تاریخ زبان انگلیسی

شاید تا حالا از خودتان زیاد پرسیده باشید که چرا زبان انگلیسی زبان مهمی در دنیای امروز است و چه اتفاقاتی برای این زبان اتفاق افتاده که توانسته به این سطح از گسترش در دنیای امروز برسد. این مطلب که برگرفته از سایت آموزشگاه زبان ایران آکسفورد است در مورد تاریخچه زبان انگلیسی است.

تاریخ زبان انگلیسی در ابتدا با ورود سه قبیله ژرمنی آغاز شد که طی قرن پنجم میلادی به انگلیس حمله کردند. این قبایل ، آنگل ها ، ساکسون ها و جوت ها ، از دریای شمالی عبور کردند که امروزه دانمارک و شمال آلمان است.

در آن زمان ساکنان انگلیس به زبان سلتی صحبت می کردند. اما بیشتر افرادی که سلتیک صحبت می کردند توسط مهاجمان به غرب و شمال رانده شدند. از آنجا که آنگلس ها از بخشی به نام Englaland بودن کلمه England به عنوان سرزمینشان و کلمه English به نام زبانشان گرفته شد.


انگلیسی قدیمی ( ۱۱۰۰-۴۵۰میلادی)


قبایل مهاجم ژرمنی به زبانهای مشابه صحبت می کردند ، که در انگلیس به چیزی تبدیل شد که امروزه ما آن را انگلیسی قدیم می نامیم. انگلیسی قدیمی امروزه به نظر انگلیسی نمی آمد و شبیه انگلیسی نبود. اکنون انگلیسی زبانان بومی در درک انگلیسی قدیمی بسیار مشکل دارند. با این وجود ، تقریباً نیمی از کلمات متداول در انگلیسی جدید ریشه انگلیسی قدیمی دارند. به عنوان مثال کلمات be، strong و water از انگلیسی قدیمی گرفته شده اند. انگلیسی قدیمی تا حدود سال ۱۱۰۰ میلادی صحبت می شد.

انگلیسی میانه ۱۵۰۰-۱۱۰۰

در سال ۱۰۶۶ ویلیام ، دوک نرماندی )بخشی از فرانسه مدرن( به انگلستان حمله کرد و آن را فتح کرد. فاتحان جدید )به نام نورمن ها( نوعی فرانسوی با خود آوردند که زبان دربار سلطنتی و طبقات حاکم و بازرگانی شد. برای دوره ای نوعی تقسیم طبقاتی زبانی وجود داشت ، جایی که طبقات پایین به انگلیسی صحبت می کردند و طبقات بالا به فرانسوی. در قرن ۱۴ انگلیسی دوباره بر بریتانیا مسلط شد ، اما کلمات فرانسوی زیادی به آن افزوده شد. به این زبان زبان انگلیسی میانه اطلاق می شود. این زبان شاعر بزرگ )   Chaucer (c1340-1400 بود ، اما درک آن برای زبان انگلیسی زبانان امروزی هنوز دشوار است.

انگلیسی مدرن

انگلیسی اولیه مدرن ۱۸۰۰-۱۵۰۰

در اواخر انگلیسی میانه ، یک تغییر ناگهانی و مشخص در تلفظ  (Great Vowel Shift)آغاز شد ، که مصوت ها کوتاه و کوتاه تر تلفظ می شوند. از قرن شانزدهم انگلیسی ها با افراد زیادی از سراسر جهان در ارتباط بودند.
این مسئله ، و رنسانس یادگیری کلاسیک ، به معنای ورود بسیاری از کلمات و عبارات جدید به زبان بود. همچنین اختراع چاپ به معنای این بود که اکنون زبان مشترکی در چاپ وجود دارد. کـتاب ارزان شد و افراد بیشتری خواندن را فرا گرفتند. چاپ همچنین استاندارد سازی را به انگلیسی وارد کرد. املا و دستور زبان ثابت شدند و گویش لندن ،جایی که بیشتر انتشارات ها در آن بودند ، استاندارد شد. در سال ۱۶۰۴اولین فرهنگ لغت انگلیسی منتشر شد.

انگلیسی مدرن اخیر ( ۱۸۰۰تا کنون)

تفاوت اصلی بین زبان انگلیسی Early Modern و Late Modern English واژگان است. انگلیسی متاخر مدرن ، واژه های بیشتری دارد که از دو عامل اصلی ناشی می شود: اولاً ، انقلاب صنعتی و فناوری نیاز به کلمات جدید را ایجاد کرد. ثانیاً ، امپراتوری انگلیس در اوج خود یک چهارم سطح زمین را پوشش می داد ، و زبان انگلیسی واژه های خارجی بسیاری از کشورها را به کار می گرفت.


انواع انگلیسی

از حدود سال ، ۱۶۰۰ استعمار انگلیس در آمریکای شمالی منجر به ایجاد انواع متمایز انگلیسی از آمریکایی شد. بعضی از تلفظ ها و کلمات انگلیسی وقتی به آمریکا رسیدند ، یخ زدند. از برخی جهات ، انگلیسی آمریکایی بیشتر شبیه انگلیسی شکسپیر است تا انگلیسی امروزی انگلیس. برخی عبارات که انگلیسی ها “آمریکاییسم” می نامند در واقع اصطلاحات اصلی انگلیسی است که در مستعمرات حفظ شده و مدتی در انگلیس از دست رفته است )به عنوان مثال Trashبه جای .(Rubish اسپانیایی همچنین در انگلیسی آمریکایی )و متعاقباً انگلیسی بریتانیایی( تأثیر داشت ، کلماتی مانند canyon ، ranch ، stampede و vigilante نمونه هایی از کلمات اسپانیایی بودند که ازطریق غرب آمریکا وارد انگلیسی شدند. کلمات فرانسوی )از طریق لوئیزیانا(  و کلمات آفریقای غربی )از طریق تجارت برده( نیز بر انگلیسی آمریکایی )و بنابراین ، تا حدی ، انگلیسی بریتانیایی( تأثیر گذاشتند.

امروزه ، به دلیل تسلط ایالات متحده آمریکا بر سینما ، تلویزیون ، موسیقی محبوب ، تجارت و فناوری )از جمله اینترنت( ، بسیار تأثیرگذار است. اما بسیاری از انواع دیگر انگلیسی در سراسر جهان وجود دارد ، از جمله برای مثال انگلیسی استرالیایی ، انگلیسی نیوزیلندی ، انگلیسی کانادایی ، انگلیسی آفریقای جنوبی ، انگلیسی هندی و انگلیسی کارائیب.

https://www.englishclub.com/history-of-english/

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها