آتن، تمدن زرین گمشده در عصر باستان

آتن شهری از یاد رفته در کرانه غربی طویل ترین رودخانه دنیا، رود نیل می باشد. این شهر در حوالی الاقصر در شرق کشور مصر واقع است. ماموریت‌های اکتشافی زیادی برای یافتن آن تلاش کرده‌اند که تنها با شکست مواجه شد. حال ما می‌توانیم ریشه‌های باستانی و دفن شده آتن را که «شهر خیره‌کننده» خوانده می‌شود، کشف کنیم.

به لطف کتیبه های هیروگلیف موجود در آن، باستان شناسان و محققان متخصص اطلاعات بیشتری به ما داده اند، که به ما کمک می کند تا بفهمیم چه بر سر فرعون آخناتون این شهر و همچنین مذهب بحث برانگیز آن آمده است.

در اینجا، در مورد این بخش مرموز مصر باستان و اینکه چرا فرعون توت عنخ آمون تصمیم گرفت آن را کنار بگذارد، بیشتر خواهید آموخت.

تمدن مصر باستان چگونه بود؟

مصری ها چه تفکراتی داشتند؟

آتن
صحنه های کشاورزی از مقبره منا در دره نجیب

تمدن مصر باستان در ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد در دره نیل آغاز شد. قدرت های مصر بر بسیاری از نوبیا و بیشتر سرزمین شام حکومت کردند تا اینکه در زمان کلئوپاترا، امپراتوری به دست امپراطوری روم افتاد .

در ۳۰ قبل از میلاد به استان روم تبدیل شد. مصر باستان واحه ای در صحرای شمال شرقی آفریقا است. طغیان سالانه رودخانه نیل یک حمایت حیاتی برای جمعیت پر رونق کشاورزی بود. آنها با بهره گیری از رودخانه نیل و دریای سرخ، راه های تجاری خود را گسترش دادند و به مرکز تجاری شکوفا تبدیل شدند.

کالاهایی که معمولاً مبادله می‌شد عبارت بودند از: طلا، پاپیروس و سنگ‌های قیمتی و گندم فراوان. در مصر باستان، جامعه فعالانه حول محور مذهب و پرستش پانتئون می چرخید. آخر، فراعنه رهبران معنوی بودند که دارای قدرت عالی بودند.

در مواقعی که فرعون بسیار مهمی از دنیا می رفت، همه نوع کارگر، از کارگران ساده گرفته تا مهندسان و برنامه ریزان، یکی از بناهای معروف معروف به اهرام را می ساختند.

این مقبره های بزرگ، تلاش فرعون برای جاودانگی و مقام الهی را به نمایش گذاشت.

یکی از نمونه‌های رایج، اهرام بزرگ جیزه است. همه این اقدامات عظیم مهندسی به افراد ماهر و کارگران زیادی نیاز داشت که به عنوان نیروهای دستی عمل می کردند.

علاوه بر این، مصریان یک سیستم نوشتاری پیچیده به نام هیروگلیف ایجاد کردند که عناصر آوایی را با نمادهای تصویری ترکیب می کرد.

کاتبان حرفه ای به طور فعال دانش را حفظ می کردند و آن را از طریق متون مذهبی، اسناد اداری، ضبط وقایع تاریخی و یادداشت های شخصی منتقل می کردند.

این سیستم‌های سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی که محققان از دیگر کاوش‌ها از آن آگاه بودند،

در طول افشای آتن هم حضور داشتند و هم گسترش یافتند. کتیبه‌های روی دیوارها، یا ستون‌های کاخ‌ها، مقبره‌ها و دیگر ساختمان‌ها در درک مصر باستان مؤثر بودند.

آتن خدای یگانه ای که جایگزین بسیاری شد

آتن
 آتن که در هنر از تاج و تخت توتانخ آمون به تصویر کشیده شده است، شاید در اصل برای آخناتون ساخته شده است. پادشاهی جدید، اواخر سلسله هجدهم. آمارنا، مصر توسط Djehouty – کار شخصی، CC BY-SA 4.0 

کلمه آتن برای “دیسک” در پادشاهی قدیم مصر ظاهر می شود و عمدتا به “دیسک روز” اشاره دارد.

مصریان باستان فکر می کردند که را (خدای خورشید) در داخل آن ساکن است. را، همراه با: آمون، اوزیریس، آنوبیس، و بسیاری دیگر، انبوهی از خدایان بودند که مذهب سنتی چند خدایی مصر باستان را تشکیل دادند.

این دوران ادامه یافت تا اینکه آخناتون، پسر آمنهوتپ سوم (که خدایان قدیمی را رد کرد)، تصمیم گرفت دینی توحیدی مبتنی بر آتن معرفی کند: خدای جدید خورشیدی. بنابراین، آتنیسم، یک ویژگی متمایز از سلسله هجدهم متولد شد.

کتیبه‌های یافت شده در معابد و مقبره‌ها، آتن را نه تنها خدای خورشید، بلکه به‌عنوان بخشنده حیات و به‌عنوان «خالق» نشان می‌دهد.

علاوه بر این، یادآوری این نکته مهم است که حتی در دوران سلطنت آخناتون، پرستش پانتئون سنتی به طور کامل متوقف نشد.

آتنیسم به همین جا ختم نشد. آمنهوتپ چهارم (همچنین به نام آخناتون) در سال پنجم سلطنت خود (۱۳۴۸/۱۳۴۶ ق.م) شروع به ساخت پایتخت جدید کرد.

این شهر «افق آتن» نام گرفت و نام آخناتون را به آن داد. علاوه بر این، به عمارنا معروف بود و این شهر در ساحل شرقی رود نیل در استان منیا در مصر امروزی قرار داشت.

زمانی به عنوان پایتخت عمل می کرد، اما پس از مرگ آخناتون به نفع تبس رها شد. توت عنخ آمون با انتخاب تبس که خدای آمون را بالا می برد، می خواست وفاداری خود را به خدایان سنتی نشان دهد. به این ترتیب، آتن در نهایت “کنار گذاشته شد”.

کشف  “آتن خیره کننده”

آتن
بزرگترین شهرهای مصر باستان کشف شده با دیوارهای زیگزاگ ۳۴۰۰ ساله 

در سال ۱۹۷۹، زمانی که باستان شناسان برای اولین بار گورستان تبه را کشف کردند، به عنوان یک مکان حفاری عمومی در آینده مشخص شد، آنها سعی کردند مقبره توتانخامون را پیدا کنند اما آتن را نیز به طور تصادفی پیدا کردند. بسیاری از مردم سعی کرده اند این شهر را پیدا کنند و هنوز متوجه نشده اند که قبلاً روی نقشه بوده است. زمانی که کاوش در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، بخشی از گورستان تبه در نزدیکی اقصر آتن توسط باستان شناسان ابتدا “ظهور آتن” نامیده شد. کارشناسان هنوز باید بفهمند که چه چیزی را کشف می کنند. کشف آتن در ۸ آوریل ۲۰۲۱ توسط باستان شناس Zahi Hawass به طور رسمی تایید شد و مهم ترین کشف باستان شناسی پس از مقبره توت عنخ آمون بود .

آتن یکی از بزرگترین شهرهای آن دوره است، شامل مناطق صنعتی، مسکونی و اداری و همچنین حداقل سه کاخ است. اکنون یکی از میراث جهانی یونسکو به عنوان بخشی از گورستان تبس است. باستان شناس متخصص Z. Hawass و تیم او تاکنون چندین اتاق، بسیاری از اشیاء زندگی روزمره، ابزارهایی مانند جواهرات، سفال، نانوایی بزرگ، آشپزخانه ها و یک گورستان را به نمایش گذاشته اند. پس از سه هزار سال، این شهر نسبتاً دست نخورده باقی مانده است. امروزه کاوش‌ها هنوز در حال انجام است و این مکان جذاب ممکن است ما را شگفت‌زده کند.

تاریخچه  و اهمیت آتن

آتن
مجسمه فرعون آمنهوتپ سوم – فرانسیسکو خاویر دیاز / Shutterstock.com

آمنهوتپ سوم ۳۴۰۰ سال پیش (۱۳۸۶-۱۳۵۳ قبل از میلاد) آتن را پیدا کرد. این شهر که به نام خدای آتن نامگذاری شد، به یک مرکز مهم اداری و صنعتی برای دوران خود تبدیل شد. آجرهای گلی  با دیوارهای زیگزاگی محله های متمایز را تشکیل می دهند که شامل نانوایی، محله های هنری و صنعتی است. فرعون آخناتون پس از معرفی آتنیسم به این شهر اهمیت زیادی بخشید و این شهر را برای مدت کوتاهی پایتخت کرد. شهر آتن به عنوان خانه آتن (خدای جدید خورشید) در نظر گرفته می شد که جایگزین سایرین شد. اما یک سال بعد، آخناتن پایتخت را به شهر آمارنا منتقل کرد. کارشناسان این دوره از سلسله هجدهم را دوره آمارنا می نامند.

پس از مرگ آخناتون، فرعون توتانخاتون، که بسیاری از کارشناسان معتقدند پسر آخناتون است، نام خود را در اوایل سلطنت خود به توتانخهامون (با اشاره به خدای سنتی خورشید، آمون) تغییر داد. توت عنخ آمون پدرش آخناتون را تحقیر کرد و تصمیم گرفت برای حذف او و دینش از مصر و سوابق مصر تلاش های گسترده ای انجام دهد. امروزه، حفاری آتن بخش مهمی از درک و تحقیق در مورد این جزئیات مبهم قبلی در مورد آن زمان بوده است. کتیبه های هیروگلیف یافت شده در کاخ سلسله ای ملکتا بین آتن و تبس، اطلاعات انتقادی را در مورد میراث فراموش شده آخناتون نشان می دهد.

چیزی که بسیاری آن را شهری بی ربط می دانستند، خود را به عنوان بخشی حیاتی از پازل مصر باستان نشان داد. از پدر طرد شده توتانخ آمون تا خاستگاه تبس. ما تأکید کرده‌ایم که آتن پایتختی کوتاه مدت بود، اما در درک تصویر کامل اهمیت زیادی داشت. ما بر اسرار تاریک آتن و خانواده‌های سلسله هجدهم که بر آن حکومت می‌کردند، نوری روشن کرده‌ایم. مصر باستان بدون شک یکی از جذاب ترین موضوعات است. با خدایان نمادین و فرهنگ شگفت‌انگیزش، هرگز دست از شگفتی نمی‌کشد. امروزه حفاری ها هنوز در حال انجام است و ما نمی دانیم که این سایت جذاب چه چیزی می تواند ارائه دهد.

منبع چمدون
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها