کشف قدیمی ترین پرچم جهان در ایران

کشف قدیمی ترین پرچم جهان در ایران

کشف قدیمی ترین پرچم جهان در ایران؛ با پیدا شدن درفش شهداد در ایران در استان کرمان تمدن ایران بار دیگر به رخ جهانیان کشیده شد. در حفاری های باستان شناسان در منطقه ی کویر شهداد در ۷۰ کیلومتری شهر کرمان که منطقه ای کویری است، پرچم فلزی کشف شد که کهن ترین پرچم جهانیان است. این پرچم فلزی و قدیمی ۶۰۰۰ سال قدمت دارد و در ابعاد ۲۳در ۲۳ است و شکلی مربعی دارد. این درفش بسیار شباهت زیادی به درفش کاویانی دارد. این درفش در موزه ای در استان تهران نگهداری میشود. نام دیگر شهداد ،خبیص است.

مشخصات قدیمی ترین پرچم جهان

درفش شهداد دارای یک صفحه  است که حکاکی ها و طرح های برجسته روی این صفحه قرار دارد و بیشتر شباهت به تعریف یا به تصویر کشیدن یک قصه یا افسانه ی قدیمی را دارد. این درفش نیز دارای لولا و دسته و یک میله در کنار صفحه است،که بر روی میله یک عقاب وجود دارد.

بعد از گذشت ۶۰۰۰ سال از عمر این درفش آن هم در زیر خاک اکنون این درفش فلزی به رنگ سبز در آمده است.

کشف قدیمی ترین پرچم جهان در ایران

آشنایی با رمانتیک ترین مقاصد گردشگری جهان

اجزای روی درفش

طرح و نقش های زیادی بر روی این درفش دیده میشود که به توضیح مختصر آنها میپردازیم:

بر روی درفش چند فرد دیده میشود ،که یکی از افراد به نماد، بزرگی برروی صندلی نشسته و چند فرد دیگر به نشان خدمت در اطراف آن ایستاده اند،نقشهای چون درخت نخل ، خورشید ، شیر، مار، از نقش های هستند که برروی این صحفه ی فلزی، برجسته  و حکاکی شده اند.

شهداد در گذشته مرکز ایالت آراتا بوده است.اطلاعات و اکتشافاتی در دست است،که نشان میدهد آراتا همان شهداد کرمان است که در قدیم دارای جمعیت و حاکمیت و حکومت بوده. تا قبل از نخستین حفاری های منطقه ی شهداد و کشف شی فلزی با قدمت ۶۰۰۰ ساله از این منطقه ،منطقه ی شهداد از نظر تاریخ شناسان و باستان شناسان مورد توجه نبود،اما امروزه بسیار مورد توجه و عنایت واقع شده است.

کشف قدیمی ترین پرچم جهان در ایران

داستان درفش شهداد

در حفاریهای باستانشناسی در این منطقه کهنترین پرچم فلزی جهان به دست آمده است، درفش شهداد فلزی مربع شکل و ۲۳ در ۲۳ سانتیمتر است و بر فراز خود عقابی دارد و بر میله ای نصب شده است.

بر روی این درفش داستانی شکل گرفته است از افسانه های کهن ایران زمین؛ قصه ای از نعمت، شکر گزاری، نخل و سپاس در وسط درفش انسانی است که بر صندلی نشسته و دیگران در پیرامونش قرار دارند از سایر انسانها گرفته تا عناصر طبیعت و حیوانات وحشی و اهلی. فرد نشسته بر صندلی بزرگتر از دیگران است و یک زن در کنارش و دو خدمتگذار در اطرافش.

درفش با خورشید شیر و گاو کوهاندار و آراسته شده که گویا داستانی را روایت می کند. این درفش پس از کشف به تهران منتقل شد و در موزه نگهداری می شود و باز این داغ را بر دل کرمانیان می گذارد که چرا اشیا کشف شده در استان کرمان جایی برای نگهداری در استان تاریخی کرمان ندارند؟

شهداد در ۷۰ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان قرار دارد و کویری‌ترین بخش استان کرمان به شمار می‌رود.

منبع آفتاب نیوز
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها