نخستین مقر حکومت ساسانیان در کجا قرار داشت؟

اردشیر بابکان پس از تسلط بر شهر دارابگرد که در دوره هخامنشیان شکل گرفته بود، با کنترل سراسر ایران امپراتوری ساسانی را تاسیس کرد؛ بنابراین شهر دارابگرد نخستین مقر حکومت ساسانیان به حساب می‌آید. آثار این شهر تاریخی هم‌اکنون در ۷ کیلومتری جنوب شهر فعلی داراب قرار دارد.

شهر داراب یکی از شهرهای استان فارس است و در مرکز شهرستان داراب واقع شده است. در اطراف این شهر مکان‌های گردشگری چون آتشکده آذرخش مشهور به مسجد سنگی، نقش شاپور، آتشکده آذرجوی، قصر آئینه یا قصر دختر، برج شاه‌نشین یا قلعه طلوع شجر، قصر کیامرث، قصر بهرام، آسیاب سنگی، روستای هدفگردشگری لایزنگان و روستای نمونه گردشگری نوایگان اشاره کرد.

بنابراین گزارش، آتشکده آذرخش مشهور به مسجد سنگی که در فاصله ۷ کیلومتری جنوب شرقی شهر داراب قرار گرفته است، یکی از آتشکده‌های خاموش کشورمان است. این آتشکده براساس باور برخی از پژوهشگران در آغاز یکی از نیایشگاه‌های مهرپرستان آریایی بوده است و در دوران حکومت ساسانیان به آتشکده تبدیل شده است.

خاطرنشان می‌شود محمدحسن مبارز در سال ۶۵۲ قمری، محرابی را به آتشکده آذرخش افزود و با این کار این بنا را به مسجد تبدیل کرد؛ بنابر این آتشکده آذرخش هم‌اکنون با نام مسجد سنگی هم شناخته می‌شود.

منبع باشگاه خبرنگاران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها