز وجود دارند. او با عدالت کار می کرد و تنها مقاماتی را منصوب می کرد که مهارت کافی داشتند. زتیان یک رهبر شایسته و بزرگ بود و تنها امپراتور زن چین در دنیای باستان بود .

 

ادامه دارد..
منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها