مجسمه میمون ایلامی

تندیس پیش رو یکی از معدود اشیا باستانی بوده که به شکل میمون ساخته شده و در منطقه شوش ایران کشف شده است. استفاده از نقش‌مایه میمون اغلب در بخش شرقی آسیا، تمدن دره سند و کشورهای مصر و حوزه مدیترانه رایج بود. از همین رو به نظر می رسد چنین تندیسی به منظور حفظ روابط دوستانه با دیگر تمدن ها ساخته شده است.
تندیس میمون رنگی قرمز دارد و ابعاد آن چندان بزرگ نیست، قدمتی بیش از ۴ هزار سال داشته و باستان شناسی فرانسوی به نام دو مورگان آن را در منطقه باستانی شوش کشف کرده است. متخصصان معتقدند تندیس قرمز رنگ میمون در اواخر هزاره سوم پیش از میلاد خلق شده و مربوط به تمدن عیلامی است.

احتمال دارد تندیس میمون را از روی ماکاک آسیایی ساخته باشند. با دقت که به این تندیس کوچک و قرمز رنگ میمون بنگرید، خواهید دید که بر روی پشت خود نشسته، پاها را در شکم جمع کرده و دستانش را بر روی زانوان گذاشته است. قسمت چشم های گرد و تو خالی این احتمال را مطرح می کند که زمانی میمون در قسمت چشم ها به جواهراتی آراسته بوده است. در پشت تندیس خطی منحنی و کوتاه به چشم می خورد که نشان دهنده دم میمون می باشد. رنگ جالب توجه تندیس میمون از آن جهت است که از سنگ آهک قرمز ساخته شده است.

امروزه این تندیس در موزه لوور پاریس نگهداری می شود.
دوره تاریخی: تمدن عیلامی

زمان ساخت: اواخر هزاره سوم پیش از میلاد

محل ساخت: ایران، شوش

جنس: سنگ آهک قرمز

کاشف: ژاک دو مورگان

محل نگهداری: موزه لوور، پاریس

تندیس میمون ایلامی
تندیس میمون ایلامی
تندیس میمون ایلامی
تندیس میمون ایلامی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها