دره شیرز بهشت گمشده در لرستان

دره شیرز لرستان، دره رویایی کوهدشت

در غرب کشور، بهشتی گمشده در لرستان وجود دارد. مکانی رویایی، که با قدم زدن در آن، تنها صدای خروش آب و تکان خوردن برگهایی که با وزش باد به رقص در می‌آیند، به گوش میرسد. صخره هایی که از دو سمت دره را احاطه کرده اند، شگفتی آفرینش را نشان می‌دهند.

می‌خواهیم دره شیرز، دره‌ای شگفت انگیز در کوهدشت لرستان را معرفی کنیم

دره شیرز

دره شیرز، بهشت گمشده

تنگه شیرز، منطقه‌ای زیبا و شگفت انگیز، که در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان قرار دارد. این تنگه، ۵ کیلومتر امتداد دارد و رودخانه ای در میان آن جریان دارد. واژه شیرز، ترکیبی از “شی” و “رز” است و گفته می‌شود که به معنای آن است که جایی که شیر در آن، زاد و ولد می‌کند یا شیرزاد که نام پادشاهی است.
تنگه شیرز، با صخره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر احاطه شده است. رشد درختان در کنار صخره‌های تیز و خشن، همزیستی آنها را نمایش میدهد. سنگها و صخره‌ها، به‌گونه‌ای فرسایش یافته‌اند که شکل خاصی به آنها داده است. رگه‌های سیاه رنگی در دیواره‌های آهکی دیده می‌شود که بر اثر بارندگی دچار فرسایش شده است.

دره شیرز

موقعیت جغرافیایی دره شیرز

دره شیرز، ۵۵ کیلومتر با شهر کوهدشت در استان لرستان فاصله دارد و در منطقه اولادقباد، در بخش زردلان قرار دارد. این تنگه، در مجاورت رود سیمره و در شرق رشته کوه وره زرد، واقع شده است.
تنگه شیرز، با دیواره هایی با ارتفاع کمتر از ۱۰، از روستای گدارگه شروع شده و تا کناره رود سیمره در جهت جنوب شرق- شمال غرب امتداد دارد. آبی که از ورودی تنگه سرچشمه می‌گیرد و در میان آن جاری است، به رودخانه سیمره می‌ریزد. سیمره، یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه کرخه است.

دره شیرز

چگونگی شکل گیری دره شیرز

شیرز، با شکل خاصی که صخره‌ها و ساختار کم‌نظیرش دارد، جاذبه ژئوتوریستی ویژه‌ای به شمار می‌رود.
نتیجه تحقیق زمین شناسان در مورد این منطقه، این است که بر اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی با لایه‌بندی مشخص به این شکل درآمده است. در دوران سوم زمین شناسی یا مزوزوییک در یک محیط دریایی قرار گرفته بودند. این سنگ‌ها، به سازندهای آسماری مشهوراند.
آهک های ماسه‌ای ضخیم‌لایه و فسیل نرم تنان تشکیل سازندهای آسماری می‌دهند. این سازندها، در عین سخت بودن، انحلال پذیری بالایی دارند و هنگام بارش برف و باران، در برخورد با آب، شکلی زیبا می‌آفریند.

میرملاس در همیان کوهدشت، گنجینه هایی بی سرپناه در لرستان

جاذبه تاریخی و جغرافیایی دره شیرز

از عهد حجر، محوطه‌هایی باستانی به جا مانده است. آثاری که از زندگی غارنشینی در آن وجود دارد، قابل توجه است. این پدیده جغرافیایی منحصربه‌فرد، یکی از جاذبه ژئوتوریسم در ایران شناخته شده و به ثبت ملی رسیده است.

دیدنی‌های دره شیرز

دره شیرز، مناظر و جاذبه‌های بسیاری در خود جای داده است؛ از جمله دیدنی های جذاب و تماشایی دره شیرز، میتوان موارد زیر را نام برد:

  غار

در میان پیچ و خم تنگه، دیواره‌های سربه فلک کشیده، گاهی به هم می‌رسند و به شکل غار در می‌آید. دیدن این غارها خالی از لطف نیست.

  آشیانه پرندگان

صخره‌ها و سنگ‌ها که به یادگار از گذشته، به جا مانده اند، یکی دیگر از دیدنی های دره به شمار می‌رود. سوراخ‌های کوچک و مشبکی روی سنگ‌ها به وجود آمده است که محلی امن برای پرندگان ساخته است و آشیانه پرندگان در آنها دیده می‌شود.

  پل خدا

در دره شیرز، رودی عبور میکند که از غاری به طول ۱۵۰ متر می‌گذرد. این رود از محلی به نام نیزه می‌آید و آب جاری آن، تا زانو می‌رسد. اگر وارد غار شوید، تماشای شگفتی‌های آفرینش و استالاگیت‌ها را از دست نمی‌دهید.

مناره سنگی

در میان دره شیرز، ستونی را خواهید دید که با گذشت میلیون ها سال، به دست باد و زلزله به وجود آمده است. این ستون به ارتفاع ۸۰ متر و قطر ۱۰ متر، به مناره سنگی شهرت دارد. با دیدن این ستون، تجربه ای جدید به دست می‌آورید.

 آبشارهای کوچک و بزرگ

در بین راه، چشمتان به آبشارهای کوچک و بزرگی می‌افتد که میتوانید سقوط زیبای آب را تماشا کنید.

در میان دره، پیاده روی کنید و از تماشای زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. صدای آب رودی که همراه شما است، خستگی را از تن بیرون می‌کند. این منطقه، دیدنی های دیگری همچون معبد سرخ دم لکی، غار بتخانه، میل خسروآباد و … در خود دارد.

دره شیرز

طبیعت دره شیرز

درختان بلوط وچنار زیادی در دره شیرز وجود دارد. در عین حال، در فصل های مختلف میتوانید از طعم انگور، انجیر و گلابی وحشی لذت ببرید.
در حین عبور از دره، تماشای پرندگان وحشی برای هر گردشگری، بسیار جالب است. در میان صخره‌ها، بزهای کوهی را می‌بینید که از دیواره‌های بلند کوه بالا میروند. ماهیان رودخانه، در آب زلال آن، به سادگی قابل دیدن است.

تفریح در دره شیرز

برای لذت بردن از طبیعت زیبا و بی نظیر شیرز، از میان تنگه پیاده روی کنید. صدای خروش آب رودخانه، بسیار دلنشین است و خستگی راه را از تن بیرون می‌کند. آب بازی در کنار آبشارها، یکی از تفریحاتی است که یک روز خاطره انگیز را برای شما و خانواده رقم می‌زند.
برای ثبت طبیعت بکر و زیبای شیرز و خاطره خوش سفر، دوربین خود را آماده کنید و از عکاسی لذت ببرید.
کوهنوردان و صخره نوردان زیادی برای بالا رفتن از صخره به این منطقه می‌آیند.

ویدئو معرفی مکان های باستانی سرخ دم لری و سرخ دم لکی در کوهدشت لرستان

بهترین زمان بازدید از دره شیرز

دره شیرز،در تابستان، به دلیل کوهستانی بودن منطقه، هوایی معتدل و مطبوع دارد. به همین دلیل بهترین زمان برای بازدید از دره، تابستان است. در پاییز و زمستان هوا بسیار سرد می‌شود.

مسیر دسترسی به دره شیرز

از سه شهر کرمانشاه، ایلام یا لرستان می‎توانید برای بازدید از دره بروید.
بهترین مسیر دسترسی به دره، جاده اولادقبا است. دو کیلومتر انتهایی مسیر، جاده خاکی است که در نهایت به پارکینگ می‌رسد. در کنار پارکینگ، مجتمع شیلات قرار دارد که می‌توانید از آن ماهی تازه تهیه کنید. بعد از کمی پیاده روی، به داخل تنگه می‌رسید.
همچنین، مسیر دیگر برای رفتن به دره شیرز، جاده پل دختر به اندیمشک است. پس از عبور از شهر پل‌دختر وارد جاده اندیمشک شوید. بعد از روستا، در مسیر کارگاه سدسازی کرخه حرکت کنید تا به دره شیرز برسید.

دره شیرز

تجهیزات مورد نیاز

در دره شیرز، می‌توانید شنا کنید و لباستان خیس خواهد شد؛ بنابراین لباس اضافی به همراه داشته باشید. برای رفتن به درون غار، چراغ قوه لازم دارید. گذر از تنگه و راه رفتن در آب سرد، مشکل است و نیاز به آمادگی جسمی خوبی دارید.
در میان تنگه، محل مناسبی برای تهیه غذا وجود ندارد، پس خوراکی های مورد نیاز را با خود ببرید. کف رودخانه، سنگ‌های تیزی وجود دارد، بدون کفش درون آن راه نروید و کفش اضافه همراه خود ببرید.

اقامت

برای اقامت در تنگه، فقط می‌توانید برپا کردن چادر و کمپ، شب را در آنجا بگذرانید. همچنین می‌توانید در مهمانسراها و هتل‌های شهرهای اطراف و نزدیک دره، اقامت کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک دره شیرز

سایت تاریخی، در ۶ کیلومتری شمال غرب کوهدشت، وجود دارد که نشان از جریان زندگی در هزاران سال پیش  دارد. گفته می‌شود از سده‌های ۵ تا ۷ پیش از میلاد عمر دارد. این محوطه، خاکی قرمز رنگ دارد. اشیای تاریخی کشف شده در آن، به موزه منتقل شده است. کارشناسان باستانی، باقی مانده‌های معبدی را کشف کرده‌اند که سبک معماری آشوری دارد.
در دوره ساسانی پلی به نام سی پله یا سیاه پل ساخته شده است. این پل، ایلام و کرمانشاه را به هم وصل کرده بود. محل عبور آدم و ارابه بوده است. سی پله در نزدیکی روستای سرطرهان واقع شده است.

دره شیرز

سخن آخر

دره شیرز، منطقه ای دیدنی و بکر است. امانتی از طبیعت که به دست ما سپرده شده است. اگر به این منطقه سفر کردیم با ریختن زباله، آلوده کردن طبیعت و روشن گذاشتن آتش به آن آسیب نزنیم. حفاظت از این اثر طبیعی ارزشمند لازم است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها