۵ دستاورد مهم کنفوسیوس!

کنفوسیوس در ۵۵۱ ق.م در طول سلسله ژو در خانواده ای متوسط به دنیا آمد.بعد از مرگ پدر در سه سالگی کنفوسیوس، آنها فقیر شدند. در سن ۱۹ سالگی با شیگوان ازدواج کرد. او در ابتدا یک کتابدار بود و بعدا معلم اخلاق و سپس فرماندار شهر شد. این مقدمه ای شد تا او به عنوان یک فیلسوف و نظریه پرداز و معلم چینی معروف شد. با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ دستاورد مهم کنفوسیوس! را به شما معرفی کنیم.

 

 ۱.پدر کنفوسیونیسم

کنفوسیونیسم یک فلسفه یا شیوه زندگی ست که پس از پدر و بنیانگذارش، کنفوسیوس، به این نام معروف شد. کنفوسیونیسم را میتوان به عنوان دین، سنت، آموزه و یا یک ایدئولوژی در نظر گرفت. در ابتدا از بودائیسم الهام گرفت و بعد به عنوان یک فلسفه مستقل توسعه یافت که تاثیر زیادی بر زندگی مردم داشت. کنفوسیونیسم شامل آموزه هایی ست که نه تنها به ما درس اخلاق می دهد بلکه برپا ساختن دولتی عادلانه را آموزش می دهد.

کنفوسیونیسم از بسیاری جهات، جوهره اعتقاد به حضور الهی را همراه دارد چرا که بیشتر آموزه های او به این تاکید دارد که انسان چگونه باید مسیر قانونی به بهشت را طی کند.

آموزه های او ، جوامع بسیاری از کشورهای آسیای شرقی مثل چین، ویتنام، کره، و ژاپن تحت تاثیر قرار داد و هنوز برای آنها مورد احترام است. موسسات آموزشی در کره ، او را یک شخصیت تاثیرگذار، و معلم ارزشمند معرفی می کنند و روز تولد و مرگ او مراسمی به احترامش برپا می کنند.


۲.شکستن مرزهای فرهنگی

آموزه های کنفوسیوس ، یک انقلاب فرهنگی در دنیا پدید آورد و فرهنگ های متعددی ، فلسفه او را پذیرفتند.روش ساده اما پاک او برای زندگی، میلیون ها نفر را مجذوب کرد و به آنها یک روش فکری جدید معرفی کرد. ایده های او درباره انسان گرایی، زندگی مردم زیادی را تغییر داد و مرزهای فرهنگی را شکست. 


۳.نئو-کنفوسیونیسم

نئو کنفوسیونیسم یک ورژن جدیدی از کنفوسیونیسم است. یک سری تغییرات منطقی در کنفوسیونیسم داده شده، مثل حذف خرافات ناشی از نظریه های عرفانی بودائیسم و تائوئیسم .. این کنفوسیونیسم از سلسله تانگ شروع شد ولی در طول سلسله سانگ و مینگ به طور کامل تری ارائه شد.

این احیای کنفوسیونیسم در چین ، توسط فیلسوف بزرگ، ژو شی ، رهبری شد. ژو شی چندین کتاب و مقاله نوشت تا دیدگاه منطقی و روشن از نئو کنفوسیونیسم ارائه دهند. فلسفه ها و اندیشه های او مشابه بسیاری از فیلسوفان بزرگ سراسر دنیا بود که تحت تاثیر کنفوسیونیسم قرار گرفتند. کتابهایی که نوشت ، سالها بر چین تاثیر گذاشت.


۴.کنفوسیوس و سیاست

کنفوسیوس معتقد بود بهترین راه  برای ساخت دولتی موفق این است که حاکم پاک و با تقوا باشد و در همه امور نمونه باشد. اگر حاکم با فضیلت باشد، مردم ناخوداگاه از او پیروی می کنند. اگر پادشاه صالح باشد و اخلاق را در نظر بگیرد و هیچ کس را بر خلاف خواسته اش مجبور به کاری نکند، پس مردم سرنوشت خود را در پندهای او دنبال می کنند. کنفوسیوس نظریات قاطعی درباره رشوه خواری داشت. او معتقد بود یک حس شرم درونی باید مردم را از اشتباه دور کند و آنها را به سمت مسیر تقوا هدایت کند.


۵.مفهوم شایسته سالاری

یکی از تاثیرگذار ترین اصلاحات که توسط کونفوسیوس معرفی شد، شایستگی سالاری بود. مریتوکراسی اعتبار شخص بر اساس صلاحیت ها و توانایی هایش می باشد نه ارثی!

همانطور که در هر سازمان برجسته دولتی دیده می شود، در دوران باستان، پست های دولتی به ارث می رسید و فقط بر اساس موقعیت خانوادگی شان ، اعتبار به دست می آوردند. کنفوسیوس علیه این سیستم فئودالی جنگید. این سیاست در طول سلسله سویی معرفی شد و حتی افراد از خانواده های فقیر امکان این را بدست آوردند که با نشان دادن مهارت و توانایی به جایگاه های بالا برسند.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها