کشف بقایای دستگاه‌های شراب‌سازی ۲۷۰۰ ساله در عراق

دستگاه‌های شراب‌سازی مربوط به دوران امپراتوری آشوری در عراق کشف شد

گروهی از باستان‌شناسان ایتالیایی و کُرد در عراق روز یکشنبه اعلام کردند که چرخُشت‌ها و برجسته‌‌کاری‌هایی کشف کرده‌اند که قدمت آنها به ۲۷۰۰ سال پیش یعنی دوران امپراتوری آشوری باز می‌گردد.

چرخُشت به دستگاهی گفته می‌شود که شراب سازان از آن برای فشردن انگورها و تهیه آب انگور استفاده می‌کنند. بنا به گزارش‌ها برجسته‌کاری‌های باستانی در طول یک مسیر آبیاری زراعی کشف شده‌ است. این برجسته‌کاری‌ها بر روی دیوارهای این مسیر آبیاری قرار دارند.

کشف این آثار باستانی به دنبال همکاری گروهی از باستان‌شناسان ایتالیایی و همتایان آنها در مدیریت عتیقه‌های دهوک در اقلیم کردستان عراق صورت گرفت. آنها در دو منطقه باستانی که قدمت آنها به دوران فرمانروایی سارگون دوم، پادشاه آشوری و سناخریب، پسر و جانشینش بر می‌گردد متمرکز شده بودند.

سارگون دوم منطقه‌ای در تپه‌های استان نینوا در نزدیکی شهر موصل واقع در عراق امروزی را به عنوان پایتخت امپراتوری آشوری برگزیده بود. باستان‌شناسان در جریان جستجوهای خود در یکی از دو منطقه باستانی بقایای آنچه را که یک «یک شراب‌سازی در حد و اندازه‌های صنعتی» توصیف شده است کشف کردند.

کشف بقایای دستگاه‌های شراب‌سازی ۲۷۰۰ ساله در عراق

دانیل موراندی بوناکوزی، باستان‌شناس ایتالیایی می‌گوید که ۱۴ چرخُشت که از آنها برای فشردن انگورها استفاده می‌شده کشف شده است. به گفته وی این اولین مورد از کشف دستگاه‌های شراب‌سازی باستانی در عراق امروزی محسوب می‌شود.

باستان‌شناسان در دومین منطقه باستانی یک مسیر آبیاری زراعی به طول ۹ کیلومتر کشف کردند. بر روی دیوارهای این کانال ۱۲ برجسته‌کاری به طول پنج متر و عرض دو متر دیده می‌شود. به گفته باستان‌شناسان قدمت این برجسته‌کاری‌ها به پایان قرن هشتم یا اوایل قرن هفتم پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد.

باستان‌شناسان ایتالیایی و کُرد بر این باور هستند که این برجسته‌کاری‌ها به دستور سارگون دوم یا سناخریب ایجاد شده بودند.

منبع یورونیوز فارسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها