از جشنواره های دیدنی آفریقای جنوبی بیشتر بدانید+ عکس

آفریقای جنوبی دارای ۹ منطقه است که هر یک جشنواره‌های مخصوص به خود را دارد و از آن میان می‌توان به جشنواره‌ی هنرهای ملی گراهامزتاون، جشنواره‌ی فرهنگی آفریقایی ماکوف و جشن گیلاس اشاره کرد.

آفریقای جنوبی از ۹ منطقه تشکیل شده است که هر کدام هویت و ویژگی‌ خاص خود را دارند. به همین دلیل جای تعجب ندارد که جشنواره‌های محلی نشان‌دهنده‌ی فرهنگ،‌ غذا و علایق مردم آن منطقه باشد. در اینجا قصد داریم به برخی از جشنواره‌هایی که در این ۹ منطقه برگزار می‌شود،‌ اشاره کنیم که می‌توانید در تور آفریقای جنوبی از این جشنواره‌ها دیدن کنید.

کیپ شرقی

جشنواره‌ی هنرهای ملی گراهامزتاون (Grahamstown National Arts Festival)، ‌بزرگ‌ترین جشن سالانه هنری در قاره‌ی آفریقا است که در اواخر ماه ژوئیه برگزار می‌شود و شامل نمایش، رقص، تئاتر، کمدی، اپرا، موسیقی، جاز، نمایشگاه هنرهای بصری، فیلم، سخنرانی‌ها، نمایشگاه صنایع دستی و کارگاه‌های آموزشی و همینطور جشنواره هنرهای کودکان است.

جشنواره‌ی هنرهای ملی گراهامزتاون، بزرگ‌ترین جشن سالانه هنری در قاره‌ی آفریقا است

درست مصادف با این جشن، ‌جشنواره حیات‌وحش کیرکوود (Kirkwood Wildlife Festival) نیز در این منطقه به راه می‌افتد و بیش از ۴۵ هزار نفر برای تماشای حراج حیوانات بازی و نمایشگاه‌های کشاورزی و… در آن حاضر می‌شوند.

جشنواره فیلم و غذای پلت ‌(Plett Food & Film Festival) هر سال در ماه ژوئیه در خلیج پلتن‌برگ (Plettenberg Bay) شور و حال متفاوتی ایجاد می‌کند و سرآشپزها با تهیه‌ی غذاهای خاص و فوق‌العاده،‌ یک تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد غذایی را پیشکش مهمانان می‌کنند که در هیچ جای دیگری نخواهند دید.

فری استیت

 

جشنواره فرهنگی آفریقایی ماکوف (Macufe African Cultural Festival) در اوایل ماه اکتبر اتفاق می‌افتد و بهترین هنرمندان بین‌المللی آفریقایی و بومی به ارائه‌ی موسیقی جاز، گاسپل، هیپ هاپ، آر اند بی و موسیقی کلاسیک می‌پردازند. علاوه‌براین، نمایشگاه‌هایی از هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز برپا می‌شود که به‌طورکلی بیش از ۱۴۰ هزار بازدیدکننده از سراسر دنیا، خود را به این جشنواره می‌رسانند.

بلومفونتن را به‌عنوان شهر گل رز می‌شناسند و به همین دلیل از سال ۱۹۷۶ هر سال در ماه اکتبر میزبان جشنواره‌ی گل رز (Rose Festival) است. ساکنان سراسر شهر باغ‌های زیبای خود را به روی عموم باز می‌کنند،‌ با این حال مهم‌ترین رویداد در مرکز یک باغ روباز برگزار می‌شود که بزرگ‌ترین تنوع گل رز شهر را دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند در فضای آرام‌بخش باغ، از نوشیدن یک فنجان چای رز نهایت لذت را ببرند. همچنین می‌توانند در فعالیت‌های مختلفی که در سراسر شهر برپا است نظیر مسابقه‌ی چیدن رز، شرکت کنند.

جشنواره گیلاس (Cherry Festival)، قدیمی‌ترین جشنواره محصول در آفریقای جنوبی است که در پایان ماه نوامبر هر سال در فیکسبرگ برگزار می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند در تور گیلاس شرکت کرده و از گیلاس‌های خوشمزه یا گیلاس‌های آغشته به شکلات میل کنند. اجراهای سرگرم‌کننده زنده و رویدادهای اسب‌سواری نیز بخشی از فعالیت‌های جالب این جشن به شمار می‌رود.

گائوتنگ

مدرسه بین‌المللی آلمانی در پورتوریا مشابه همتای مشهور خود در مونیخ، هر سال میزبانی اکتبرفست (Oktoberfest) را برعهده دارد و جالب اینجا است که این رویداد در ماه سپتامبر اتفاق می‌افتد و شامل نوشیدنی، موسیقی آلمانی، بشقاب‌های سوسیس و سالاد کلم آلمانی می‌شود. شرکت‌کنندگان می‌توانند تجربه‌ی یک آلمان واقعی و یک شب عالی در کنار دوستان را داشته باشند.

کوازولو ناتال

بزرگ‌ترین مسابقه‌ی اسب‌سواری آفریقا، مراسم دوربان ژوئیه (Durban July) محسوب می‌شود که در اولین شنبه ژوئیه مسابقات به اوج خود می‌رسد و صدای تشویق و ذوق تماشاگران کلاه بر سر، به آسمان می‌رود.

دوربان ژوئیه، بزرگ‌ترین مسابقه‌ی اسب‌سواری آفریقا محسوب می‌شود

جشنواره هنرهای هیلتون (Hilton Arts Festival)، بزرگ‌ترین رویداد تئاتری در نوع خود در این منطقه به‌شمار می‌رود و هدف آن، ارائه هنرهای نمایشی با کیفیت و حمایت از نویسندگان و نمایش‌های آفریقای جنوبی است. این جشنواره در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و با برپایی نمایشگاه‌های هنری، موسیقی زنده، غذاهای با کیفیت و نوشیدنی حس و حال دیگری می‌کند.

لیمپوپو

اوپیکوپی (Oppikoppi) که در گذشته چهارمین جشنواره بزرگ موسیقی دنیا محسوب می‌شد، محلی فوق‌العاده برای دورهمی و جشن جوانان است. در حال حاضر بیش از ۱۶۰ اثر موسیقیایی بین‌المللی و محلی در این جشنواره اجرا می‌شود که انواع و اقسام موسیقی (از هیپ هاپ و راک و فولک گرفته تا سنتی و کمدی و متال) برای هر قشری وجود دارد. این جشن به‌طور معمول در ماه آگوست در مزرعه‌ای در نزدیکی نورتهام برگزار می‌شود.

امپومالانگا

در پایان ماه ژوئن، شهر نلزپروت با جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده از سراسر کشور روبه‌رو می‌شود که عاشق موسیقی و فرهنگ آفریکانس هستند و برای حضور در جشنواره هنرهای اینیبوس (Innibos Arts Festival) خود را به این شهر می‌رسانند. این جشن ۴ روزه به تئاتر و همینطور تئاتر کودکان، ادبیات، رقص و نمایش اختصاص دارد و بیش از ۲۰۰ هنرمند، بازیگر و موسیقیدان در این مراسم شرکت می‌کنند. بازار هنرها و صنایع دستی و غرفه‌های غذاهای وسوسه‌برانگیز نیز حس و حال خوبی به این فضا می‌دهد.

کیپ شمالی

آفریکابرنز (AfrikaBurn)، یک رویداد منطقه‌ای سوزاندن در منطقه کیپ شمالی است که در پارک ملی تانکوا کارو (Tankwa Karoo National Park) در ماه آوریل یا مه هر سال برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان برای خلق هنر، سوزاندن سازه‌ها و لباس‌ها و… دور هم جمع می‌شوند. در این مراسم هیچ چیزی به فروش نمی‌رسد چراکه در واقع فعالیت شرکت‌کنندگان،‌ خلاقیت، ابزار خود و… این مراسم را تشکیل می‌دهد. فقط با حضور در این جشن می‌توانید از ماهیت واقعی آن باخبر شوید.

شمال غربی

یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌های هنری در آفریقای جنوبی، جشنواره هنرهای ملی آردکلوپ (Aardklop National Arts Festival) است که هر سال در ماه اکتبر برگزار می‌شود. افراد عاشق جشنواره بی‌صبرانه منتظر کنسرت‌های بزرگ از چهره‌های سرشناس موسیقی آفریکانس، برترین تولیدات تئاتری و نمایشگاه‌های هنری از هنرمندان محلی در این جشن هستند.

کیپ غربی

مطمئنا شرکت در کارناوال مینسترل کیپ تاون (Cape Town Minstrel Carnival) یا کاپاس کلوپس در آفریکانس (Kaapse Klopse in Afrikaans) که به‌طور سنتی در دوم ژانویه برگزار می‌شود، یکی از بهترین راه‌ها برای گذراندن سال نو در آفریقای جنوبی به‌شمار می‌رود. گروه‌های مختلف مردم یعنی حدود ۱۳ هزار نفر با پوشیدن لباس مینسترل (سیاه بازی) در رنگ‌های شاد در ۷۰ گروه در خیابان‌ها شروع به حرکت می‌کنند و موسیقی سنتی می‌نوازند. هر سال هزاران نفر خود را برای تماشای این مراسم به کیپ تاون می‌رسانند. شرکت‌کنندگان این جشن عموما از طبقه‌ی کارگر آفریکانس زبان هستند که این جشن را از اواسط قرن ۱۹ زنده نگه داشته‌اند.

کارناوال مینسترل کیپ تاون یا کاپاس کلوپس در آفریکانس به‌طور سنتی در دوم ژانویه برگزار می‌شود

جشنواره هنرهای ملی کلین کارو (Klein Karoo National Arts Festival) اساسا به‌عنوان جشنواره هنرهای نمایشی زبان آفریکانس است که هر سال در شهر کارو برگزار می‌شود. این جشن یک هفته طول می‌کشد و در طول این زمان، ‌بازدیدکنندگان و فروشندگان خیابانی و هنرورهای دوره‌گرد به خیابان‌ها می‌آیند و رسما خیابان‌ها را می‌بندند.

جشنواره ادبیات Franschoek در ماه مه آغاز می‌شود و افراد عاشق کتاب خود را به شهر زیبای Franschoek می‌رسانند تا پای صحبت‌ نویسندگان آفریقایی و نویسندگان برجسته بین‌المللی بنشینند. در این جشن‌، علاوه بر بحث‌های غیررسمی و صحبت‌های داغ بین نویسنده‌ها،‌ شام ناشران، رونمایی کتاب،‌ کارگاه‌های آموزشی نویسندگی و کنسرت‌های موسیقی کلاسیک می‌تواند اوقات خوشی را برای عاشقان کتاب رقم بزند.

جشنواره صدف Knysna در ماه ژوئیه اتفاق می‌افتد و نه تنها آن را با نوشیدنی‌های گوارا و غذاهای خوشمزه و مقدار زیادی صدف جشن می‌گیرند، بلکه به فعالیت‌های مختلفی نظیر شنا، ‌کوهنوردی و سرگرمی‌های کودکان نیز می‌پردازند. این جشن در ماه ژوئیه در شهر گاردن روت برگزار می‌شود و نکته‌ی جالب آن، برپایی بیش از ۱۰۰ رویداد مختلف مثل مسابقه‌ی خوردن، ماراتن Knysna Forest و تور دوچرخه‌سواری در منطقه است.

سایر جشنواره های آفریقای جنوبی

جشنواره فیلم دوربان

جشنواره بین‌المللی فیلم دوربان (Durban International Film Festival) هرسال در شهر دوربان آفریقای جنوبی برگزار می‌شود. این جشنواره، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین فستیوال فیلم در منطقه‌ی جنوب آفریقا به‌شمار می‌رود و شامل کارگاه‌های فیلمسازی، سمینارهایی درباره‌ی صنعت سینما و بحث و تبادل نظر پیرامون فیلم و سینما است.

جشنواره فیلم مستند آفریقای جنوبی

جشنواره فیلم مستند آفریقای جنوبی (Encounters South African International Documentary Festival) به نمایش فیلم‌های بلند مستند از از کشورهایی نظیر انگلستان، آمریکا، کانادا، کوبا، سنگال، فرانسه، مصر، آلمان، دانمارک و… اختصاص دارد. برگزاری کلاس‌های تخصصی و جلسات گفتگو با حضور فیلمسازان بخشی از فعالیت‌های این مراسم به‌شمار می‌رود. این جشنواره، تنها برگزارکننده آفریقای جنوبی است که به پخش فیلم‌های مستند برای تماشاگران آفریقای جنوبی می‌پردازد. این فستیوال از سال ۱۹۹۹ به صورت سالیانه در ماه ژوئن، برگزار می‌شود.

نمایشگاه هنری اف ان بی ژوهانسبورگ

نمایشگاه هنری اف ان بی ژوهانسبورگ  (FNB Joburg Art Fair) هر سال در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و به هنر معاصر قاره آفریقا و دیاسپورا می‌پردازد. این نمایشگاه هنری، برای هنرمندان، گالری‌ها، مجموعه‌دارها، نویسنده‌ها، متفکران و عاشقان هنر، فضایی مناسب برای ملاقات و تعامل ایجاد می‌کند و جالب است بدانید نمایشگاه هنر سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت.

جشنواره جاز کیپ‌ تاون

جشنواره جاز کیپ‌ تاون (Cape Town Jazz Festival) یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای موسیقی جاز جهان و تنها رویداد بزرگ موسیقی قاره آفریقا به شماره می‌رود. این فستیوال بین‌الملی موسیقی جاز به صورت سالیانه در کیپ تاون از سال ۲۰۰۰ برگزار می‌شود و به عنوان چهارمین فستیوال بزرگ جاز در جهان شناخته می‌شود که به‌عنوان رویداد معتبر در کشور آفریقای جنوبی، هنرمندان بومی و ستارگان مشهور بین‌المللی موسیقی را به‌طور یکسان مورد توجه قرار می‌دهد. در مراسم افتتاحیه این جشنواره در قلب شهر کیپ تاون، هنرمندان به اجرای کنسرت رایگان می‌پردازند و می‌توان گفت که این جشنواره به اندازه کافی مقرون به صرفه است تا توجه اقشار مختلف مردم محلی را جلب کند. جالب است بدانید جشنواره جاز کیپ تاون هر سال با رویدادی همزمان یعنی جشنواره مد کیپ تاون همکاری می‌کند تا با مشارکت یکدیگر میزان نمایش و تجلیل از هنر و صنعت آفریقای جنوبی را افزایش دهند. به همین دلیل ضیافت شام جشنواره مد و جشنواره جاز به بخش اصلی این جشنواره تبدیل شده است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها