۳ نمونه برجسته از هنر بین النهرین باستان!

همه تمدن های باستان ، نمونه های شگفت انگیزی از هنر به جا گذاشتند اما آنچه تمدن بین النهرین باستان از جمله سومری ها، آکدها، بابل قدیم و جدید و هیتی ها به جای گذاشتند، چیز دیگری ست. در اینجا به بزرگترین آثار هنری فرهنگ های باستانی بین النهرین می پردازیم. با تاریخ ما همراه شوید تا ۳ نمونه برجسته از هنر بین النهرین باستان! را بشناسید.

 

۳.آشورنیپال و ملکه اش در باغ

باغ آشونیپال و ملکه
باغ آشونیپال و ملکه

آشورنیپال از ۶۶۸ تا ۶۲۷ ق.م ، پادشاه امپراطوری آشوری بود. در این کتیبه باستانی،پادشاه و همسرش در باغ بهتصویر کشیده شده است. برخلاف هنر مصری که ملکه ها را زیاد میبینیم، ولی در هنر آشوری، کمتر دیده می شوند. این تصویر نشانگر این است که پادشاه عاشق همسرش بوده است. در این کتیبه  شراب، میوه و بردگان کشیده شدند. همچنین مشعل هایی دیده می شود بردگانی که در حال کنار زدن حشرات هستند. مورخان بر این باورند که آشورنیپال و ملکه شخصیت های منفوری بوده اند، چرا که چهره آن دو مخدوش شده ولی چهره بردگان هنوز قابل دیدن است!


۲.مجسمه سنگی حمورابی

حمورابی
حمورابی

همورابی یکی از مشهورترین پادشاهان باستانی ست. او از ۱۸۱۰ تا ۱۷۵۰ ق.م بر بابل حکومت می کرد. قانون حمورابی که از طرف خدایان به او الهام شده بود، روی یک ستون سنگی با ارتفاع ۲.۵ متر حک شده بود. او معتقد بود قانون نباید خودسرانه باشد و در آن تغییر ایجاد شود. از آنجایی که با خط میخی قوانین را روی این ستون حک کردند، یکی از آثار هنری ارزشمند آن دوران به شمار می رود.

خط میخی یکی از اولین سیستم های نوشتاری تاریخ است. این خط ۶۰۰۰ سال پیش اختراع شد و در ابتدا با تصاویر مفهوم را می رساند. با گذشت زمان، آثار باستانی بابل و بین النهرین که با خط میخی حکاکی شده بود هم از آثار هنری بین النهرین شناخته شدند.


۱.گاو بالدار

گاو بالدار
گاو بالدار

در فرهنگ های بین النهرین، لاماسو یا گاو بال دار یک خدای محافظ بود که با  سر حاکمان و بدن شیر و بال پرندگان به تصویر کشیده می شد. در واقع لاماسو نگهبان معابد و کاخ ها بود و از پادشاهان و راهبان محافظت می کرد. این مجسمه ها با کلاه های مخصوص و ریش مربعی شکل طراحی می شدند. واقعیت جالب دیگر درباره این موجودات این است که معمولا چهار یا پنج پا داشتند.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها