گرمای تابستانی تهران و تخلیه نیمی از جمعیت!

در تهران روزگاری بود که نیمی از جمعیت، تابستان‌ها به‌ دلیل گرمای هوا پایتخت را ترک میکردند و تهران تخلیه می‌شد رسما. آن روزگار، زیاد هم دور نبود و دوره قاجار بود و گویا فرار تهرانی‌ها به یک موضوع تکراری و عادی تبدیل شده بود.

 

 

 همسر وزیرمختار انگلستان «مری وولف شیل» در خاطراتش در اوایل دوره ناصری در خردادماه سال ۱۲۲۹ شمسی چنین نوشته است: «با اینکه تهران در ارتفاع سه هزار پا از سطح دریا قرار دارد ولی تابش خورشید به‌قدری ایجاد گرما می‌کند که باید برای فرار از آن به مناطق کوهستانی پناه برد… تا ماه آینده نیز تقریبا نیمی از جمعیت تهران به‌همین‌ترتیب به ییلاق‌های دامنه کوه مهاجرت خواهد کرد تا از هوای نامطبوع تهران در امان باشند، چون پایتخت مملکت در این فصل به هیچ‌وجه قابل زندگی نیست».

 

 

جالب اینکه این ماجرای تخلیه تهران در سفرنامه‌ها و خاطرات دیگری مربوط به سراسر دوره قاجار نیز ذکر شده است و یک‌نمونه اینکه جهانگرد ایتالیایی «مادام کارلا سرنا» در سفرنامه‌اش در سال ۱۲۵۶ شمسی نوشته است: «شهر تهران که در وسط دشتی بی‌آب و علف قرار گرفته است هیچ‌گونه سایبانی ندارد. چنارهایی که دلا واله سیاح ایتالیایی [در دوره صفویه] بدان‌ها اشاره می‌کند مدت‌هاست که از بین رفته‌اند. در تابستان جمعیت فعلی تهران تقریبا هشتاد هزار نفر و در زمستان دویست هزار نفر است. اما این تخمین قطعی نیست و مانند همه نواحی مشرق‌زمین دستیابی به اطلاعاتی دقیق در این موارد دشوار است».

البته او زیبایی منظره و کوه‌های اطراف تهران را هم ستوده و نوشته است: «تهران از شهرهای بسیار زیبای ایران است. مساجد و حمام‌ها و میدان‌های عمومی و کاروانسراها و بازارهایی دارد. منظره اطراف تهران وسیع است. سلسله جبال البرز با قله‌هایی که دماوند بر همه آن‌ها مسلط است در اطراف شهر محدوده‌ای شکوهمند را با شعاعی بسیار وسیع به وجود آورده است».

 

منبع فارس
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
جواد
امتیاز :
     

سلام ،متشکرم ازاین صفحه ی تاریخی وآگاهی بخشی شما! اما ۱۴۴سال پیش که تهران( ۸۰/۲۰۰هزارنفر)جمعیت داشت! شاید واشنگتن ولوسانجلس یک دهستان بودند یا وجود خارجی نداشتند! لطفاً بنویسید که ۱۴۵سال پیش، پاریس، کویت،دبی،اسلام بل ترکیه، صوفیه،لندن،کل لوکزامبورگ ،وین،یا وجود نداشتند! یا روستا ومزرعه ده بوده اند! اما، فرانسه با ۵۰ میلیون جمعیت ۳۵ نیروگاه اتمی دارد؛ که بخشی ازان باپول مردم ایران در رژیم گذشته ی شاهنشاهی ایران بناشده! ایران چه؟؟ بنابه روایتی ایران همراه ۱۲۰ تن شمش طلا تولید می کند وله روایت دوم سالانه ۱۲۰ تن شمش طلا تولید می کند! این دوروایت هرکدام درست باشد؛ از ۲۵… مطالعه بیشتر »

سیفی

در این روزگار هم که خیلی از جاهای دنیا پیشرفت کرده اند بازهم در ایران وضعیت با دوره قاجار فرق زیادی ندارد

ممد

واقعا به نظر نویسنده این نوشتار ۱۸۰ سال قبل زیاد دور نیست؟ زمانی که امکانات پزشکی نه در ایران،بلکه در دنیا به معنی امروزی اصلا وجودنداشت. حتی داروی
بیهوشی هم نبود.پزشکان در دنیا علم انتقال خون نداشتندو هرکس که خونریزی شدید می کرد ، می مرد.
تا چندین دهه بعد از زمانی که شما میگی دور نیست اوضاع در دنیا همین بود. این مثالها رو زدم که متوجه بشید زمانی که ازش صحبت می کنید کوچکترین شباهتی به عصر و دوره فعلی ما نداره.