معابد، کاخها و کشاورزی در بین النهرین

معابد، کاخها و کشاورزی در بین النهرین

 

نخستین روستاها چگونه بوجود آمدند - دانلود پاورپوینت آماده پروژه، پروژه ،  تحقیق ، جزوه درسی و دانشگاهی

اقتصاد معابد و کاخ های بین النهرین وابسته به مقدار تولید غذا روغن و پشم بود. معابد خانه خدا و کاخ ها خانه پادشاه بودند و هر دو به غذا نیاز داشتند. لوحهای بسیار زیادی از معابد دوره سوم اوروک بدست آمده که در آنها به فعالیتهای کشاورزی معبد اشاره شده است.از دوره بابل جدید نیز لوحهای زیادی در مورد نحوه اجاره و فروش زمینهای کشاورزی معابد بدست آمده است. معابد دارای نیروی کار خود بودند .

آنها حیوانات بارکش، لوازم کشاورزی، زمین، کارگاه نانوایی، آسیاب و گله خود را داشتند و فعالیت اقتصادی یک معبد ضامن بقای آن بود. معبدی در کیش دارای بیش از پنجاه انباربرای ذخیره مواد غذایی بود که توسط دیوارهای نازکی از هم جدا شده بودند. در دوره اور۳ ورود و خروج همه چیز به معابد ثبت می شد و گزارش آن به مقامهای بالاتر ارسال می شد. مقدار زیادی تبادل حیوانات و تخم گیاهان در این دوره ثبت شده است.

تولید پشم و چرم بخش مهمی از درآمد معبد بود. شولگی برنامه بازدید منظم ماهانه از معابد نیپور جهت کنترل مقدار درآمد و تامین نیاز کارکنان معابد داشت.در دوره شولگی زمینهای کشاورزی مطابق کیفیت محصول خود به دسته های زیر تقسیم می شدند. خوب، متوسط، متوسط با علف هرز، شخم زده ولی محصول نداده، خوب اگر آب برسد، سیل خورده، ضعیف، روستایی، باغ میوه و برکه قدیمی.

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها