تنها سنگ نگاره عاشقانه ایران را بهتر بشناسیم!

آیا به تماشای جاذبه‌ های تاریخی چند هزار ساله ایران علاقمندید؟ تماشای کتیبه‌ های نقش برجسته برایتان جذابیت خاصی دارد؟ گمان می‌کنید در ایران چه کتیبه‌ هایی موجودند؟ با یگانه سنگ‌ نگاره عاشقانه ایران بیشتر آشنا شویم.
عاشقانه ترین نقش برجسته ایران

از پیشینیان ما یادگارهای بسیاری برای ما مانده است. در میان کتیبه‌های به یادگار مانده از گذشتگان، کتیبه‌هایی با نقش برجسته همیشه در میان مردم محبوب بوده‌اند. نقاشی‌های این کتیبه‌ها که از قهرمانی‌ها و دلاوری‌های بزرگ‌ مردان ایرانی و پهلوانی‌هایشان حکایت دارد، برای آنان که به تاریخ سرزمین خود علاقه دارند، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اما در میان تمام این کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌ها تنها یک کتیبه با موضوعی منحصربه‌فرد وجود دارد. همراه وبسایت تاریخ ما، تاریخ ایران را ورق بزنید.

شاهنشاهی ساسانی

شاهنشاهی ساسانی را بسیاری از مورخان با نام رسمی ایران‌‌ شهر می‌شناسند. دوران حکومت ساسانیان مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین دوران تاریخ ایران است. هرچند در این دوره تمدن ایران باستان به نهایت شکوه و عظمت خود رسید؛ اما با حمله اعراب همه‌چیز به یغما رفت و فرهنگ و دین اعراب جایگزین فرهنگ و دین کهن ایرانیان شد.

پادشاهان ساسانی در آن دوره سنگ‌ نگاره‌ها و کتیبه‌های بسیاری را برای آیندگان به یادگار گذاشتند تا بخشی از داستان‌ها و افسانه‌های دوران حکومتشان برای همیشه در این مرزوبوم زنده باقی بماند. در بسیاری از شهرهای ایران می‌توان کتیبه‌هایی از چگونگی حکومت آن‌ها را مشاهده کرد؛ اما یک کتیبه وجود دارد که موضوع آن منحصربه‌فرد و خاص است. نقش برجسته ساسانی با موضوع عاشقانه آن به نقش برجسته تنگ قندیل شهرت یافته است.

تنگه قندیل

تنگ قندیل کجاست؟

بسیاری از یادگاری‌های به‌جامانده از دوران حکومت ساسانیان و هخامنشیان در استان فارس قرار دارد. تقریبا در تمام شهرهای این استان می‌توان یک جاذبه تاریخی دید. شهرستان کوه‌چنار نیز یکی از شهرهای زیبای استان فارس است که علاوه بر داشتن طبیعتی زیبا و تماشایی، دارای یک جاذبه و سنگ‌نگاره منحصربه‌فرد است. روستای قندیل از توابع این شهرستان است و در تنگه قندیل نقش برجسته ساسانی قرارگرفته است. مرکز شهرستان کوه‌چنار، شهر باستانی قائمیه است به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی بسیاری در این شهرستان وجود دارد.

چرا نقش برجسته تنگ قندیل عاشقانه‌ ترین سنگ‌ نگاره ایران است؟

بر روی این سنگ‌نگاره صحنه ازدواج شاهنشاه، بهرام دوم ساسانی با شهبانو شاپوردختک که درواقع نوه شاپور یکم است، به تصویر کشیده شده درحالی‌که شاپوردختک را در حال هدیه دادن گل به بهرام دوم می‌بینید. در کنار این دو نفر، نفر سومی وجود دارد که برخی او را کرتیر، موبد موبدان زرتشتی و برخی دیگر بهرام سوم، پسر بهرام دوم و شاپوردختک می‌دانند.

برخی معتقدند که این سنگ‌نگاره تنها تصویری از یک عاشقانه خانوادگی است و فرهنگ گل هدیه دادن ایرانیان را از دیرباز به‌عنوان هدیه‌ای زیبا به نمایش درآورده است.

جالب است بدانید که بهرام دوم تنها پادشاه ایرانی بوده که تصویر همسر و فرزندش را به روی سکه آورده و اولین و تنها شاه ساسانی است که نقش یک زن بر روی سکه‌هایش ضرب شد. شاپور دوم از سال ۲۷۴ تا ۲۹۳ شمسی در این سرزمین پادشاهی کرد و در زمان او هنر به اوج شکوفایی خود رسید.

سنگ نگاره های ایران

مسیر دسترسی به نقش برجسته تنگ قندیل

برای دیدن این سنگ‌نگاره ابتدا باید به شهرستان کازرون یا قائمیه بروید. سپس به سمت روستای قندیل حرکت کنید. تنگ قندیل تنها یک کیلومتر از این روستا فاصله دارد.

سخن پایانی

متاسفانه با تمام اهمیتی که این کتیبه به‌عنوان عاشقانه ترین نقش برجسته ایران دارد، به‌تنهایی در گوشه‌ای از سرزمینمان رها شده و در حال فراموشی است. غارتگران بارها به این منطقه هجوم برده و در جای‌جای محوطه این سنگ‌نگاره می‌توان گودال‌هایی را مشاهده کرد که غارتگران به سودای یافتن گنج حفر کرده‌اند. این در حالی‌ است که متاسفانه هیچ مسیر مناسب و علامت راهنمایی برای رسیدن به تنگ قندیل نیز وجود ندارد. این سنگ‌نگاره یکی از جاهای دیدنی شیراز است.

منبع دلتا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها