افسانه ها و تاریخ کورنت

ویرانه های معبد آپولو در کورنت، یونان

کورنت نام یک پولیس (ایالت-شهر) یونان باستان و تنگه نزدیک آن است که نام خود را به مجموعه ای از بازی های پانهلنیک، جنگ و سبک معماری وام داده است. در آثاری که به هومر نسبت داده می شود، ممکن است کورنت را به عنوان افیر -افسانه یونان- (EPHYRE) شناخته شود.

کورنت در میانه یونان

این که آن را “تنگه” می نامند به این معنی است که گردنه ای از زمین است، اما تنگه کورنت بیشتر به عنوان یک کمر هلنی عمل می کند که بخش بالایی، سرزمین اصلی یونان و بخش های پلوپونز پایین را جدا می کند. شهر کورنت یک منطقه تجاری غنی، مهم، بین المللی و تجاری به شماره میرفت که دارای یک بندر بود و تجارت با آسیا را امکان پذیر می کرد و بندر دیگری داشت که به ایتالیا منتهی می شد. از قرن ششم قبل از میلاد، Diolkos، یک مسیر سنگفرش شده تا عرض شش متر که برای عبور سریع طراحی شده بود، از خلیج کورنت در غرب به خلیج سارونیک در شرق منتهی می شد.

 کورنت به دلیل تجارتش «ثروتمند» نامیده می شود، زیرا بر روی تنگه واقع شده و صاحب دو بندر است که یکی مستقیم به آسیا و دیگری به ایتالیا منتهی می شود و مبادله کالا را آسان می کند. هر دو کشور از یکدیگر بسیار دور هستند.”

گذر از سرزمین اصلی به پلوپونز (Peloponnese)

مسیر زمینی از آتیکا به پلوپونز از کورنت می گذشت. بخش نه کیلومتری صخره‌ها (صخره‌های سیرونی) در امتداد مسیر زمینی از آتن، آن را خطرناک کرده بود – به‌ویژه زمانی که راهزنان از صخره های این منطقه برای منافع خود استفاده می‌کردنداما یک مسیر دریایی از پیرائوس وجود داشت که از سالامیس می گذشت.

کورنت در اساطیر یونانی

بر اساس اساطیر یونانی، سیزیف، پدربزرگ بلروفون – قهرمان یونانی که اسب بالدار پگاسوس را سوار می شد – کورنت را بنیان نهاد. (این ممکن است داستانی باشد که توسط یوملوس(Eumelos)، شاعری از خانواده باکیادای(Bacchiadae)ابداع شده است.) این تعریف باعث می شود که شهر یکی از شهرهای دوریان نباشد – مانند شهرهای پلوپونز – که توسط هراکلیدای(-از فرزندان هراکلس به جر  آئولین خدای باد(Aeolian) ساخته شده است. با این حال، کورنتیان ادعا می‌کردند که از آلتس، که از نوادگان هرکول و مهاجمین  دوریان بود،. پاوسانیاس توضیح می‌دهد که در زمانی که هراکلیدها به پلوپونز حمله کردند، کورنت توسط نوادگان سیزیف به نام‌های دوئیداس و هیانتیداس اداره می‌شد که به نفع آلت‌ها از سلطنت کناره‌گیری کردند .آنها کسانی بودند که خانواده‌شان تاج و تخت را به مدت پنج نسل نگه داشتند تا اینکه اولین باکیاد، یعنی باکیس کنترل را به دست گرفت.

تسئوس، سینیس و سیزیف از جمله نام‌هایی هستند که از اساطیر مرتبط با کورنت است، همانطور که پاوسانیاس جغرافی‌دان قرن دوم پس از میلاد می‌گوید:

در قلمرو کورنت نیز مکانی به نام کرومیون از کروموس پسر پوزیدون وجود دارد. می گویند فیا(PHAEA) در اینجا به دنیا آمد؛ غلبه بر این خوک یکی از دستاوردهای سنتی تسئوس بوده است. در زمان دیدار من در ساحل دور تر از کاج ها  ملیسرتس(Melicertes- یک شاهزاده بوئوتی به عنوان پسر شاه آتاماس و اینو، دختر کادموس پادشاه تبس بود) وجود داشت. می گویند در این مکان دلفینی پسر را به خشکی آورد، سیزیف او را در حال خواب یافت و او را بر روی ایستموس به خاک سپرد و بازی های ایستمی را افتخار او در این شهر برپا کرد .”

در ابتدای ایستموس جایی است که سینیس سارق درختان کاج را می گرفت و آنها را پایین می آورد. همه کسانی را که در جنگ بر آنها غلبه می کرد به درختان می بست و سپس آنها را تاب میداد. پس از آن هر یک از کاج‌ها مرد بسته شده  را به سمت خود می‌کشاند، و چون پیوند به هیچ سمتی باز می‌شد اما در هر دو به یک اندازه کشیده می‌شد، او دو نیم می شد. سینیس هم خودش به این شیوه توسط تسئوس کشته شد.”

کورنت پیش از تاریخ و افسانه ای

یافته های باستان شناسی نشان می دهد که کورنت در دوره نوسنگی و اوایل هلادیک مسکونی بوده است. کلاسیک نویس و باستان شناس استرالیایی توماس جیمز دانبابین (۱۹۱۱-۱۹۵۵) می گوید NTH در نام کورنت(CORINTH) نشان می دهد که نامی پیش از یونانی است. قدیمی ترین بنای حفظ شده از قرن ششم قبل از میلاد که تا کنون باقی مانده است معبدی احتمالاً متعلق به آپولو است. اولین نام حاکم بکخی (BAKKHIS)است که احتمالاً در قرن نهم حکومت می کرد. سیپسلوس جانشینان بکخی ها، باکیادها را در حدود ۶۵۷ قبل از میلاد سرنگون کرد و پس از آن پریاندر حاکم ظالم آنجا شد. او به خاطر خلق Diolkos (مسیری سنگفرش شده در نزدیکی کورنت در یونان باستان بود که قایق ها را قادر می ساخت تا از طریق خشکی در سراسر تنگه کورنت حرکت کنند.) اعتبار دارد. در ۵۸۵قبل از میلاد ، یک شورای الیگارشی متشکل از ۸۰ نفر جایگزین آخرین حاکم ظالم شد. کورنت در همان زمان که از شر پادشاهان خلاص شد، سیراکوز و کورسیرا را مستعمره کرد.

باچیدای (Bacchiadae)، خانواده ای ثروتمند و پرشمار و ممتاز، حاکم ظالم کورنت شدند و امپراتوری خود را نزدیک به دویست سال حفظ کردند، و بدون مزاحمت ثمره تجارت را درو کردند؛ و هنگامی که سیپسلو اینها را سرنگون کرد، خود حاکم ظالم شدند  و خانه او سه نسل ماندگار شد.

همانجا پاوسانیاس گزارش دیگری از این دوره اولیه، گیج کننده و افسانه ای تاریخ کورنت ارائه می دهد:

خود آلیتس و فرزندانش پنج نسل تا باکیس، پسر پرومنیس که هم اسم او بود، سلطنت کردند، و باکیداها به نام او پنج نسل دیگر تا تلستس پسر آریسودموس، سلطنت کردند. تلستس توسط آریوس و پرانتاس با نفرت کشته شد و دیگر پادشاهی وجود نداشت، اما پریتانس (رئیس جمهور) از باکیداها گرفته شد و یک سال حکومت کرد تا اینکه سیپسلوس، پسر ایتیون، حاکم ظالم شد و باکیداها را بیرون کرد.سیپلوس از نوادگان ملاس، پسر آنتاسوس بود. ملاس از گونوسا در بالای سیسیون به دوریان ها در لشکرکشی به کورنت پیوست. هنگامی که خدایان ابراز نارضایتی کردند، آلتس در ابتدا به ملاس دستور داد تا نزد یونانیان دیگر عقب نشینی کند، اما پس از آن، با اشتباه در پیشگویی، او را به عنوان یک مهاجر پذیرفت. آنچه یافتم از  تاریخ پادشاهان کرنتی بود.»

در اواسط قرن ششم، کورنت با اسپارتان متحد شد، اما بعداً با مداخلات سیاسی پادشاه اسپارتی کلئومنس در آتن مخالفت کرد. این اقدامات تهاجمی کورنت علیه مگارا بود که به جنگ پلوپونز انجامید. اگرچه آتن و کورنت در این جنگ با هم اختلاف داشتند، اما در زمان جنگ کورنت (۳۹۵-۳۸۶ قبل از میلاد)، کورنت به آرگوس، بئوتیا و آتن علیه اسپارت پیوست.

دوره هلنیستی و رومی کورنت

پس از باخت یونانیان به فیلیپ در نبرد خایرونیا ،یونانیان شروطی را امضا کردند که فیلیپ اصرار داشت تا بتواند توجه خود را به ایران معطوف کند. آنها سوگند یاد کردند که فیلیپ یا جانشینان او یا یکدیگر را در ازای خودمختاری محلی سرنگون نکنند و در فدراسیونی که امروز آن را لیگ کورنت می نامیم به هم پیوستند. اعضای اتحادیه کرنتی ها  بسته به وسعت شهر، مسئول دریافت سربازان (برای استفاده فیلیپ) بودند.

افسانه ها

رومیان در طول جنگ دوم مقدونی، کورنت را محاصره کردند، اما کنترل شهر در دست مقدونیه ادامه یافت تا زمانی که رومیان پس از شکست مقدونی‌ها را در جنگ سینوسفال آن را مستقل و بخشی از کنفدراسیون آخائیان اعلام کردند. روم یک پادگان در آکروکورینت کورنت – نقطه مرتفع شهر و ارگ – داشت.

کورنت نتوانست با رم با احترامی که می خواست رفتار کند. استرابون چگونگی تحریک روم را توسط کورنت شرح می دهد:

کرنتیان، زمانی که تابع فیلیپ بودند، نه تنها در نزاع او با رومیان از او حمایت کردند، بلکه به طور فردی با رومیان چنان تحقیر آمیز رفتار کردند که افراد کمی جرأت کردند هنگام عبور از خانه سفیران کثافت بر سر آنها بریزند. این و سایر جرایم، خیلی زود  مجازات شد ، زیرا ارتش قابل توجهی به آنجا فرستاده شده بود.

کنسول روم لوسیوس مومیوس در سال ۱۴۶ قبل از میلاد قرنتس را ویران کرد، آن را غارت کرد، مردان را کشت، کودکان و زنان را فروخت و آنچه را که باقی مانده بود سوزاند.

کورنت دیگر توسط هیچ یک از کرنتیان قدیم سکونت ندارد، بلکه توسط استعمارگرانی که توسط رومیان فرستاده شده اند پر شده است. این تغییر به دلیل اتحادیه آخایی است. کورنتیان که اعضای آن بودند، در جنگ علیه رومیانشرکت کردند.جنگی که وقتی کریتولائوس، که به عنوان ژنرال آخایی ها منصوب شد، با متقاعد کردن  آخایی ها و اکثریت یونانیان به شورش در خارج از پلوپونسوس، آن را به وجود آورد. وقتی رم جنگ را برد  تجهیزاتی بنا کردند که دیوارهای شهر را مستحکم کرد .کورینت توسط مومیوس که در آن زمان فرماندهی میدانی رومیان را برعهده داشت ویران شد و گفته می شود که پس از آن توسط سزار که نویسنده قانون اساسی کنونی روم بود دوباره بنا شد.. همچنین می گویند کارتاژ در سلطنت او تجدید بنا شد.

در زمان سنت پولس عهد جدید (نویسنده کرنتیان)، کورنت یک شهر رومی در حال شکوفایی بود که توسط ژولیوس سزار در سال ۴۴ قبل از میلاد با نام Colonia Laus Iulia Corinthiensis. به مستعمره تبدیل شد . رم شهر را به سبک رومی بازسازی کرد و آن را عمدتاً آزادگانی که در عرض دو نسل رونق یافتند، را ساکن کرد. در اوایل دهه ۷۰ پس از میلاد، امپراتور وسپاسیان دومین مستعمره رومی را در کورنت تأسیس کرد Colonia Iulia Flavia Augusta Corinthiensis. – – که دارای آمفی تئاتر، سیرک و سایر بناها و بناهای تاریخی بود. پس از فتح رومیان، زبان رسمی کورنت تا زمان امپراتور هادریانوس لاتین بود که یونانی شد.

کورینت که در کنار ایستموس قرار دارد، مسئولیت بازی‌های ایستمی را بر عهده داشت که از نظر اهمیت بعد از بازی‌های المپیک، هر دو سال یک‌بار در بهار برگزار می‌شد.

همچنین معروف به: افیرا (نام قدیمی)

مثال ها:

نقطه مرتفع یا ارگ کورنت آکروکورینت نامیده می شد.

توسیدیدس می گوید که کورینت اولین شهر یونانی بود که قایق  جنگی ساخت.

گفته می‌شود که کورنتیان اولین کسانی بودند که شکل کشتی‌رانی را به نزدیک‌ترین شکلی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد تغییر دادند، و گزارش شده است که در کورنت اولین قایق های یونان ساخته شده‌اند.

مترجم: زهرا طاهری

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها