مقبره گور امیر یا همان قبر تیمور لنگ در کجاست؟

مقبره گور امیر یا همان قبر تیمور لنگ

شاید کمتر اسم مقبره گور امیر به گوش شما خورده باشد اما حتما درمورد تیمور لنگ اینطور نیست و احتمالا بارها اسم او را شنیده‌اید. داستان تیمور اهمیت دارد و مقبره او در کمترین حالت خود یک معماری زیباست که ارزش شناخت را دارد. برای آشنایی بیشتر با تیمور و مقبره او در ادامه با ما همراه باشید.

تیمور کیست و چرا لنگ میزد؟

تیمور گورانی متولد ۱۳۳۶ میلادی در کَش در خانات چغتای از تُرکان مغول بود. جالب است که بدانید تیمور در زبان چغتای به معنای آهن است و اینکه تیمور خود را به چنگیز خان مغول نسبت میداد. که البته جنایت و قتل های بی رحمانه و سنگدلانه او حاکی از آن است که کم از چنگیز نبوده است.

در میان مردم القاب و داستان های زیادی درمورد تیمور وجود داشت که شاید مهمترین آنها تیمور لنگ بود. تاریخ نگاری به نام “ابن‌عربشاه” دلیل این لنگ زدن را به زمانی مرتبط میداند که یک چوپان سیستانی به این دلیل که تیمور گوسفندی از او دزدیده بود ضربتی به ران تیمور وارد کرد که بعد از بهبود زخم باز هم پای تیمور لنگ میزد.

خارج از تمام فراز و نشیب هایی که بر سر ایران و ایرانیان و تمام آسیا وارد آمد، تیمور در سن ۶۸ سالگی تسلیم مرگ شد و شاهرخ پسر او به عنوان جانشین بر تخت نشست.

مقبره گور امیر در کجا قرار دارد؟

در سمرقند ازبکستان! این معماری که ۶۰۰ سال پیش با شیوه آذری توسط معمار معروف و توانمند ایرانی “عبدالظریف اصفهانی” ساخته شده است و به این دلیل که به مقبره تیمور لنگ مربوط میشود، جزو آثار ارزشمند در ازبکستان محسوب میشود.

البته قدمت این بنا متفاوت از آن چیزی است که گفته شده. این معماری که با کاشیکاری ایرانی زینت داده شده است، تا سال ۱۴۰۵ زیر نظر خود تیمور ساخته میشد که قرار بود به عنوان یادبود برادر زاده اش که در نظر تیمور خیلی محبوب بود، ساخته شود. اما بعدها بنا به دلایلی به یک مقبره خانوادگی مبدل شد که بیشتر صاحب منصبان و بزرگان تیموری در آن دفن شدند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها