تپه پاتپه (گونسپان) محوطه مادی

گونسپان

تپه پاتپه (گونسپان)

 

تپه باستانی گونسپان در ۲۰ کیلوکتری ملایر قرار دارد. در کنار این تپه مخروطی شکل که در ابتدا ۲۷ متر ارتفاع داشت روستایی قرار داشته که آنرا روستای پا تپه می خواندند. از سال ۱۳۷۹ احداث سد کلان ملایر جهت تامین آب آشامیدنی ملایر در این منطقه شروع شد.

روستا به محل دیگری تغییر مکان داد و حفاری های ابتدایی در تپه آغاز شد و در ابتدا آثار دوره قاجار، زندیه و صفوی نمایان شدند که در میان آثار صفوی میتوان به حمام و کارگاه شیشه گری اشاره کرد. با ادامه حفاریها آثار ساسانی، اشکانی و مادی نیز در این تپه از زیر خاک بیرون آمد.

در آخرین فصل حفاری در تابستان ۱۳۸۹ که پنجمین فصل حفاری تپه بود کاوش نجات بخشی آثار انجام گرفت. به این معنی که از آنجا که تپه به زودی به زیر آب دریاچه سد کلان میرود تیمهای مختلف باستان شناسی با هدف بیرون آوردن کلیه آثار تپه در این منطقه حفاری سریع خود را انجام دادند و داده های خود را آرشیو کردند تا در آینده بر روی آنها تحلیل انجام گیرد.

لایه نگاری در این تپه به صورت پله ای انجام شد تا لایه های بالایی مانع حفر و کاوش لایه های پایین تر نباشند. گور خمره و سکه ای از دوره اشکانی درون تپه پیدا شد. این منطقه دژی اشکانی داشته که سه برج از برجهای آن در کاوشها نمودار گشت.

لایه زیرین آن معماری مادی داشته است. این منطقه که به آتشکده نوشیجان و گودین تپه نزدیک است یکی از محلهای اقامت دوره مادها بوده و متاسفانه اکنون در زیر دریاچه سد قرار دارد. آثاری از سفالهای گودین ۳و۴ در لایه های زیرین تپه یافت شد. با آغاز بارندگی در آخر پاییز ۱۳۸۹ حفاری ها در این تپه متوقف شد و آثار حفاری نشده آن برای همیشه در زیر خاک ماندند.

 

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها