مهم‌ترین رویدادهای تاریخی ششم دی

قانون توحید لباس در طی ۱۴ ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

 

 

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین رویدادهای ششم دی را در ادامه به نقل از پایگاه «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران» می‌خوانید.

رویدادهای ششم دی

سال ۱۲۹۰

ناصرالملک به تبعید مخالفین خود پرداخت. عده‌ای از نمایندگان مجلس را که عضو حزب دموکرات بودند و جمعی از روزنامه‌نگاران را تبعید کرد.

سال ۱۳۰۶

قبل از ظهر امروز هلاکوخان، عضو مالیه اصفهان، به اتاق میرزا سیدمحمدخان نصر، معاون وزارت مالیه، وارد می‌شود. پس از مختصری مذاکره مشارالیه را با گلوله مقتول و خود نیز در همان اتاق انتحار می‌نماید.

سال ۱۳۰۷

امیرلشکر محمودخان آیرم، فرمانده نیروی جنوب، به علت سوءرفتار و اخذ رشوه و فشار بر عشایر فارس به تهران احضار و به زندان افتاد.

امیرلشکر محمودخان آیرم از افسران قزاقخانه مدتی نیز ریاست ستاد قزاقخانه با او بود. در تشکیلات جدید قشون فرمانده سپاه جنوب شد. ابتدا مرکز فرماندهی او در اصفهان قرار داشت، بعد به شیراز منتقل گردید. شورش عشایر فارس که از اواخر سال ۱۳۰۷ شروع شده و در سال بعد به اوج خود رسید، در نتیجه سختگیری و بی‌تدبیری آیرم بوده است. رضاشاه او را به تهران احضار و به زندان افکند. برای اطلاع کامل از شورش عشایر فارس به کتاب (شورش عشایر فارس) اثر تحقیقی کاوه بیات مراجعه شود.

قانون توحید لباس در طی ۱۴ ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

متن قانون توحید لباس به این شرح است:

ماده اول: کلیه اتباع ایران که بر حسب مشاغل دولتی دارای لباس مخصوص نیستند در داخله مملکت مکلفند که ملبس به لباس متحدالشکل شوند و کلیه مستخدمین دولت اعم از قضایی و اداری مکلفند در موقع اشتغال به کار دولتی به لباس مخصوص قضایی یا اداری ملبس شوند در غیر آن موقع باید به لباس متحدالشکل ملبس شوند.

ماده دوم: طبقات هشتگانه ذیل از مقررات این قانون مستثنی هستند: اولاً مجتهدین از مراجع تقلید مسلم که اشتغال به امور روحانی داشته باشند. ثانیاً مراجع امور شرعیه دهات و قصبات پس از برآمدن از عهده امتحان معینه. ثالثاً جماعت و مفتیان اهل سنت که از طرف دو نفر از مفتیان مهم اهل سنت اجازه فتوی داشته باشند. رابعاً پیشنمازان دارای محراب. خامساً محدثین که از طرف دو نفر از مجتهدین مجاز اجازه روایت داشته باشند. سادساً طلاب مشتغلین به فقه و اصول که در درجه خود از عهده امتحان برآیند. سابعاً مدرسین فقه و اصول و حکمت الهی، ثامناً روحانیون ایرانیان غیر مسلم.

ماده سوم و چهارم مربوط به اجرای قانون از اول فروردین ۱۳۰۸ در شهرها و قصبات و تا فروردین ۱۳۰۹ خارج از شهر و جریمه تخلف از آن می‌باشد.

سال ۱۳۱۷

غلامحسین ابتهاج معاون شهردار تهران شد.

سال ۱۳۱۹

سرشماری شهرستان اصفهان تا شعاع شش کیلومتر پایان یافت که در نتیجه شهر اصفهان داری ۲۰۴۵۹۸ نفر سکنه می‌باشد.

سال ۱۳۲۲

دکتر بنش، رئیس‌جمهوری چکسلواکی، وارد تهران شد و دانشگاه تهران به او درجه دکترای افتخاری داد.

سال ۱۳۲۳

سرلشکر حسن ارفع به جای سرلشکر رزم‌آرا رئیس ستاد ارتش شد و سرلشکر عبدالرضا افخمی به جای سرلشکر ارفع فرماندار نظامی راه‌آهن گردید.

سرتیپ کاظم شیبانی فرماندار نظامی تهران شد.

سال ۱۳۲۶

ابراهیم حکیمی نخست‌وزیر کابینه را به این شرح معرفی کرد: دکتر محمد سجادی وزیر اقتصاد ملی مصطفی عدل وزیر مشاور، علی معتمدی وزیر راه، دکتر علی اکبر سیاسی وزیر فرهنگ، دکتر سعید مالکی وزیر بهداری، محمد سروری وزیر دادگستری، ابوالقاسم نجم وزیر دارائی، سپهبد مرتضی یزدان پناه وزیر جنگ، سرلشگر فرج‌الله آق اولی وزیر کشور، محمدعلی وارسته وزیر پست و تلگراف، وزرای خارجه و کشاورزی بعداً انتخاب خواهند شد.

سال ۱۳۳۲

سرتیپ تیمور بختیار فرمانده لشکر دو زرهی با حفظ سمت فرماندار نظامی تهران شد. سرلشکر فرهاد دادستان فرماندار نظامی به فرماندهی لشکر کرمان منصوب شد.

منبع ایسنا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها