هوانگ هی، وزیر با سخاوت و دور اندیش چوسون

در آغوش کشیدن جهان با سخاوت….

روزی دو دختر خدمتکار با سر و صدای زیاد به مشاجره می پرداختند. یکی از آنها به سوی اربابشان دوید تا در مورد ناحق بودن دختر دیگه گلایه کند. ارباب سرش را به نشانه تائید تکان داد و گفت: ” بله، حق با توست، او اشتباه می کند. “

سپس دختر دیگر که نمی توانست خشمش را کنترل کند، اعتراض کرد که بی گناه است. ارباب با گوش فرا دادن به او گفت: ” بله، حق با توست، او اشتباه می کند.”

همسر ارباب با تماشای این صحنه به انتقاد از او پرداخت و گفت: ” وقتی مسئله ای این چنینی را در منزل بدین صورت قضاوت میکنی، چگونه به مدیریت مسائل مهم کشوری می پردازی؟ “

اما اینبار ارباب به همسرش نگفت که او برحق است. در مقابل به دلیل بی ملاحظه بودن همسرش به سرزنش او پرداخت. ارباب گفت: ” خدمتکاران همگی مردمان عزیز کرده ای هستند که توسط آسمان به این کشور ارزانی داشته شده اند. چگونه می توانم با آنها از طریق استانداردهای خشک رفتار کنم؟ “ آن مرد هوانگ هی نام داشت که یکی از مشهورترین نخست وزیران پادشاهی ۵۰۰ ساله چوسون به شمار می رفت. به عنوان سیاستمداری با اصول و اعتقاد راسخ، او به دلیل رهبری خویش به شهرت رسید. شخصیتش با سخاوت و عشق عمیق به مردم و انسان دوستی عجین شده بود.

هوانگ

ورود به مشاغل دولتی…

هوانگ هی به تاریخ ۸ مارس ۱۳۶۳ به عنوان پسر مقام دولتی محلی هوانگ گون سو در شهر گه سونگ دیده به جهان گشود. او در اواخر عهد گوریو در خدمت دولت بود. هوانگ به سال ۱۳۸۹ در اولین سال حکومت پادشاه چانگ آزمون خدمات مدنی کشوری را گذراند و به منظور تعقیب رویایش برای تبدیل شدن به یک عالم بزرگ وارد سونگ گیونگ وان شد، محلی که عالی ترین موسسه آموزشی کشور به شمار می رفت. اما زمانیکه گوریو سقوط کرد و یی سونگ گه از طریق یک انقلاب دودمانی جدید به نام چوسون را بنا نهاد، هوانگ به همراه برخی از مقامات گوریو در معبد دومون دونگ در کوهستان سونگاک کنج عزلت گزید.

دودمان جدید به علت نیاز به اشخاص جوان و با استعدادی مانند هوانگ با جدیت از وی خواست تا تاریخی جدید را با هم ورق بزنند.

همچنین مقامات ارشد گوریو که با وی در دومون دونگ اقامات داشتند، مرد جوان را قانع کردند تا به سلسله جدید بپیوندد. آنها گفتند که او می تواند با درآمیختن سرنوشتش با آنان به اجرای عدالت بپردازد. اما راه صحیح دیگری برای سهیم شدن در مدیریت درست مسائل کشوری به نفع مردم عادی وجود دارد، مردمی که هیچ کاری با تغییرات در قدرت سیاسی ندارند. سرانجام هوانگ تصمیم سختی برای ورود به مشاغل دولتی در عصر پادشاهی جدید گرفت.

سیاستمداری با اصول و اعتقاد مستحکم…

هوانگ پست های دولتی بسیاری در اختیار داشت تا تاثیر گذاری عمده ای بر تلاش هایی داشته باشد که به ثبات کشور در اوایل دودمان چوسون انجامید.

او دستاوردهای قابل توجهی در زمینه های مختلفی مانند استحکام قدرت دفاعی کشور داشت. در این زمینه ۴ دژ و ۶ پست نظامی در مرزهای شمالی ساخته شد. کشاورزی نیز بهبود یافت. او به عنوان مشاور مملکتی در خلال سلطنت پادشاه سجونگ کبیر خدمت کرد تا به عنوان مردی با صداقت محض تمام عمرش را صرف مراقبت از مردم کند.

این وزیر هرگز به اصول و اعتقاداتش در سیاست خیانت نکرد. پادشاه تجونگ سومین فرمانروای چوسون، اولین پسرش شاهزاده یانگ نیونگ را وادار کرد تا از جایگاهش به عنوان ولیعهد استعفا دهد و سپس سومین پسرش شاهزاده چونگ نیونگ را به جایش به عنوان ولیعهد اعلان نمود. سومین شاهزاده بعدها پادشاه سجونگ کبیر نام گرفت. اما هوانگ با صدای رسا از این اصل که پسر اول از همسر مشروع پادشاه بایست به سلطنت برسد، پشتیبانی کرد.

هوانگ بدون نگرانی از اینکه مخالفت کردن با اصول ممکن است پادشاهی نوپایی را که در میان دشوارهای فراوان به وجود آمده است به خطر اندازد، بر دیدگاه های خویش تزلزل ناپذیر باقی ماند.

وزیر صریح و درست کار دو مرتبه تنزل رتبه یافت و مدت چهار سال را در خلال خدمتش به پادشاهی در تبعید گذراند.

سایر دستاوردها…

او بذر غلات را برای بهبود کشاورزی توزیع کرد و به نواحی مختلف کشور دستور داد تا برای غنی سازی معیشت مردم درخت های توت فراوانی بکارند. در تلاش برای حصول گستره وسیعی از رفتارهای شایسته، در آداب معاشرت گوریو تجدید نظر شد و تکمیل گردید. این امر با در نظر گرفتن واقعیات دودمان های چوسون و مینگ صورت پذیرفت.

فلسفه سیاسی هوانگ بدین صورت توصیف شده است: ” چیزی که اولویت پیدا می کند، باید به صورت قانون درآید. “ اولویت ها در خلال دوران مدیریت وی شامل بهبود کشاورزی، کاهش قوانینی که اختلاف طبقاتی اجتماعی را افزایش می دادند، و فراهم سازی فرصت شرکت در آزمون خدمات مدنی برای داوطلبینی که خارج از عقد ازدواج یا از صیغه ها به دنیا آمده بودند، می شدند.

رهبری صحیح…

هوانگ ۱۸ سال به عنوان رئیس مشاورین مملکتی و مجموعا ۲۴ سال در مشاغل دولتی خدمت کرد. ولی هرگز در جستجوی طمع های شخصی بر نیامد. او در خانه ای با سقف کاهگلی زندگی می کرد که آب باران از آن چکه می نمود و شخصا بر روی یک مزرعه سبزیجات کار می کرد. وی به قدری صرفه جو بود که در تمام طول عمرش تنها یک تکه لباس رسمی داشت.

او همچنین سیستمی جدید را برای انتخاب افراد با استعداد بر اساس استعدادشان و بدون توجه به جایگاه اجتماعی آنها معرفی کرد. یکی از با استعدادترین این افراد که از سیستم جدید بهره مند شد جانگ یونگ شیل نام داشت. جانگ مشهوترین دانشمند دودمان چوسون بود که به عنوان یک برده متولد شد ولی با توانایی های بی نظیرش توانست به جایگاه های والای دولتی نائل آید.

تاریخ اینگونه به توصیف هوانگ می پردازد : ” هوانگ هی سخاوتمند و معقول بود. او به عنوان یک وزیر چشمانی برای دیدن جهان داشت و عمیقا به تفکر می پرداخت. وی در مدیریت امور خانه اش صرفه جو بود و احساساتش به مانند خشم یا لذت را بروز نمی داد. او در زمان بحث در مورد مسائل منصف و بی طرف بود و می کوشید از اصول پیروی کند. “

زمانیکه وزیر پر افتخار و صادق در ۲۸ فوریه ۱۴۵۲ در ۹۰ سالگی بدرود حیات گفت، مردم جملگی اشک ریختند و به شدت به عزاداری پرداختند. قطعا هوانگ به عنوان یکی از محترم ترین مقامات دولتی تاریخ کره در یادها خواهد ماند.

پرتره ای از هوانگ هی
منبع رادیو جهانی کی بی اس ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها