تاریخچه کشور اوکراین از گذشته تا کنون

تاریخ کشور اوکراین از گذشته تا معاصر

اوکراین یک کشور در شرق اروپا است که با روسیه، بلاروس، لهستان، اسلواکی، مجارستان و رومانی هم مرز است. این کشور با جمعیت حدود ۴۵ میلیون نفر، دارای زبان رسمی اوکراینی و پایتخت آن کی‌یف است که بر روی رودخانه دنیپر در شمال مرکزی اوکراین واقع می باشد.

کشور اوکراین سال های طولانی تحت تسلط متوالی لهستان-لیتوانی، روسیه و اتحادیه جمهوری‌های سوسیالیستی شوروی بوده و در اواخر قرن بیستم ، پس از این دوره های طولانی ، یک اوکراین کاملا مستقل ظهور کرد.

در این مقاله از ابتدای پیدایش اوکراین ، دوران عشایرنشینی در این مکان تا ظهور اوکراین فعلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است ، تاریخ کشور اوکراین از گذشته تا معاصر جالب بوده و حتی دوره ای از آن هم به ایرانیان ربط پیدا می کند ، پس سعی کنید تا پایان مقاله با ما همراه باشید و آن را به طور کامل مطالعه کنید.

دوران عشایر نشینی در اوکراین

دوران عشایر نشینی در اوکراین در طول عصر آهن رواج داشت و در آن دوران قبایل متعددی در قلمرو امروزی اوکراین ساکن شدند؛ در هزاره اول پیش از میلاد ، قبیله ای از مردم که خود را سیمریان می نامیدند از تراکیه راه افتادند و سرزمین های اطراف دنیپر را اشغال کردند.

دوران عشایر نشینی در اوکراین

در سواحل دریای سیاه ، یونانیان مستعمرات متعددی مانند یالتا تأسیس کردند ، در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد ، گروه دیگری از مردم در استپ های اوکراین ساکن شدند: سکاها ، مردمی نیمه کوچ نشین که از ایران به آنجا مهاجرت کرده بودند.

در آغاز قرن چهارم قبل از میلاد ، یک سری از قبایل کوچ نشین به عنوان نیروی غالب در استپ ها جانشین یکدیگر شدند که بسیاری از آنها ایرانی الاصل بودند؛ ابتدا سرمتی ها ، جنگجویان متخصص و گله داران بودند که به جنگیدن سوار بر اسب معروف بودند.

بعدها آلان جانشین آنها شدند و مهاجرت بعدی بربرها در قرن سوم پس از میلاد صورت گرفت که توسط گوت ها ، مردمی ژرمنی که بین کارپات ها و دریای سیاه ساکن شده بودند.

دو گروه عشایری دیگر که از اوکراین عبور کردند ، بلغارها بودند که اصالتاً ترک بودند و آوارهایی که در حوزه کارپات زندگی می کردند ، بلغارها در شمال امپراتوری بیزانس در بلغارستان کنونی ساکن شدند ، در حالی که آوارها به همراه هون ها در مجارستان کنونی ساکن شدند.

تاریخچه ملیت اوکراینی

تاریخچه ملیت اوکراینی را می توان تا پادشاهی کیوان روسیه در قرون ۹ تا ۱۲ ردیابی کرد ، قبل از ظهور روس -اولین دولت اسلاوی شرقی- یک قوم ترک که یهودیت را پذیرفتند ، امپراتوری را در دریای خزر تأسیس کردند که شامل قفقاز ، آذربایجان ، جنوب روسیه و شرق اوکراین بود.

تاریخچه ملیت اوکراینی

تجارت بین خزرها و سوئدی‌ها در این زمان افزایش یافت و وارنگ‌ها یا به قول خودشان روس‌ها مجبور شدند رودخانه دنیپر را در جنوب اروپای شرقی دنبال کنند.

هنگامی که امپراتوری خزر شروع به فروپاشی کرد ، دو قبیله مغولی ، پچنگ ها و پولوفتسی ، قبایل اسلاوی شرقی را از دون و دنیپر پایین راندند و در همین حال ، وارنگیان در امتداد رودخانه‌های اروپای شرقی کاوش می‌کردند و با قبایل مختلف اسلاوی که در آنجا ساکن شده بودند تجارت می‌کردند.

زمانی که اولگ نووگورود ، کی یف را فتح کرد ، ایالتی را به نام قبیله شان -راس- ایجاد کرد ، این نهاد سیاسی جدید ، به نام روسیه کیوان ، توسط سلسله وارنگیان اداره می شد و این سلسله حتی سالها پس از سقوط نیز بر کیوان روسیه و شاهزاده های متعدد آن حکومت می کرد.

در آن دوران این کشور پهناورتر بود که در نهایت به کشورهای اسلاوی شرقی بلاروس ، روسیه و اوکراین تبدیل شد ، در طول این زمان ، ارتدکس شرقی ، یکی از ویژگی های تعیین کننده ناسیونالیسم اوکراین ، در زندگی روزمره اوکراینی ها گنجانده شد.

اوکراین چگونه استقلال پیدا کرد؟

اوکراین در واقع در سال‌های ۱۹۱۸-۱۹۲۰ فقط دوره کوتاهی از استقلال را تجربه کرده بود ، اما در دوره بین دو جنگ جهانی ، بخش‌هایی از غرب اوکراین توسط لهستان ، رومانی و چکسلواکی اداره می‌شد و پس از آن اوکراین به عنوان سوسیالیست شوروی اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شد.

در جنگ جهانی دوم اوکراین برای مدتی تحت اشغال آلمان بود و در عین ناباوری ملت اوکراین از این اشغال استقبال کردند و خوئ به همراه آلمانی ها با ژوزف استالین جنگیدند ، دلیل این استقبال ظلم هایی بود که استالین به اوکراینی ها روا داشته باشید.

اگر بخواهیم دقیق بدانیم که اوکراین چگونه استقلال پیدا کرد؟ باید به سال های فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اشاره کنیم؛ هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های ۱۹۹۰-۱۹۹۱ شروع به فروپاشی کرد ، مجلس قانونگذاری اتحاد جماهیر شوروی-اوکراین ، در ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۰ حاکمیت خود و سپس در ۲۴ اوت ۱۹۹۱ استقلال کامل خود را اعلام کرد.

اقدامی که با تایید مردم در یک همه‌پرسی در تاریخ ۱ دسامبر ۱۹۹۱ تأیید شد و با انحلال اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱، اوکراین استقلال کامل را به دست آورد.

این کشور نام رسمی خود را به اوکراین تغییر داد و به تأسیس اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) ، انجمنی از کشورهایی که قبلاً جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی بودند ، کمک کرد.

انقلاب نارنجی اوکراین چه بود؟

اگر قصد مهاجرت به کشور اوکراین را دارید ، احتمالا عنوان انقلاب نارنجی اوکراین را زیاد بشنوید ، این اتفاق به سال ۱۹۹۴ بازمی گردد که سال های اساسی تغییرات اوکراین پس از استقلال بود ، در این سال مردم اوکراین با شرایط اقتصادی فلاکت بار به پای صندوق های رای رفتند و لئونید کوچما را به ریاست جمهوری انتخاب کردند.

انقلاب نارنجی اوکراین چه بود؟

لئونید کوچما به زبان اوکراینی صحبت نمی کرد و در واقع با آرای مردم نیمه شرقی اوکراین به ریاست رسیده بود ، اما این فرد در طول دوره ۵ ساله کار خود ، اقدامات بسیار موثری در صحنه اقتصادی و سیاسی اوکراین برداشت ، به گونه ای که در دور دوم انتخابات هم پیروز میدان شد.

در طول دوران ریاست لئونید کوچما نرخ تورم پایین آمد و اوکراین رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرد ، لئونید همچنین روابط بین اوکراین و روسیه را عادی سازی کرد و البته از پیوندهای عمیق اقتصادی بین دو کشور به تفع اوکراین استفاده کرد.

در پی انقلاب نارنجی اوکراین ، لئونید وعده داده بود که اوکراین را تا سال ۲۰۰۷ به عضویت اتحادیه دربیاورد اما این هدف محقق نشد و پس از آن منشا بسیاری از اختلافات داخلی اوکراین هم شده است.

ارتباط جغرافیایی اوکراین و روسیه چگونه است؟

کشور اوکراین دارای طبیعتی ترکیبی از دست ، کوه ، رودخانه و دریا است ، چشم‌انداز اوکراین دارای تنوع است: دشت‌های آن توسط ارتفاعات و همچنین توسط مناطق پست شکسته شده‌اند.

کشور روسیه در تاریخ کشور اوکراین از گذشته تا معاصر نقش پررنگی داشته است؛ اوکراین در منتهی الیه جنوب شرقی ، توسط تنگه کرچ از روسیه جدا می شود که دریای آزوف را به دریای سیاه متصل می کند و از طرفی اوکراین بخش جنوب غربی دشت روسیه (دشت اروپای شرقی) را نیز اشغال می کند.

این کشور تقریباً به طور کامل از دشت های هموار تشکیل شده است ، دشت غلتان در ارتفاعات دنیپر ، بزرگترین منطقه کوهستانی است ، در غرب اوکراین ، رشته‌های موازی کوه‌های کارپات – یکی از زیباترین مناطق کشور- امتداد دارد.

مناطق کوهستانی مانند کارپات های اوکراین و کوه های کریمه تنها در مرزهای این کشور قرار دارند و به سختی ۵ درصد از مساحت آن را تشکیل می دهند.

شرایط فعلی کشور اوکراین چگونه است؟

در حال حاضر اوکراین دارای یک سیستم حکومتی اوکراین جمهوری بوده که دارای یک نظام نیمه ریاستی است ، اوکراین هم اکنون پس از روسیه دارای بزرگترین ارتش در اروپا است که از سال ۲۰۱۴ به عضویت ناتو هم درامده است.

شرایط فعلی کشور اوکراین چگونه است؟

قلمرو کنونی اوکراین از ۲۴ استان به اضافه یک بخش خودمختار به نام کریمه تشکیل شده است ، منطقه کریمه در دهه های گذشته دارای اغتشاشاتی بوده و با دولت مرکزی اوکراین درگیر است و در این میان دخالت نظامی روسیه هم آتش درگیری ها را شدت می بخشد.

جدایی طلبان کریمه با پشتیبانی روس ها ، دولت اوکراین را که هم اکنون در دست ولادیمیر زلانسکی (رئیس جمهور) و دنیس شمیهال (نخست وزیر) است را به فاشیست و نازی متهم می کنند و از آنها می خواهند در سیاست های خود با غرب و روسیه تجدید نظر کنند.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور اوکراین

شرایط فعلی کشور اوکراین به لحاظ سیاسی چگونه است؟

دنیس شمیهال (نخست وزیر) است را به فاشیست و نازی متهم می کنند و از آنها می خواهند در سیاست های خود با غرب و روسیه تجدید نظر کنند.

آیا اوکراین ، کشوری مستقل است؟

کشور اوکراین سال های طولانی تحت تسلط متوالی لهستان-لیتوانی، روسیه و اتحادیه جمهوری‌های سوسیالیستی شوروی بوده و در اواخر قرن بیستم ، پس از این دوره های طولانی ، یک اوکراین کاملا مستقل ظهور کرد.

اوکراین از نظر جغرافیایی کجاست؟

اوکراین ، کشوری واقع در شرق اروپا و دومین کشور بزرگ پس از روسیه می باشد ، پایتخت این کشور کیف است که بر روی رودخانه دنیپر در شمال مرکزی اوکراین واقع شده است.

 

منبع شرکت مهاجرتی رجبی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها