اصل ومنشاء سومریان

چنانجه در بالا اشاره شد،سومریان و ملل متاخرآنها چون عیلامیان ،تقریبا چهارهزارسال قبل یکی بعدازدیگری ازطریق قفقازبا گذراز خاک آذربایجان وارد خاک کنونی عراق و خوزستان شده ، تمدنهای باشکوهی که تاریخ بشر تابدان روز برخود ندیده بودرا بنا نهادند.
سوال اساسی اینست که آیا ورودسومریان وایلامیان از آسیای میانه ،سرزمین مادری ترکان، به جلگه خوزستان وجنوب عراق برچه مبنایی از مستندات تاریخی استواراست؟
بررسی ها وتحقیقات علمی عموم تاریخدانان از ازمنه قدیم تا عصر حاضر مبین این مطلب است که سومریان ودر تعاقب آنهاعیلامیان با مهاجرت عظیمشان ازآسیای میانه وگذراز خاک قفقازوآذربایجان درجنوب عراق ، خوزستان کنونی، خاک لرستان وطرفین زاگرس سکنی گزیدند.
اشیای یافته شده متعلق به این دو ملت در مناطق یادشده قرابت ویکسانی غیرقابل اغماضی با اشیاء یافته شده متعلق به همان اعصار در اطراف عشق آباد وشمال خراسان ،نیز مناطق نزدیک آسیای میانه در غربی ترین نقطه اش دارد.
کنکاشها وبررسی های باستان شناسی، هنرهای منقوش بر اشیاءو نوع ساخت اشیاء، متخصصان امررا بطور قطع براینکه منشاء این ملل با آسیای میانه ارتباط دارد متقاعد ساخته است.
حسن پیرنیا درآنجا که درمورداصل ومنشاء سومریان وعیلامیان بحث می کندبا بیان نظرات مختلف درمورد این ملل چنین می نگارد:
” …لاکن اکنون براین باورندکه ،قبل از ورود فرزندان سام(سامیان .م) به اینجا(بین النهرین.م)،سومریان خاک ساحلی شمال خلیج فارس رابه تصرف خوددرآورده بودند(نظریه سومر شناس معروف کینگ .م).درمورد منشاء اکدیان وسومریان لازم است ذکرشودبخاطر یافته شدن اشیائی چون سفال، ظروف سنگی،سلاحهای مسی ومواردبسیاردیگر نزدیک عشق آباد(تپه کورنگ.م)،استرآباد(کورگان آنو.م)ودره گز که شباهت غیرقابل انکاری در شیوه ساخت با نوع اشیاء ایلامی داردنیز گلدان طلایی که نقش قیافه سومری برآن نقش بسته است ،بسیاری بر این باورندکه ارتباط غیرقابل انکاری بین تمدن عیلامی و شمال خزر(منظور آسیای میانه.م)وجودداردوشاید سومریان ازشمال به ساحل غربی خلیج فارس و جلگه بابل واردشده اند.
به هرحال با تحقیقات وکندوکاوی که باستان شناسان آمریکایی در یکی از شهرهای منسوب به سومریان بنام “نیب پور”داشته اند سیاهه سلاله های پادشاهی سومریان بدست آمد که موجودیت بلامنازع سومریان را تا سه هزارسال قبل ازمیلاد تاییدنمود،بنحوی که بابل به عنوان مرکز مدنیت سومری شناخته شد.”)پیرنیا ج۱،ص۱۱۳-۱۱۴)
عین این مطالب درکتاب حقوق تاریخی علی پاشا صالح نقل شده است.(حقوق تاریخ،علی پاشا،ص۹۰)
اکثر متخصصین سومرشناس اروپایی به این مطلب که منشاء سومریان به احتمال زیاد از آسیای میانه است صحه می گذارند.
مولفان حقوق تاریخی دانشکده هامیلتون Hamilton بطوربسیار صریحی براینکه سومریان غیرسامی بوده واز اقوام منسوب به آسیای میانه هستند اذعان دارند.(حقوق تاریخی ،علی پاشا ،ص ۹۶).
براساس کتابهای کهن مکتوب بنی اسرائیل شهر بابل قدیمی ترین سرزمینی است که بشر برآن زیسته وتمدن آفریده است.

26 نظرات
  1. soheil می گوید

    سلام شما خیلی تند رفتید .اشوریان وایلامان هنوز معلوم نیست از چه قومی هستند . اثاری هم که تشبیه می کنید مثلا با اثار باستانی عشق اباد دلیل محکمی نیست .۲ اگرم باشه نام باستان عشق اباد و
    اشک اباد بود (دو کلمه فارسی اریایی) عشق اباد منطقه اریایی ها بوده .خود منطقه اذربایجان ایرانی و شمالی اقوام ماد اریایی هستند و مثل بقیه اریاییها به زبان سانسکریت صحبت می کردن.سنگنوشته های دوره مادی در اتشکده ها و اثاره دیگه اینو ثابت کرده که اذربایجانیها تا قبل از حمله مغل ها مادی صحبت می کردن . اسیای میانه محل زندگی اریایی ها بوده و هست.من تعصبی ندارم ولی این مزخرفات غیر مستند رو جدایی طلب ها به راه انداختن (باید در مورد تاریخ بدون غرض صحبت بشه)بعضی ها هم میگن(که من شک دارم)این مزخرفاتو دولت ایران با گروه اندکی جدایی طلب راه انداختن تا مردم بترسونن که اگر ما بریم ایران چند قسمت میشه.

    1. behzad می گوید

      vali be nazare man agha soheyl behtare ke shoma taasobo kenar bezarin va be gaziye be dide vaghei negah konin chon tamamie sokneye gare pahnavare asia ke gablan azia mibud be joz shakhe hendi az agvame ariyai(afghan fars tajik …)dar guruhe nezhadie zard pustan va guruhe zabanie elhagi garar migirand.

  2. علی می گوید

    خدمت سهیل عزیز:
    آنچه که بی اساس است نظریه ی وجود قوم آریایی است .این قوم یک ملت فرضی برای یک زبان فرضی است وهیچ فاکتی مبنی بر وجود این ملت وجود ندارد. ماد اسم منطقه است که در آثار هردوت به آن اشاره شده و به ملت خاصی اشاره ندارد.چمبرلین،هیتلر و واگنر مرده اند .کتاب اصول علم سیاست اثر موریس دوورژه را بخوان.

  3. babak می گوید

    با سلام
    سومریان ترک بودند و از اسیای میانی به این سرزمین کوچ کرده بودند. قومی به اسم آریایی وجود نداشته.همون طور که میبینید تازه الان دو سه ساله که داریم زبان فارسی را بهش قاعده میدیم.

  4. علی لقائیان می گوید

    اولین بار در سال ۱۸۸۱ جمعی از تاریخدانان آکادمی علمی فرانسه ادعای ترک بودن سومری ها را مطرح کردند که با واکنش تند و مخالفت ارنست رنان مواجه شد و تا سال ها کسی این ادعا را مطرح نکرد .
    یکی از علل این ادعا وجود ۳۲۰ کلمه ( بقولی تا ۸۰۰ کلمه) مشترک بین زبان سومری و ترکی امروز است نظیر ایکیل ( عدد دو) کوش ( پرنده) دوموز(خوک) اوکوز ( گاومیش) قورولتای (مجلس)
    دوش (استحمام) و …

    1. انی کاظمی می گوید

      در ادبیات سومری، نه یک بار، بلکه به قدری کلماتی ترکی موجود است که حتی هنوز هم ما ترک ها از اون استفاده می کنیم مانند: اور، اوروک، اونتاشگال و … .

  5. amir می گوید

    چنین ادعایی به هیچ وجه اثبات نشده و فقط در حد یک ادعا باقی مانده است ، چنانچه زبان سومریان نیز بر اساس دانشنامه بریتانیکا زبانی تک خانواده و منفرد بوده است تمدن سومری نه عرب بوده نه کرد و نه سریانی و نه قبطی و نه کلدانی و نه بابلی و نه حبشی و نه عیلامی
    این سخن همه زبان شناسان بی طرف غربی و روسی است .
    در کتب تاریخ نیز این است .امروزه نیز تنها ناصر پورپیرار این ادعا را کرده است

  6. hh می گوید

    ba arze ta assof baraye darj konandeye in maghale bayad bedoonid beyn in hame sumer shenas tanha yek daneshmand be name homel bood ke german bood va goft ke zaban sumeri ba turki rabete dare ke tamame sumer shenas ha radesh kardand,oonche ke mosallame ine ke talashe sho ma pantorkha baraye tahrife tarikh tamoomi nadare,chetor torkha intor tghire name ani az sumeri be turk ya belax dadan?????????????age tamame naghshe haye bastan ro negah konid pars hamishe pars armen hamishe armen va…………amma chera torkha injoorian?!l

    1. tt می گوید

      soale shoma aghaye hh az rishe ghalate.behtare ke dobare maghaleye balaro bekhunin

  7. hadi می گوید

    سلام عزیزم
    خیلی از تاریخ سر در نمی ارم
    ولی می دونم که بعضی از ترک زبان ها نژاد پرست هستند و این موضوع در نوشته های شما مشهود
    عیب نداره اصن حرف شما درست
    هدف از این حرفا و این تحریف تاریخ چیه؟
    اول ایرانی باش بعد ترک
    نه اول ترک بعد اگر وقت شد ایرانی

  8. babak می گوید

    tork chetori shode soomeri?
    jenabali javab bede tork chetori shod azari,ta man javab u ro bedam.

  9. babak می گوید

    avval irani bash baad tork?
    shoma ha ke irani boodano mosavi ba fars (pars) boodan kardin,dige in harfetoon in maanio mide=avval pars bash baad tork.
    ya behtar begam pars bash,na tork

    1. نیما می گوید

      تا اونجا که به من مربوطه ترک یک فحش هست که ما ایرانی ها به اقوام بدوی و بیابانگرد شمال می دادیم و هنوز هم معتقد ام به هر موجود وحشی ومیشه این نام رو داد. سریال بازی فرمانروایان رو ببین ترک از نظر ما که خودمون این واژه رو ساختیم یعنی مردمی که اون ور دیوار تمدن زندگی می کنند. حالا تو ترکی؟ مبارک ات باشه

      1. محمد می گوید

        خدایی ترکا با فارسا اصن قابل مقایسه نیستن که آدم بخواد خودشو خسته کنه و اینارو قانع کنه که …..
        ببین رهبر عزیزمونم ترکه خدا سایشو از سرمون کم نکنه الهیییییی

      2. یه هموطن می گوید

        نژادپرست احمق تخخخ گمشو بابا فعلا که هر چی دارین از ترکاس از زبونتون بگیر تا نژادتون که یا از ماس یا ما نگهش داشتیم..!

  10. محمد می گوید

    افتخارم ترک بودنم است که تهران هم در دستمان است همیشه سریم

  11. seyed meysam می گوید

    دوست گرامی ایرانیان را که از منابع کهن نقل قول می کنند و مستندات مکتوب زیاد از سریانی گرفته تا ایونی و قبطی و دیگران و از مورخینی مانند هرودوت بلوتارک استرابون گزنفون دیودورسیسیلی و غیره دارند را متهم به تاریخ سازی میکنند و تمام این اشخاص را صهیونیزم مینامند و همچنین تمامی مورخین و مستشرقین هم تاریخ سازی کرد ه اند و هیچ کدام این نابع اصیل و تاریخی و کهن را قبول ندارند انوقت شما برای همچین ادعایی تنها به یک کتاب حقوق تاریخی علی پاشا صالح که خود ترک است رفرانس میدهید و یا از نظر زبانی در میان سومر شناسان جهان تنها به یک هومل المانی استناد می کنید و نظریات سایرین را در مورد انها در نظر نمی گیرید.
    صحبت از کثرت متخصصین سومرشناس بر باور به اسیای میانه بودن سومریان کردید… لطفا نام دو تا از این متخصصین به هراه مقالات یا لینک ادرس سایت منتشر کننده غیر ترک و غیر فارس را بدهید .
    بریتانیکا:
    http://www.britannica.com/EBchecked/topic/573229/Sumerian-language
    سایتهای سومر شناسی دیگر:
    http://ancientneareast.tripod.com/Sumer.html

    http://www.crystalinks.com/sumerhistory.html

    واژه‏نامه سومری:
    http://www.sumerian.org/sumerlex.htm

    کتابهای دانشمندان سومرشناس:
    # Prof. Piotr Michalowski University of Michigan Ann Arbor
    # ↑ Prof. Steve Tinney, Middle Eastern Languages, Sumerian specialist
    # ↑ Prof. Larry Tras COGS University of Sussex Brighton BN1 9QH UK
    # ↑ Steven Schaufele, Ph.D., Asst. Prof. of Linguistics, English Department Soochow University, Waishuanghsi Campus, Taipei 11102, Taiwan
    # ↑ John Hayes, University of California, Berkeley “Sumerian” ۲nd printing June ۱۹۹۹, Languages of the World/Materials ۶۸,LINCOM EUROPA, Paul-Preuss-Str. ۲۵, D-۸۰۹۹۵ Muenchen, German
    البته در طول زمان امکان ایجاد شباهت هایی میان زبان های مختلف دور از ذهن نیست مگر توان تولید انواع اصوات در انسان ها چقدر متفاوت است که انتظار مختلف بودن تلفظ ها را در تمام دنیا بدون هیچ گونه شباهت داریم یا مگر چه اندازه سیستم جمله بندی می تواند وجود داشته باشد که به دلیل شبا هت بخواهیم زبان ها را بدون کاوش و با اولین تظاهر به هم نسبت دهیم. از طرفی هنوز قطیتی در درست خوانده شدن لغات باستانی از لحاظ تلفظ وجود ندارد و هیچ فردی نمی تواند ادعای خوانش درست متون را داشته باشد مگر این که یک استاد از ۶۰۰۰ سال قبل ایشان را اموزش داده باشند در ضمن مسیر ورود انسان از افریقا به اسیا کاملا مشخص شده و نقشه مهاجرت اولیه انسان در همین یوتیوب موجود است بر این اساس و بر طبق مسیر ورودشان و حرکتشان بین النهرین در ان زمان در مسیرشان بوده و منطقی تر این است که همانجا ساکن شوند چه دلیلی دارد که چند هزار کیلومتر به مناطق ترکستان مهاجرت کنند و بعد از گذشت چند هزار سال دوباره برگردند . به هر روی اگر قرار باشه به صرف گفته یک نفر مانند هومبل ادعایی بر منشا ترکی زبان سومریان داشت باید نظریات گروه کثیری از دانشمندان دیگر را هم جویا شد که در زیر به دلیل محدودیت کادر نوشتاری به برخی اشاره میکنم:

    Sumerian and PIE

    Sumerian and PIE 2

    Sumerian and proto-Indo-European Lexical Equivalence – Latvian Comparison 1

    Sumerian and proto-Indo-European Lexical Equivalence – Latvian Comparison 2

    همچنین در این جا شباهت زبان تامیل و سومری که در چند مجله معتبر به ان اشاره شده است:

    به اسناد (۱) نگاه کنید.

    و همچنین به اینجا:

    Lexical Correspondences between Sumerian and Dravidian

    Sumerian si-in and Old Tamil cin: A study in the Historical Evolution of the Tamil Verbal System

    Sumerian :TAMIL of the First CaGkam

    و در این جا مشابهت زبان باسک و سومری:

    Sumerian and Basque

    و در این جا تشابه زبان افریقایی و سومری:

    (به اسناد (۱) نگاه کنید)

    و در این جا تشابه زبان استرالیایی و سومری:

    Austric relationship of Sumerian Language

    البته از دید متعصبین همه این زبان ها(حتی هند و اروپایی و دراویدی..) ترکی می باشند؛ چرا که آنان همه زبان های دنیا را از ریشه ترکی می دانند! این فهرست تشابهی را کسی در دنیا علم جدی نمی گیرد زیرا اولا مانند فهرست پان ترکیست ها ممکن است بیش از حد غلط و تحریف شده باشند. ثانیا اگر پان ترکیست ها فکر می کنند که زبان سومری و ترکی از یک شاخه اند، به جای این همه هیاهوگری و زبان​بازی و دست​یازی به فرضیه​های توطئه، بهتر است مقاله​ای را به یک مجله معتبر جهان بفرستند و تلاش کنند که نظر همه دانشمندان امروزی را عوض کنند. اما حال که پان ترک ها از انجام دادن چنین عملی ناتوان اند و دست های خود را در برابر محافل علمی جهان کاملا خالی و تهی می بینند، شایسته است به خود بیایند و چشمان خویش را بر روی حقایقی که تاکنون از درک آنان غافل بودند، باز کنند.

    اسناد و کتابنامه:

    ۱)Responses to Sumerian-Ural-Altaic Affinities (CA 1971)

    ۲)

    A New Aspect of the Sumerian Question (AMJSLL 1906)

    ۳)

    Sumerian Lexicon (2000)

    ۴)

    On the Idea of Sumerian-Uralic-Altaic Affinities (CA 1973)

    ۵)

    Are the Sumerians and the Hungarians or the Uralic People Related? (CA 1976

  12. امیرحسین می گوید

    سلام ما آذری ها از نوادگان سومریان هستیم نهنه ترک ها حتی سندم هست که میگه خاستگاه سومریان آذربایجان بوده

  13. بابک می گوید

    قبل از رواج زبان ترکی در منطقه  آذربایجان و اران، زبان اصلی این نواحی پهلوی یا همان تاتی بوده است.

    شهر باکو پایتخت فعلی جمهوری آذربایجان نیز جزع شهرهایی بوده که زبانش در یک قرن قبل غیر ترکی و تاتی بوده است و در قرون معاصر به ترکی تغییر نموده است.

    ما به دو سند معتبر که حکایت از دگرگونی و تغییر زبانی شهر باکو در قرون معاصر دارد اشاره میکنیم.

    ۱- کتاب “گلستان ارم ” اثر عباسقلی آقا باکیخانوف ( قدسی )، اهل جمهوری آذربایجان ( ۱۱۷۳-۱۲۱۵ هجری شمسی):

    باکیخانوف زبان مردم شهر باکو و روستاهای اطرافش را در  ۱۸۲ سال قبل ، تاتی ثبت کرده است.

    ۲- اطلس قوم شناشی منطقه قفقاز، چاپ سال ۱۸۸۷ میلادی در لیون فرانسه:

    در این نقشه که متعلق به ۱۳۲ سال قبل است به صراحت زبان مردم باکو و روستاهای حومه را تاتی معرفی کرده است.

    آیا سومری ها ترک بوده اند ؟

    از آنجا که به نادرست برخی زبان سومری را به شُــوَنــد ( دلیل ) اینکه یک زبان پیوندی ( التصاقی ) است ترکی می دانند.

    این جستار را گردآوری کردم تا این پندار نادرست زدوده گردد. زبان سومری یک زبان تــَک ( منفرد ) است و هیچ همانندی به عربی، ترکی ، کردی و دیگر زبانها ندارد.

    سومریاند ترک، عرب و کرد نبوده اند.
    سومریان کاملا زبانی منفرد هستند.
    این در کتابهای بی طرف آمده است.
    هرچند پان عرب ها آن را عرب و برخی متعصبین ترک آنها را ترک می دانند.

    سومری‌ها قومی بودند که خود شاخه‌ای جدا از نظر نژادی و زبانی تشکیل می‌دادند و با هیچ‌یک از اقوام امروزی خویشاوندی ندارند. زبان آن‌ها نیز تک‌خانواده است.

    دانشنامه بریتانیکا به عنوان یکی از کهن ترین و معتبرترین دانشنامه های جهان می‌نویسد:

     «زبان سومری، زبانی منفرد و کهن‌ترین زبان مکتوب موجود است. این زبان برای نخستین بار در حدود ۳۱۰۰ پ.م در جنوب میانرودان گواهی گردیده و در طول هزاره سوم پ.م. رشد و توسعه یافته‌است. در حدود ۲۰۰۰ پ.م، زبان سومری به عنوان زبانی محاوره‌ای، با زبان سامی اکدی (آشوری- بابلی) جای گزین شد اما کاربرد کتبی آن کمابیش تا پایان حیات زبان اکدی، در حوالی آغاز عصر مسیحیت، ادامه داشت. زبان سومری هرگز بسیار فراتر از مرزهای اصلی خود در جنوب میان رودان توسعه نیافت؛ شمار اندک گویندگان بومی این زبان، تناسبی با اهمیت عظیم و تأثیرات زبان سومری بر توسعه تمدن میان رودان و تمدن‌های دیگر، در همه مراحل آنان، نداشت».[
    language isolate and the oldestwritten language in existence. First attested about 3100 BC in southernMesopotamia, it flourished during the 3rd millennium BC. About 2000 BC, Sumerianwas replaced as a spoken language by Semitic Akkadian (Assyro-Babylonian) butcontinued in written usage almost to the end of the life of the Akkadianlanguage, around the beginning of the Christian era. Sumerian never extendedmuch beyond its original boundaries in southern Mesopotamia; the small number ofits native speakers was entirely out of proportion to the tremendous importanceand influence Sumerian exercised on the development of the Mesopotamian andother ancient civilizations in all their stages.Sumerianlanguage-britannica

  14. داریوش می گوید

    درود
    حدود ۸۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سال قبل اقوامی بنام اریان از منطقه اروپا بعد از عصر یخبندان به ناحیه شمال دریای خزر و منطقه دریاچه اورال مهاجرت و ساکن میشوند
    کم کم با اقوام اسیای میانه درگیر میشوند و اریان ها به ۳ گروه میشوند ۱_ اریای ایرانی که از شمال اذربایحان وارد ایران میشوند و به ۳ دسته ماد. پارس . پارت تقسیم میشوند
    ۲_ اریایی هندی که از رود سند و پنجاب رد میشوند و در هند ساکن میشوند و ۳_ سکاها که اکثرشون در شمال دریای خزر ساکن میمانند

  15. داریوش می گوید

    سومریان
    طبق جلد اول تاریخ ایران باستان نوشته زنده یاد پیرنیا مورخ بزرگ ایران
    و ایشون بر اساس حفاری باستانی و کشفیات در منطقه شمال خراسان و ترکمنستان فعلی و بر پایه نظرات بسیاری از محققان مطرح اروپایی و روسی اثار مکشوفه در شمال خراسان از هر لحاظ با سومریان در بین النهرین مشابهه میداند

  16. داریوش می گوید

    سومریان خدای داشتند بنام اینانا که تمثیلی بر بانوی نوربخش و روزی دهنده است
    در حاضر کلمه آنا نه معنی مادر در تمام مناطق ترک تبار جهان به معنای مادر است ومعنای اینان در زبان آذری به معنی باور است که بعد از نابودی سومریان این لغت وارد فرهنگ سامری شد و اینان که خدای سومری بود و الان ترکان بر حسب باور به ان به معنای باور میگویند و بعد در زبان سامری یا عربی به ایمان تغیر کرد (اینان= ایمان ) و کلمه ایقان یعنی یقین از ریشه اینان یعنی باور میباشد
    دوستان اینجا اصلا بحث تعصب نیست فقط بیان آشکار شدن حقیقت است

  17. داریوش می گوید

    بعد از محو شدن سومریان تا زمان غزنویان که ابتدا توسط مظفر سامانی پادشاه سامانیان با حمله به شهر طراز در آسیای میانه تعداد اسیر وارد ایران کردند که به غلامان ترک معروف شدند که بعد ها با پیشرفت ترکان که بعنوان برده به ایران امده بودند توانستند دولت سامانیان ساقط و دولت ترک تبار غزنویان را درست کنند . که بعد پای دولت های ترک تبار تا ۹۰۰ سال در ایران باز میشود از قرن ۴ تا قاجار .
    غزنویان_ سلجوقیان_ خوارزمشاهیان_ ایلخانیان_ تیموریان_ چوپانیان- آق قوینلو _ قره قوینلو _صفویان _ افشاریه _ قاجاریه

  18. داریوش می گوید

    در جواب مقاله بالا دلیل مهاجرت سومریان به بین النهرین ار آسیای میانه مانند مهاجرت آریان ها از اروپا به شمال دریای خزر پایان عصر یخبندان و یافتن مکان های بهتر برای دامپروری و کشاورزی بود

  19. داریوش می گوید

    الان اگه شما به شمال چین بروید بعد گذشت چند هزار سال از انقراض سومریان لغت بسیار زیادی در شمال چین و مغولان و ازبک ها تاتارها قیرقیز ها قزاق ها ترکمن ها وجود دارد و خیلی احمقانه است فکر کنی که این لغات از بین النهرین مهد تمدن به آسیای میانه و صحرای گوپی در مغولستان رفته است

  20. داریوش می گوید

    در آخر بزرگترین دشمن عقل و رشد انسان تعصب میباشد که متاسفانه عده ای بعنوان پان فاسیسم و عده ای بعنوان پان ترکیسم در جعل حقیقت برای رسیدن به مقاصدشون که گمراهی اقوام و به جان هم انداختن است با هم رقابت میکنند
    به امید زندگی در صلح و آرامش و همراه با روشنگری

ارسال یک پاسخ