مناسک و مراسم در ژاپن باستان

با مناسك و مراسم در ژاپن باستان اشنا شوید

 

تفکر نژاد و سرزمین برتر؛


آئین شین تو به مرور زمان داراى مبادى و آداب شد. این آئین مایه هاى ناسیونالیستى و نژادپرستانه بسیار قوى دارد. آئین شین تو در طول تاریخ پشتوانه بسیار مستحکمى در حفظ استقلال و تحکیم قدرت سیاسى ژاپن داشته و دارد. فرمان امپراطور، فرمان خدا بوده است . وجب به وجب سرزمین ژاپن مقدس است ، چرا که جزایر ژاپن آفریده ویژه خدایان است . و تمام قلمرو ژاپن توسط دو خداى نر و ماده : ((ایزاناگى )) و ((ایزانامى )) خلق شده است . در مجمع الجزایر ژاپن ((خداى نر)) غوطه ور شد و این باور به دست آمد که باید مردم ژاپن هر سال غسل مذهبى به جاى آورند. وقتى خداى نر (ایزاناگى ) از دریا بدر آمد، از گوشه چشم چپ خود بزرگترین خدایان را بوجود آورد که او را ((اماتراسو)) گویند و این بزرگترین حادثه جهان خلقت است . وى بار دیگر به دریا فرو رفت تا غسل کند و وقتى در آمد، از گوشه چشم چپ خود خداى دیگرى به نام ((توکى یومى )) (خداى ماه ) راخلق کرد. از گلوگاه او خداى دیگرى به نام سوسانوو و (خداى طوفان ) پدید آمد. این خدایان سه گانه در آسمان بر تخت جلال و جبروت و عظمت و خدائى تکیه زدند و حکومت آغاز کردند. مذهب مردم ژاپن ، مجموعه اى از اعتقاد به مظاهر طبیعت و اطاعت مطلق از فرمانروایان و عقیده به سحر و جادو و احترام به ((تابو)) و ایمان به مبادى بسیار ساده ساخته ذهنیت خودشان است . آنان روباه را فرستاده خدایان آسمانى مى دانستند و مورد پرستش قرار مى دادند. گروهى روباه را کلان اجداد خود مى دانستند. و این نمودهائى از وجود مذهب بدوى باستانى ((فتیش )) در میان اقوام ژاپنى است . در نظر آنان ، ((تیر و کمان )) مقدس بود و آن را مانند مظهر خدایان عبادت مى کردند و این عین ((فتیش پرستى )) است .


مناسک و مراسم ؛


۱ تقدیس خانواده ؛ در آئین شین تو؛ کانون خانواده خود یک مذهب است که باید به اصول اخلاقى خانواده در آئین شین تو مؤ من و عامل بود. ۲ تقدیس مردگان ، یکى از ضروریات آئین شین تو، احترام مردگان است و جلب مطلق رضایت آنان . جلب رضا آنان در انجام وظایف خانوادگى ، اجتماعى و پرستش امپراطور ممکن است . ۳ تعصد به اصول اخلاقى ؛ ژاپنى ها باید پاکدامن ، راستگو، درستکار، شجاع و…باشد. ۴ تعلیم و تربیت فرزندان ؛ این امر ضامن بقاء خانواده است . ۵ نظافت ؛ از واجبات مذهبى است ، براى ورود به معابد، هر ژاپنى باید پاک باشد. ۶ خواندن اوراد و اذکار سحرآمیز، بر هر ژاپنى لازم است . ۷ رقص و آواز خوانى ؛ باید این امر توسط دوشیزگان اجرا شود که لازم و ضرورى است . ۸ تقدیم هدایا به خدایان ؛ این عمل از واجبات شین تو است که باید در معابد گذاشته شود. ۹ برترى نژاد و سرزمین ؛ عقیده به اینکه مردم ژاپن فرزندان دو خداى نر و ماده (ایزانامى و ایزاناگى ) هستند و قلمرو ژاپن توسط این دو خدا خلق شده ، از واجبات و ضروریات دین ژاپن است . ۱۰ پرستش امپراطور؛ اعتقاد به اینکه ((زیم لو)) در سال ۶۶۰ ق .م امپراطور ژاپن نوه آن الهه بر مسند فرمانروایى جهان نشست که سال مزبور مبداء تاریخ ژاپن گردید، و میکادو امپراطور ژاپن از نسل این الهه باید پرستیده شود، از ضروریات مذهب شین تو است .
پیدایش آئین جدیدى به نام ((ماهایانا)) در سال ۵۲۳ میلادى توانست خود را با محیط و مردم ژاپن سازش دهد، بر خلاف آئین صادراتى کنفوسیوس که مردم ژاپن را خوش نیامد. آئین ((ماهایانا)) اهداف سیاسى امپراطورى ژاپن رابرآورد و لذا پیشرفت قابل توجهى نمود و حتى مذاهب جدیدى از آن پدیدار شد. یکى از شاخه هاى اصلى این مذهب ، مذهب معروف ((ژودوشین تو)) است که شین ران مؤ سس آن بود. در این مذهب جدید انشعابى ، بسیارى از تعالیم سخت مذهب((ماهایانا)) و سختگیریهاى آئین ((بودا)) حذف شد و مقام زنان راکه وضع منحط و رفت بارى داشتند، سرو سامان داده و آنان را ارتقاء بخشید. رهبانیت و زیارت معابد را الغا نمود، لذا به ((لوتر)) ژاپن مشهور گردید.
مذهب ماهایانا عقاید تسلى بخش ، بهشت و دوزخ و خدایان فراوانى اضافه بر آنچه در گذشته بود. با خود آورد. در این مذهب انشعابى ، نیایش به ارواح مردگان از آئین فتیش قدیم با تصرفاتى پذیرفته شد. قول به تناسخ و حلول (به مدت یکصد سال در حالت کامى ) جزء باورها شد. در طى این مدت ، ارواح مى توانند از زندگان حمایت کرده و در سرنوشت آنان مؤ ثر باشند. ماهایانا عقیده به بهشت را ابداع کرد، حال آنکه چنین باورى در آئین بودا اساسا وجود نداشت . مذهب ماهایانا به ۱۲۸ دوزخ گوناگون و یک جهان ویژه براى پارسایان که بر اثر تقواى مکرر به مقام خدائى رسیده و مى توانند فیوضاتى به بشر برسانند، قائل شد. به تدریج بین آئین ((شین تو)) و مذهب ((ماهایانا)) یک نوع وحدت پدید آمد و سرانجام ((شین توى قدیم)) در مذهب ((ماهایانا)) هضم گردید. این انحلال دقیقا به خاطر فقدان فلسفه مدون و احکام لازم بود.

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها