درینکویو شگفت انگیز شهر زیرزمینی زرتشتیان

کاپادوکیه Kapadoukia یا نام قدیمی و پارسی این سرزمین کاپادوسیه Cappadocia به معنای سرزمین اسبهای زیبا ، بخش باستانی و پهناوری است که امروز در ترکیه مرکزی قرار گرفته و به دلیل ارزش های تاریخی و باستانی ، توریستی ترین بخش استان نوشهیر؛ ترکیه کنونی را در بر می گیرد. بازمانده های آتشفشان ونزدیکی آن با سواحل جنوبی دریای سیاه منظره عجیب و شگفت آوری به وجود آورده ، این محوطۀ باستانی از سال ۱۹۸۵ از طرف یونسکو جزو میراث فرهنگی جهان شناخته و ثبت شده است.
اینجا انگورها و شرابهایش از زمان باستان ،شهرت داشته ، امّا آنچه به این سرزمین ارزش تاریخی و گردشگری داده ، خانه ها و پناهگاههای پرشمار و کوچکی است که دردل کوهها وتپه های به جا مانده از آتشفشان ،وجود دارد،برخی با نقاشیهای زیبایی از مسیح ونشانه های مسیحیت ، باز مانده از مسیحیانی که در سالهای ظهور مسیح و پس از آن ،از ترس تهاجم سربازان رومی به آنجا پناه برده اند. امّا شگفت آورترین بخش سرزمین کاپادوکیه یا کاپادوسیه ، شهری است زیر زمینی با نام درینکویو derinkuy که یکی از شگفت انگیزترین کشف تاریخ آیین زرتشت ، ایران باستان و پیروان اهورا مزدا در آنجا قرار دارد. درینکو به معنی چاه عمیق ، شهری است زیرزمینی و اعجاب آور ، که براثر یک رویداد ساده کشف شد. درسال ۱۹۶۳ کارگرانی که برای ایجاد ساختمانی ؛ به کندن زمین مشغول بودند، ناگهان با چاه یا تونل ژرفی درون زمین روبرو شدند.پژوهشهای بعدی ؛ کشف یک شهر زیرزمینی از دوران کهن را خبر داد؛ با آثارو نشانه هایی از آیین زرتشت، کهن ترین دین جهان ، با نمادهایی از اهورا مزدا، زرتشت ، فروهر و اسب های پارسی.
شهری در ژرفای ۸۵متری زمین در هشت طبقه با گنجایش زندگی برای ۲۰ تا ۳۰هزار مرد وزن کودک و گاو وگوسفندواصطبل اسب.ونیز محلی برای ذخیره غذا و شراب ،و درست کردن شراب و روغن و وجود نیایشگاه هایی برای مراسم دینی. دراین شهر زیرزمینی که توسط ایرانیان باستان ، پیروان دین زرتشتی ؛ ساخته شده، طبقۀ نخست ، ویژه نگهداری حیواناتی چون گاوو گوسفندواسب بوده ؛ پله های تودرتو وپرشماردر هر طبقه ، اتاقهایی با آشپزخانه ومحل بزرگی برای نگاهداری شراب و نیز مواد غذایی . نکته قابل توجه تعداد تونلها وهواکش هاست ؛ که به بیرون راه دارند وطوری ساخته شده اند که در اعماق این شهرزیرزمینی هوا جریان دارد و هیچگاه کمبود اکسیژن احساس نمی شود.
درچهارمین طبقه این شهرزیرزمینی ؛ سنگهای سنگین و بزرگی با اندازه های سنگ آسیاب وجود دارند، که به گفته پژوهشگران ، در صورت حمله و نفوذ دشمن ، با این سنگها از پایین راه های ورودی را می بستند، تا از نفوذ دشمن جلوگیری کنند.برخی پژوهشگران نقطه ضعف سیستم دفاعی در این شهر را در آن دانسته اند، که مهاجمین می توانستند با ریختن سمهای کشنده در هواکش ها ؛ ساکنان شهر را از پای در آورند. از نظر تاریخی گزنفون xénophon تارخ نگاروفیلسوف یونانی ؛ که زمانی جزو سپاهیان کوروش کوچک در لشکرکشی برعلیه برادرش اردشیر بوده ، ساخت این شهر و شهرهای زیرزمینی رادر قرنهای چهارم وپنجم پیش از میلاد می داند. روزگاری همه سرزمینهای گسترده میان دورود هالیس و فرات را کاپادوسیه می نامیدند. از زمان مادها این سرزمین جزو بخشی از شاهنشاهی ایران بوده. در تاریخ برای نخستین باردر پایان سده ششم پیش از میلاد است که نامی از کاپادوکیه می رود ؛ آن هم در سنگ نبشته های سه زبانه دو تن از پادشاهان هخامنشی «داریوش بزرگ» و«خشایارشاه» . به نوشتۀ ویکی پدیا ، فرهنگ آزاد ، از دیر باز فرهنگ و آیین ایرانی آنچنان در کاپادوسیه و ارمنستان پذیرفته و گسترش یافته بود که می توان گفت مردمان این نواحی درزمان هخامنشیان و اشکانیان ، دیگر ناایرانی – انیرانی – شمرده نمی شدند. پرستش ایزدان ایران به ویژه «مهر و آناهیتا» در کاپادوسیه جریان داشت.
روایات تاریخ نگاران یونانی ؛و نام گذاری ماههای سال با نامهای ایزدان مزدیسنا در سده پنجم پیش از میلاد در کاپادوسیه ؛ باستانی ترین گواهی تاریخی درباره رواج و گسترش آیین زرتشتی در باختر ایران ، کاپادوسیه که ترکیه مرکزی امروز در آن قرار دارد ؛ می باشد. پرسش اساسی و مهم این است : چرا ، ایرانیان باستان از پیروان اهورامزدا و زرتشت ، برای یک زندگی مخفی و طولانی شهری در ژرفای ۸۵ متری زمین ساخته اند ؟ آنها از چه دانش و علومی برای ساخت این شهر شگفت آور برخوردار بوده اند. پژوهشگران می گویند:با تکنولوژی امروزی ؛ ساختن چنین شهری زیرزمینی ، برای زندگی ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر ،ده سال طول می کشد. آنها این شهرزیرزمینی درینکویو را هم ردیف ودر مقایسه با اهرام مصر توصیف می کنند.
آیا پیروان اهورا مزدا از ترس تهاجم اقوام وحشی ؛ یا از ترس رویدادهای سخت طبیعی از جمله زمستانی سخت که در اوستا به عنوان زمستان شیطانی از آن یادکرده ؛ به ساختن این شهر زیرزمینی اقدام کرده اند.آیا ازترس موجوداتی فرا زمینی ، به زیر زمین پناه برده اند. این دیدگاه در مورد قوم مایا نیز وجود دارد ؛ مایا ها قومی با هوش در دوران باستان بودند که نبوغ و هوش ویژه ای در ریاضیات و نجوم داشتند اما به یکباره از بین میروند و تمدن آن ها خاموش می شود . نقاشی هایی که از آن ها باقی مانده ؛ موجوداتی را نشان ما دهد که شباهتی به انسان ها ندارند . در وندیداد دوم ؛ اهورامزدا ، از پیروانش می خواهدبرای پیشگیری از تهاجم دشمنان ودیوان و پرهیز از صدمات یک زمستان شیطانی و هلاک کننده ؛ شهری زیرزمینی بنا کنند.که در صورت لزوم در آنجا به سرببرند. در قسمت بیرونی “درنیکویو” شهر زیرزمینی ایرانیان باستان ، خرابه های دوبرج دیده می شود که محلی برای نگهبانان بوده ، که اگر مهاجمان و دشمنان نزدیک شوند به ساکنان شهر خبر دهند.
چرا این شهر زیرزمینی ساخته شده ؛ زرتشتیان برای چه آنجا را پناهگاه خود ساخته اند ، تا چه زمانی در آنجا زیسته اند ؛ بر سر آنها چه آمده؟ اینها پرسشها یست که هنوز برای آنها پاسخی کافی پیدا نشده است! آنچه در دنیای امروزی ما روشن است ، این که «کاپادوکیه »یا «کاپادوسیه» و «درینکویو» کنونی ؛ با ۲۶هزار نفر جمعیت آن ؛ یکی از مهمترین مکان های گردشگری وتوریستی ترکیه است. درهای درینکویو از سال ۱۹۷۰،به روی جهانگردان وتوریستها باز شده، امّا فقط ده درصد آن در دسترس بوده است .
ترکیه برای سال ۲۰۱۲ با تبلیغات گسترده ،درینکویو را به عنوان یکی از شگفت انگیزترین مکانهای تاریخی و توریستی خود معرفی کرده است. ترکیه در حال حاضربالاترین درآمد و توریست رااز صنعت گردشگری ؛ درمیان کشورهای منطقه دارد. پرسش اینست ایران ؛ سرزمین مادری سازندگان درینکویو – شهر شگفت انگیز زیر زمینی- با آن همه جاذبه های تاریخی و طبیعی هر سال چقدر توریست و گردشگر دارد ؟
عضویت
اطلاع از
guest

16 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
اشك شفق

در خصوص این شعر در کتاب یوشع نبی و همچنین کتاب طلای خدایان و ارابه خدایان میتونید اطلاعات کافی به دست بیارید

علیرضا

فقط میخوام بدونی اگه ایران امروز هیچ بویی از اون تمدن بزرگ و افتخارامیز ایران دیروز نبرده فقط و فقط بخاطر گوسفندایی (با عرض معذرت از همه گوسفندای دنیا) مثل توست

شهاب

[واقعا شگفتا بر سر وارثان آنان چه آمده!؟
اصلا ایران امروزی و ساکنانش میراثداران آن روزگارند؟

اهورا

منبعت کشت مارو محض اطلاع زادگاه ززتشت آذربایجان امروزی بوده که این شهر کشف شده اگر دقت کنین هم از لحاظ جغرافیایی نزدیک هستش هم اینکه در دوران باستان آذربایجان و حتی این قسمت از ترکیه متعلق به ایران بود جدا از اینا یونسکو که این وسط مثل شما شلغم نیست که همینجوری اسم بزاره به این مکان و زرتشت و ربط بده بعدشم این مطلب با مطلبی که شما جعل کردی کلی فرق داره بعده بعدشم کلا این مطلب به سایت شما ربطی نداره خودتونو نخوده هر آشی میکنین همچین میگه زحمت پژوهش و کشیدم که انگار خودش کشف… مطالعه بیشتر »

محمد

بُنْدَهِشْن نام کتیبه ای است به پهلوی که تدوین نهایی آن در سدهٔ سوم هجری قمری رخ داده‌است مطالب این کتیبه (کتاب) در سه محور اصلی است : ۱- آفرینش آغازین ۲- شرح آفریدگان ۳- نسب‌نامهٔ کیانیان از این کتاب دو تحریر موجود است اولی موسوم به بندهشن هندی که مختصرتر است و دومی موسوم به بندهشن بزرگ یا ایرانی که مفصل‌تر است. صفت هندی یا ایرانی از آن رو بر آن‌دو نهاده شده‌است که نسخ اولی در هند استنساخ شده‌است و نسخ دومی در ایران استنساخ شده‌است ، «بندهشن» به معنی «آفرینش آغازین» یا «آفرینش بنیادین» است .. در… مطالعه بیشتر »

MarYam

بهتر بود بجای دزدی ادبی و نام بردن خودتان به عنوان نویسنده و پژوهشگر ، نام واقعی کسانی که زحمت این پژوهش را کشیدند مینوشتید
از شما که کار ادبی میکنید دزدی ادبی بعید است

منابع این خبر که انی کاظمی به دروغ به نام خود ثبت کرد :
http://www.tabnak.ir به نقل از روزگار نو

برای دانستن این که این شهر هیچ ربطی به زرتشتیان ندارد و هیچ نمادی از زرتشتیان در ان موجود نیست و تورکها برای جذب توریست در سال ۲۰۱۲ ناگهان این شهر را به زرتشتیان چسباندن به لینک زیر مراجعه کنید
http://ghiasabadi.com/zarathustra-turkey.html

مونا

رضا مرادی غیاث آبادی دیگه کیه؟
اون منابع و افراد اگاهت فقط بدرد خودت میخورن.شما و اون منطقتون….

خر کش از لرره بالا

ها ا ا ا ا دروغ چرا ؟ تا قبر آ آ آ ! نمی دونی غیاث آبادی کی بیدَ ه؟ پس برو به دیدن سریال دایی جان ناپووولوئن ! یَ ک نوکری داشت وَ ش ِ شِ و َ گفتن مش قاسم . دور ازجون ای ، ماستش هم شُل بود هم تُرررررررش . یَ ک فامیل و هم دیاتی داشتهَ بید که بلا به نسبت شما ! یه کمی مرد نبیدک ! مث شما که مر د نیستین دی یَه ! آخه چطوری بِ گمم فولونی ، دی گَه خودت باید بدونی ! بابا خوجه ( آقا ممد… مطالعه بیشتر »

اهورا

منبعت کشت مارو محض اطلاع زادگاه ززتشت آذربایجان امروزی بوده که این شهر کشف شده اگر دقت کنین هم از لحاظ جغرافیایی نزدیک هستش هم اینکه در دوران باستان آذربایجان و حتی این قسمت از ترکیه متعلق به ایران بود جدا از اینا یونسکو که این وسط مثل شما شلغم نیست که همینجوری اسم بزاره به این مکان و زرتشت و ربط بده بعدشم این مطلب با مطلبی که شما جعل کردی کلی فرق داره
بعده بعدشم کلا این مطلب به سایت شما ربطی نداره خودتونو نخوده هر آشی میکنین

علیرضا

همچین میگه زحمت پژوهش و کشیدم که انگار خودش کشف کرده این شهرو شلغممم

علیرضا

به لطف گوگل چنتا مطلب مینویسین تو تبیان فک میکنین شدین پژوهشگر

چووستر

متاسفانه باز هم از قبرس وارد میکنند.!
آخر تا به کی میخواهید عین اردک سرتان را در اراجیفیی که به خوردتان داده اند پنهان کنید و دوران شکوفایی ایران باستان را با آن تفکر والا که هر انسانی را به اوج انسانیت میرساند را با یه مشت مسایلی که فقط برای عرب های سوسمار خور زبان نفهم بیان شده ، مقایسه میکنید؟؟

خر کش از لرره بالا

ها مریم خ آ نِم آمدی که نَ سازی . . ازت معلوم گِ ش تَ (گشته – شده ) تا یکی رو ببینی با یه طِناب حلقه دار یه جای ی وایسادس ، تندی مِ ری سَر تا میکنی تو حلقه شا ، اوُ می گوی منا بکش بالا کِه چی چی ؟ لابد تو بیش تِر بِلِدی . یه کم به نثر همین قیاس(ث) آبادی تون دِقِت بفرمای ین ! ! پر از کینه و عداوت س اُ انگاری یا این ا تو قدیم خیلی از کورش و فک و فامیلاش کـُتِک خوردن و موبدا هم ایشون رو… مطالعه بیشتر »

حسین

شما هنوز یک سند تاریخی ارائه نکردید که زرتشت ایرانی بوده بعد باچند کتاب جعلی که ساختید اون رو از افتخارات گذشته خود میدونید!!!!

بهمن سوشيانت

برای امثال شما پانها رو کردن هزاران سند نیز کفایت نمیکند و شما برای تجزیه کردن ایران بیمنطق ترین مردمان هستید

بدرود

Freedom

خود کشور ترکیه و قسمت باستانی و تاریخ دانان ترکیه این قسمت رو به هخامنشیان نسبت میدن بعد تو که ایرانی هستی البته فکر کنم عرب زاده ای همش چرت و پرت میگی . ترکیه قرن ها مال ایران بود و هیچ عجیب نیست که آثاری ازش به جا مونده باشه مثل خیلی از کشور های جدا شده از ایران که آثار باستانی ایران اونجا ها هم هست ایران پیش از اسلام چهار و نیم برابر الان وسعت داشت . باشد که گوسفند باشی……