حقایقی در مورد شهر ممنوعه؛ دریچه ای به چین باستان

این کاخ به مدت ۴۹۲ سال در خدمت امپراتوری چین بود.

شهر ممنوعه بزرگترین کاخ امپراطوری دنیا می باشد که ایعاد آن سه برابر بزرگتر از کاخ لوور فرانسه است.

به گزارش پارسینه، شهر ممنوعه ، قلب کاخ چین بود. این مجموعه کاخ سلطنتی از سلسله های مینگ و چینگ در پکن است. شهر ممنوعه بزرگترین کاخ امپراتوری جهان است که سه برابر بزرگتر از کاخ لوور فرانسه است. آن دارای برخی از بزرگترین و بهترین سازه های چوبی باستانی در جهان است.

ساخت شهر ممنوعه ۱۴ سال به طول انجامید و توسط بیش از ۱۰۰۰۰۰۰ کارگر از جمله بیش از ۱۰۰۰۰۰ صنعتگر ساخته شد.

این کاخ به مدت ۴۹۲ سال در خدمت امپراتوری چین بود و خانه ۲۴ امپراتور ( ۱۴ امپراتور از سلسله مینگ و ۱۰ امپراتور از سلسله چینگ) بود.

موزه قصر در شهر ممنوعه یکی از بزرگترین موزه های فرهنگی جهان است که سالانه میزبان ۱۴ میلیون بازدید کننده است.

جالب است بدانید در شهر ممنوعه ساختمان هایی به سبک اروپایی و عربی وجود دارد و از آنجایی امپراتوران فکر می کردند که درختان شکوه قصر را تحت الشعاع قرار می دهند، در صحن بیرونی این کاخ، هیچ درختی نیست. همچنین پرندگان نمی توانند روی سقف های کاخ فرود بیایند، سقف هایی که طراحی خاصی دارند تا تمیزی و شکوه شهر ممنوعه را حفظ کنند.

روال امپراطورها در شهر ممنوعه بسیار منظم بود. آنها معمولا ساعت ۴صبح از خواب بیدار می شدند و ساعت ۸ شب به رختخواب می رفتند.

علت نام گذاری شهر ممنوعه

در زمان‌های قدیم گفته می‌شد که امپراتور پسر بهشت ​​است و بنابراین قدرت برتر بهشت ​​به او اعطا می‌شد. دلیل اصلی نامگذاری ممنوعه آن است که هیچکس حق ورود به این مکان را نداشته است و از دید همگان مخفی بوده جز خاندان سلطنتی و خانواده اشراف. در حال حاضر، در چین، معمولاً به آن کاخ سابق می گویند.

شهر ممنوعه سه آتش سوزی را تجربه کرد و بنابراین اکثر کاخ های فعلی در دوره سلسله چینگ بازسازی شدند.

کاخ های شهر ممنوعه در چین

طرح شهر ممنوعه

شهر ممنوعه مساحتی در حدود ۷۲ هکتار با مساحت کل تقریبا ۱۵۰۰۰۰ متر مربع (۱۶۰۰۰۰۰ فوت مربع) را پوشش می دهد.

شهر ممنوعه به سه بخش تقسیم می شود : دفاع (خندق و دیوار)، دربار بیرونی و دربار داخلی.

معماری شهر ممنوعه

شهر ممنوعه نه تنها به دلیل بزرگی، بلکه به دلیل طراحی معماری منحصر به فردش برجسته است. پنج ویژگی کلیدی این شهر در ادامه می آید :

تقارن در شهر ممنوعه

۱) تقارن محوری و جهت گیری شمال-جنوب 

برای نشان دادن قدرت برتر امپراتور (که از بهشت ​​به وی اعطا شده است) ، و مکانی که او در آن زندگی می کرد به عنوان مرکز جهان، تمام دروازه ها و تالارهای مهم شهر ممنوعه به طور متقارن در محور مرکزی شمال به جنوب پکن قدیم چیده شده اند.

کاخ های چوبی در شهر ممنوعه

۲) سازه های چوبی بدون میخ

شهر ممنوعه بزرگترین و کامل ترین مجموعه سازه های چوبی باستانی در جهان است.

قاب های اصلی تمام ساختمان ها با تیرها و ستون های چوبی با کیفیت بالا، ساخته شده است.

نجاران شهر ممنوعه چین برای ساختن ساختمان‌های کاخ بزرگ آن به صورت «هماهنگ» و بدون میخ، از اتصالات درهم‌بسته استفاده کرده اند.

حقایقی از رنگ زرد در شهر ممنوعه

۳) طرح رنگ قرمز و زرد

رنگ های اصلی شهر ممنوعه زرد و قرمز هستند. دیوارها، ستون‌ها، درها و پنجره‌ها عمدتاً با رنگ قرمز رنگ آمیزی شده بودند که در فرهنگ چینی نماد خوشبختی است.

رنگ قرمز در شهر ممنوعه

در طول سلسله‌های مینگ و چینگ، رنگ زرد نمادی از قدرت برتر بود و فقط توسط خانواده امپراتوری استفاده می‌شد. اگر به بالای «تپه منظره» در پارک جینگشان بالا بروید و به شهر ممنوعه مشرف شوید، وسعتی از سقف‌های کاشی لعاب‌دار زرد را خواهید دید.

نمادهای باستانی در پشت بام ها

۴) مجسمه های عرفانی حیوانات روی پشت بام ها 

در امتداد خط الراس تالارهایی که فقط برای استفاده رسمی بودند، ردیفی از مجسمه های حیوانات عرفانی قرار گرفته است. حیواناتی مانند اژدها ، ققنوس و شیر در فرهنگ چینی معانی قدرتمندی دارند.

تعداد حیوانات بر اساس اهمیت ساختمان ها متفاوت است. شما می توانید ۱۰ حیوان را در تالار عالی هارمونی، مهم ترین سازه در شهر ممنوعه، و هفت حیوان را در کاخ آرامش زمینی، اقامتگاه امپراتور ببینید.

شیر در شهر ممنوعه

۵) شیرهای سنگی / برنزی 

در فرهنگ چینی، شیر پادشاه حیوانات است و به عنوان نماد قدرت در نظر گرفته می شود.

شیرهای سنگی و برنزی به عنوان نگهبان نمادین محبوب هستند و در کنار دروازه‌های بسیاری از مجموعه‌های کاخ شهر ممنوعه دیده می‌شوند.

در موزه کاخ در شهر ممنوعه بیش از یک میلیون اثر هنری کمیاب و ارزشمند را در خود جای داده است که یک ششم از کل آثار فرهنگی در چین است ؛ این مجموعه شامل سرامیک، نقاشی، خوشنویسی، برنز، ساعت، قطعات یشم، کتاب های باستانی و اسناد تاریخی است.

منبع پارسینه
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها