گنجینه ارجان

تصاویری از گنجینه ارجان

گنجینه ارجان

 

در پاییز ۱۳۶۱ در حین ساخت سدی بر روی رود مارون در ارجان بهبهان آرامگاهی مربوط به ایلامیان کشف شد. این آرامگاه حاوی تابوتی بزرگ از جنس برنز به شکل وان بود که در پوش آن در زمان کشف در زیر آن قرار داشت. آلات و ادوات تدفین هم در درون و هم در بیرون تابوت قرار داشتند.

این اجسام عبارت بودند از یک حلقه طلایی، نود و هشت دگمه زرین، یک خنجر، یک میله نقره ای، تنگ برنزی، ساغر برنزی، ده ظرف استوانه ای شکل و یک سینی برنزی با تصاویر تاریخی که به ۷۵۰ سال پیش از میلاد تعلق داشتند.

کنجینه ارجان

گنجینه ارجان

پایه شمعدان ارجان

پایه مفرغی آتشدان ارجان-در هر ضلع آن گاوی نشسته قرار دارد که بر پشت گاوها شیرهایی روی دو پای خود ایستاده اند. سه مرد نیز با دستان خود شیرها را نگه داشته اند.

 

 

گنجینه ارجان

طرحهای بشقاب گنجینه ارجان: یک گل رزت ۱۶ پر در مرکز سینی سپس یک ردیف شیر وپنج ردیف نقوش متنوع مربوط به مراسم مختلف در بقیه فضا کنده شده و فاصله بین این نقوش را چند ردیف گیس بافت پر کرده براساس نقوش این سینی ظاهرا یکی از فرمانروایان ایلامی برای مدتی به یکی از مناطق کوهستانی برای شکار عزیمت کرده و در غیاب وی در محل حکومت شورش به وجود آمده . شاه به محل حکومت بر میگردد و شورش را سرکوب میکند و رییس شکارچیان در یکی از صحنه ها حیوانات شکار شده را به پیش شاه میبرد و شاه طی مراسمی جشن میگیرد.در لبه پشت جام کتیبه ای میخی به خط ایلامی نقش بسته است

 

گنجینه ارجان

سینی برنزی گنجینه ارجان که طرحهایی افسانه ای دارد

 شرح نقوش سینی: یک گل رزت ۱۶ پر در مرکز سینی، سپس یک ردیف شیر و پنج ردیف نقوش متنوع مربوط به مراسم مختلف در بقیه فضا کنده شده است. فاصله بین این نقوش را چند ردیف گیس بافت پر کرده است. براساس نقوش این سینی ظاهرا یکی از فرمانروایان ایلامی برای مدتی به یکی از مناطق کوهستانی برای شکار عزیمت کرده و در غیاب وی در محل حکومت شورش به وجود آمده است. شاه به محل حکومت بر می گردد و شورش را سرکوب می کند. رییس شکارچیان در یکی از صحنه ها حیوانات شکار شده را به پیش شاه می برد و شاه طی مراسمی جشن می گیرد. در لبه پشت جام کتیبه ای میخی به خط ایلامی نقش بسته است.

گنجینه ارجان

شمعدان مفرغی ارجان

گنجینه ارجان

حلقه طلایی قدرت در دست چپ جسد متوفی قرار داشت . وزن حلقه معادل ۲۳۷ گرم است و به شکل دایره ای که در قسمت لبه پهن شده ساخته شده است. بر حلقه نقش درخت نخل و دو شیر بالدار در حال نزاع دیده می شود. در دسته حلقه نوشته شده است: کیدین – هوتران پسر کورلوش

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها