با ازدواج های بی شرمانه پیش از اسلام آشنا شوید

پیش از ظهور اسلام در میان اقوام جاهلیت چندین مدل ازدواج وجود داشت. علاوه بر ازدواج مرسوم و ازدواج متعه، چندین نوع ازدواج دیگر نیز وجود داشت که بسیار عجیب هستند.

در ادامه با انواع ازدواج های پیش از اسلام آشنا می شوید:

ازدواج صداق: که همان ازدواج رایج در همه ادیان آسمانی است و دین اسلام نیز آن را تایید کرده است. در این ازدواج، مهریه معین اما مدت زمان زندگی مشترک، نامعین است و تنها با ازدواج یا مرگ یکی از طرفین پایان می پذیرد.

متعه: یا همان ازدواج موقت که در ادیان الهی پیش از اسلام و حتی در برخی ملت‌های غیر الهی نیز وجود داشته است. در این ازدواج هم مدت زمان را معین می‌کردند هم مهریه را.

ازدواج اماء: که ازدواج با کنیزان بود. اگر کسی کنیزی را می خرید، بی آن که مهری برای آن بپردازد، همسرش می شد و می توانست او را به دیگری بفروشد. این ازدواج در اسلام با شرایط ویژه ای مجاز بوده است.

ازدواج موقت: پسر بزرگ خانواده حق داشت با زن یا زنان پدرش ازدواج کند (البته غیر از مادر خودش ). در اسلام این ازدواج حرام شمرده شده و زن پدر، محرم شمرده می‌شود. ( آیه ۲۲ سوره نساء)

ازدواج شغار: در این نوع پیوند، مرد با دختر یا خواهر مرد دیگری ازدواج می کرد تا او نیز با دختر یا خواهر او ازدواج کند.

ازدواج رهط: یعنی ازدواج مشارکتی یا دسته جمعی. گروهی از مردان که نباید بیشتر از ده نفر می بودند با یک زن رابطه برقرار می‌کردند و اگر فرزندی به دنیا می آمد، آن زن فرزندش را به هر یک از مردان که خود می خواست منتسب می کرد و او را پدر فرزند خود قرار می داد.

ازدواج با اختین: یعنی مردی همزمان با دو خواهر ازدواج کند.

ازدواج مخادنه: نوعی ازدواج دوستانه بوده است که مردی زنی را به دوستی می گرفت یا زنی مردی را به دوستی بر می گزید.

ازدواج استبضاع: در این نوع ازدواج، مردی همسر خود را در اختیار مردی که شجاعت، قدرت و یا صفت پسندیده دیگری داشت قرار می داد و تا وقتی که همسرش از آن مرد صاحب فرزند نمی‌شد، از او کناره گیری می کرد.

ازدواج تعویضی: دو مرد با یکدیگر توافق می کردند و زنانشان را با هم عوض می کردند.

علاوه بر این ها، ازدواج رسمی و دائم چند مرد با یک زن در برخی اقوام وجود داشته است و نیز در میان درباریان پادشاهی ساسانی در ایران ازدواج خواهر و برادر نیز انجام می شده است.

از این ها گذشته در میان اعراب جاهلی ارتباط با زنان فاحشه مرسوم بود؛ زنانی که بر در خانه خود پرچم می افراشتند و هر گاه فرزندی از آنها زاده می شد، او را بنا به تشخیص قیافه شناسان و کاهنان به یکی از مردانی که با او ارتباط داشتند منتسب می کردند و آن مرد رسماً پدر آن نوزاد شمرده می شد.

منابع:
تاریخ تحلیلی اسلام،‌ محمد نصیری؛ حقوق زن در اسلام

عضویت
اطلاع از
guest

8 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
کوروش
امتیاز :
     

الان مدرک شما که میگید در زمان ساسانیان ازدواج خواهر با برادر مجاز بوده در چیه ؟!

محمد

کریستن سن در کتاب ایران در زمان ساسانیان ص۳۴۷

رامین

البته استادمحمدمنبع منهم کتابهای استادمطهری عزیزتان هست

کوروش

یک منبع تاریخی قابل استناد نیست باید اجماع مورخان که در اون دوره زندگی میکردن نظر بدن
این نظر یک مورخ قابل اطمینان نیست

کوروش

یک منبع تاریخی قابل استناد نیست باید اجماع مورخان که در اون دوره زندگی میکردن نظر بدن
این نظر یک مورخ قابل اطمینان نیست .

رامین

دربین اعراب قبل ازاسلام ازدواج شغار(توضیح دارد) ازدواج بازنان پدر. تعویض زنانشان باهم وبدترین آن (استبضار) بوده که مثلا کسی گاویاگوسفندیاشترخودشومیبره تابا یک گاووگوسفندوشتراصیل وقوی جفتگیری کنه زناشون را برای مدتی به فردی که قوی هیکل وخوش تیپ بودتحویل میدادند تاپس ازاینکه حامله اش کردبشوهرهراصلی اش برگرداند تابرای شوهرش فرزندی قوی وزیبا بدنیابیاوردوچندین نوع ازدواج مشمئزکننده دیگرفرصتش نیست حالا میبینیم اگردریگ موردی درایران باستان مثل ویس ورامین آنهم دربین شاهان ازدواجی بین دختروپسری که ازیک دایه شیرخورده اندوباهم ازدواج کرده اندرانمایندگان اعرابی که چنان سوابق درخشانی دارند رابرعلیه ایرانیان دربوق کرنا میکنند که ایرانیان باخواهران خودازدواج میکرده اندکه کاملاکذب ودروغ… مطالعه بیشتر »

احمد

ایه ۲۳ سوره نساء همه چیز را در مورد ازدواج اعراب جاهلی گفته از جمله ازدواج با مادر و خواهر

مهرداد

ازدواج متعه نه در مسیحیت هست نه یهودیت. اگر اون موقع بود الان هم دیده می‌شد. ضمنا تا زمان حضرت ابراهیم ازدواج خواهر برادر یا محارم با یکدیگر امری عادی بود. راستی نفرمودید ازدواج در قبیله قریش چطور بوده اونا هم جاهل بودند دیگه