با ۸ فستیوال جذاب کشور هندوستان آشنا شوید+عکس

هندوستان سرزمین رنگ و موسیقی های شاد و جشن های همگانی است. کشوری مملو از دین ها و نژاد های مختلف که به کشور ۷۲ ملت مشهور شده و با آثار تاریخی و مکان های دیدنی اش، هر سال گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشد. هندوستان سرزمینی رنگارنگ با قومیت ها و مذاهب مختلف است که هر کدام آداب و رسوم خاص خود را دارند و جشن هایی بسیار مهیج را رقم می زنند. در این مقاله با هشت فستیوال جذاب هندوستان بهمراه تاریخ دقیق برگزاری آنها با ما باشید.

جذابترین فستیوال های هند، رخداد هایی شاد و رنگارنگ

هندوستان با فرهنگ زیبایی که دارد خود به خود شما را به وجد می آورد، حال تصور کنید اگر سفر خود را هم زمان با فستیوال های زیبای هند انجام دهید، جذابیت های این جشن های شاد حتما هوش از سرتان می برد. هند کشور رنگ ها و جشن های شاد است و همه حداقل یکبار صحنه ای از آواز و رقص های شاد هندی ها را دیده اند!


 

کشور خاص ترین ادویه ها و عجیب ترین مراسم های دنیا، مانند در آوردن چشم در روزی خاص از سال! البته شرکت در این رخداد را خیلی توصیه نمی کنیم، هرچند که در مراسم های خاص هند است! پس اگر هنوز برای انتخاب مقصد سفریتان مرددید، خیلی هم سخت نگیرید! هند پیش روی شماست و تنها به اندازه یک کلیک و خرید بلیط هواپیما تهران به هند با سفر جذابتان فاصله دارید! خب برویم به سراغ فستیوال های زیبای هند!

فستیوال دیوالی، جشن نور

دیوالی یا جشنواره نور یکی از جذاب ترین و معروف ترین فستیوال های هند است. جشنی ۵ روزه که هر سال در ماه های اکتبر یا نوامبر برگزار می شود و به تاریخ رایج خودمان، حوالی نیمه دوم مهر ماه می شود. جشن دیوالی در بین تمام هندوهای دنیا برگزار می شود اما باید زیبایی های همه جانبه آن را حتما در خود هند ببینید.

دیوالی را به نام جشن فانوس نیز می خوانند و همانطور که از نامش پیداست در این روز مردم هندوستان شمع و فانوس هایی روشن کرده، در محل های مختلف شهر و کشور جمع می شوند و آتش بازی می کنند. هدف از برگزاری جشن دیوالی، گرامیداشت پیروزی نور بر تاریکی و یا همان خیر بر شر است. یکی دیگر از نام های قدیمی این فستیوال پر از نور، رام و سیتا ست که ریشه در گذشته و افسانه های هندی دارد.


اگر سفر خود را همزمان با این جشن پر هیجان انتخاب کنید، می توانید با آداب و رسوم زییای هند نیز آشنا شوید. چرا که در این روز ازدواج های بسیاری هم انجام می شود. جشن دیوالی در تمام دنیا شناخته شده است و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این جشنواره در فهرست بهترین فستیوال های پاییزی دنیا نیز قرار دارد.

فستیوال هولی، جشنی پر از رنگ های شاد

Holi را د دنیا به عنوان فستیوال رنگ می شناسند. جشنی زیبا که در آن مردم در خیابان های شهر جمع شده و برروی یکدیگر انواع رنگ ها را می پاشند! حتما شما هم تابحال تصویری از این جشنواره شاد دیده اید و یا فکر شرکت در آن به سرتان زده باشد.

جشن هولی که در تاریخ دورازدهم و سیزدهم ماه مارس در هر سال برگزار می شود، روزی خاص برای برگزاری آداب مراسم مذهبی”پوجا” نیز هست. جشن رنگ یا همان هولی پر هیجان ترین فستیوال در هند است. تاریخ برگزاری این جشن رنگارنگ به تاریخ کشور خودمان مصادف با ۲۲ و ۲۳ اسفند است و گاهی به فروردین هم می رود.


در این جشن دو روزه مردم در خیابان های شهر گلوله هایی از رنگ را به سوی هم پرتاب می کنند و در همه جا بساط شادی و رقصو جشن به پاست. برای زیباتر شدن و جذابیت بیشتر جشن خود مردم هم در این روز از رنگ های شاد و خاص تری استفاده می کنند. تمام این توصیف ها را در کنار لباس های رنگارنگ هندی ها، بخصوص لباس های زنانه شان بگذارید، چه جذابیتی!

فستیوال اونام یا جشن ببر در هند

هند آداب و رسوم بسیار خاصی دارد و دین هایی خاص تر! از پرستش گاو، فیل مقدس، ببر در فهرست حیوانات ملی و….که تنها در هند وجود دارند! فستیوال ببر هم یکی دیگر از فستیول های عجیب و البته پرهیجان هند است. این جشنواره در منطقه کرالا برگزار می شود و جشن برداشت محصول هم نام دارد.


اونام جشنی ده روزه است که در ماه سپتامبر برگزار می شود و به تاریخ کشورمان هم زمان با ماه های شهریور و مهر ماه است. فستیوال اونام بهترین فرصت ممکن برای دیدن خاص ترین آداب و رسوم هند است و می توانید در آن رقص زیبای ببر را هم ببینید! رقصی خاص که به همراهی حداقل ۶۰۰ نفر با گریم ببر برگزار می شود!

هند کلا کشور عجیبی است و اگر اطلاعات بیشتری در مورد آن می خواهید می توانید مقاله راهنمای سفر به هند، کشور ۷۲ ملت را هم مطالعه کنید.

فستیوال گانش چاتورتی، جشن الهه گانشا

فستیوال گانش چاتورتی یا گانش، جشنوراه ای زیبا در بزرگداشت تولد الهه “گانش” است. این جشن در ماه های آگوست و یا سپتامبر برگزار می شود که با درست کردن مجسمه الهه هدو، با سر فیل و تزئیناتی خاص همراه است. طول این جشن یازده روز است و در روز یازدهم در روز یازدهم با گرداندن این مجسمه در خیابان ها همراه با رقص و آواز ادامه پیدا می کند. در پایان جشن مجسمه ها را در آب اقیانوس غوطه‌ ور می کنند!


 

در این جشن هزاران تن از هندو ها دور هم جمع شده  و برنامه هایی متنوع در چارچوب یک جشنواره در ستایش خدای هندوی با سر فیل و کالبد انسانی برگزار می کنند.

فستیوال دوسحرا و دورگا، الهه های هندو

مردم کشور هند دارای خدایان متعددی هستند و دو عدد از معروف ترین آنها، الهه های دوسحرا و دورگا پوجا اند. جشنواره این دو الهه هندو مدتی ۱۰ روزه دارد و در ماه های سپتامبر و اوایل اکتبر برگزار می شود. این فستیوال به نام مادر خدایان هندو هم شناخته می شود و از جمله آداب خاص آن رقصی خاص با چوب است.


 

در روز دهم که به نام دوسحرا می‌ باشد مربوط به جنگ لرد راما با همراهی دورگا بر ضد نیروی شیطانی ماهیشاسورا است. برای مراسم مجسمه بزرگی از دورگا بوجا را با سنت رقص و آواز به رود گانگش برده و غسل می‌ دهند. در حین مراسم انواع رقص‌ های سنتی، داستان‌ سرایی و نمایش‌ های مذهبی برگزار می‌ شود.

جشن تولد الهه های کریشنا و گویندا در هند

این فستیوال پر از آواز و رقص هم در بزرگداشت دو الهه دیگر در هند است و به مناسبت لرد کریشنا برگزار می شود. یکی از جالب‌ ترین قسمت‌ های جشن این است که هرم انسانی از مردم شرکت‌ کننده در جشن ساخته می‌ شود. با ساخت هرم مردم سعی می‌ کنند به کوزه از خاک رس و مملو از فراورده‌ های شیر مانند کشک که در ارتفاعات بالا قرار داده‌ شده است برسند. جش الهه کریشنا در ماه آگوست و یا سپتامبر هر سال برگزار می شود.

 

فستیوال شتر سواری یا پوشکار، جشن شتر ها!

این گردهمایی زیبا که در ماه اکتبر و نوامبر برگزار می شود، مهمان بیش از ۵۰ هزار شتر در شهر کویری پوشکار است!در این جشن ۵ روزه هندو ها را با لباس هایی خاص و تزئین هایی زیبا برروی شتر هایشان، رژه شترها، پشم‌ چینی و مسابقات بین شترها را تماشا خواهید کرد.


این جشن در حقیقت رقابتی سخت و نفس گیر برای انتخاب بهترین شتر است! جشنواره شتر های بهترین تمثیل از آداب و رسوم هندی ها برای مردم دیگر فرهنگ هاست.

فستیوال های معابد کرالا، عجیب ترین فستیوال های دنیا

اگر هیچ اطلاعی در مورد هند نداشته اید، تا بدین جای کار حتما متوجه عجیب و غریب بودن هند شده اید! هندوستان کلا سرزمین عجایب است و اگر به شهر کرالا سفر کنید، معابد بسیاری به چشمتان می خورد که با فستیوال های خاص و البته عجیب و غریبشان معروفند!


در فستیوال های شهر کرالا از جمله خاص ترین رخداد ها دسته های بزرگ و باشکو فیل های تزئین شده و رژه آنها در شهر است. مردم هم در پشت دسته فیل ها رژه می روند، می رقصند و آواز می خوانند. هر معبدی با توجه به الهه ای که در آن پرستش می شود مراسم افسانه ای و تشریفات خاص و عجیبی برای این جشن دارد! جشنواره هایی که در شهر کرالا برگزار می شوند از ماه فوریه تا ما می هر سال ادامه دارد، چیزی نزدیک به ۴ ماه! هر یک از این جشن ها هم ۱۰ روز ادامه دارند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها