آثار تاریخی لرستان

آثار تاریخی لرستان

اگر قصد سفر به لرستان را دارید، و می‌خواهید با آثار تاریخی چشم نواز لرستان آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. بازدید از آثار تاریخی لرستان سفری خاطر انگیز برای شما رقم خواهد زد.

دره شیرز بهشت گمشده در لرستان

پل گاومیشان

این پل زیبا در شهرستان پل دختر بر روی رودخانه سیمره بنا شده است، که قدمت آن به دوره حکومت ساسانیان بر می‌گردد. این پل به دلیل قرار گیری بین ایلام و لرستان، جز آثار این دو شهر مشترک می‌باشد و همچنین جزآثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از زیبایی های این پل می‌توان به عرض دهانه یکی از طاق های آن اشاره کرد، که زیبایی خاصی به این اثر تاریخی بخشیده است.

آثار تاریخی لرستان

غار کوگان

این غار جز غار هایی است که به دست خود انسان بنا شده است، که قدمت آن به دوره حکومت اشکانیان بر می‌گردد. غار کوگان در شهر پل دختر در لرستان واقع شده است. این غار از در دوطبقه و مساحتی حدود ۲۸۱ متر تشکیل شده است. این اثر که جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، دارای مخزن آب در داخل غار می‌باشد.

آثار تاریخی لرستان

پل دختر

این شهر زیبا در جنوب لرستان قرار دارد. دلیل نام گذاری این شهر به نام پل دختر، وجود پل های قدیمی متعدد و مهم تر از آن راه های ارتباطی این پل ها می‌باشد. بزرگترین پلی که در این شهر بنا شده است مربوطه به دوره حکومت ساسانیان است.

غار کاماکره

این غار جز مهم ترین غار ها در ایران است، که در شهرتان پل دختر در استان لرستان قرار دارد. این غار دارای آثار تاریخی زیادی بوده، که متاسفانه به دلیل بی تدبیری مدیران، در خارج از کشور نگهداری می‌شود. از آثار معروف و مهم این غار می‌توان به کاسه های ماهی بادامی اشاره کرد. این غار یکی از مهم ترین خزانه ها در دوره حکومت ساسانیان و هخامنشیان بوده است.

فلک الافلاک

فلک الافلاک یا دژ شاپور خواست قلعه ای تاریخی در مرکز شهر خرم آباد در استان لرستان است. فلک الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود. این بنا بر فراز تپه ای مشرف به شهر خرم آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم گیر ترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است. تاریخ ساخت این قلعه به دوره ساسانیان باز می‌گردد. این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آثار تاریخی لرستان

پل کشکان

پل کشکان پلی است باستانی که تاریخ ساخت آن به دوره حکومت آل حسنویه باز می‌گردد. زمان ساخت این پل به قرن چهارم هجری قمری بر می‌گردد. ساخت پل کشکان بر اساس کتیبه موجود، در زمان بدر بن حسنویه و به سال ۳۸۹ ه.ق آغاز و ۱۰ سال به طول انجامیده ایت. این پل پس از بارش های شدید هفته اول فروردین، آسیب جدی دید.

آثار تاریخی لرستان

پل شاپوری

پل شکسته یا پل شاپوری یکی از شاهکار های معماری دوره ساسانیان محسوب می‌شود و در ضلع جنوبی قلعه فلک الافلاک در جنوب شهر خرم آباد در استان لرستان واقع شده است. در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۵۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آثار تاریخی لرستان

پل کله‌هر

پل کله‌هر یا پل کلهر مربوط به سده ۴ ه.ق است و در شهرستان پل دختر، بخش معمولان، روی رود کشکان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۸۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل در سیل سال ۱۳۹۸، آسیب جدی دید.

 

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها