هرم چیچن ایتزا شاهکار تمدن مایا


چیچن ایتزا اثری باستانی از تمدن مایا است که در کشور مکزیک واقع شده‌است. کلمه چیچن ایتزا به معنی «در کنار دهانه چاه ایتزا» است که خود «ایتزا» احتمالا در زبان مایاها به معنی جادو یا جادویی بوده‌است. این اثر جزو میراث جهانی یونسکو به‌شمار می‌رود. چیچن ایتزا شامل چندین ساختمان سنگی است که قبلا به عنوان قصر، معبد، حمام، مغازه و … به کار می‌رفته اند. مطرح ترین قسمت های آن عبارتند ازمهمترین اثر این مجموعه، El Castillo ( به معنای قلعه در اسپانیولی) است که عبارتست از هرمی پلکانی که از هر چهار طرف دارای پله‌هایی تا بالای هرم است. این معبد، متعلق به خدای آسمان بوده است.

چیچن ایتزا در سال ۲۰۰۷ میلادی، این اثر به‌همراه ۶ اثر دیگر در یک رای‌گیری جهانی به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید معرفی شدند. بسیاری از باستان‌شناسان معتقدند چیچن ایتزا در حدود هزار سال پیش پایتخت یکی از پادشاهان مایاها به نام «تاپیلتزین چه کوئتزالکولت» بوده‌است. کاربرد این معبد تقدیم قربانی به خدای باران مایاها، چاک، بوده است. قربانی کردن انسان نیز در این معبد معمول بوده و بقایای انسان های قربانی شده نیز در معبد یافت شده‌اند.

  • El Castillo (قلعه) (مهمترین اثر این مجموعه، El Castillo ( به معنای قلعه در اسپانیولی) است که عبارتست از هرمی پلکانی که از هر چهار طرف دارای پله‌هایی تا بالای هرم است. این معبد، متعلق به خدای آسمان بوده است.)
  • معبد جنگجویان
  • محوطه بازی
  • سایر سازه ها
معابد و سازه‌های دیگری نیز در محوطه اثر تاریخی چیچن ایتزا قرار دارند
 
عکس هرم چیچن ایتزا شاهکار تمدن مایا در قاره آمریکا
عکس هرم چیچن ایتزا شاهکار تمدن مایا در مکزیک
42477054 chichenitza ap 4161 عکس های هرم چیچن ایتزا در مکزیک | تاریخ ما Tarikhema.irعکس های زیبا از هنر تمدن چیچن ایتزا “مکزیک”
عکس های زیبا از هنر تمدن چیچن ایتزا “مکزیک”
Aztec11 عکس های هرم چیچن ایتزا در مکزیک | تاریخ ما Tarikhema.ir
عکس های زیبا از هنر تمدن چیچن ایتزا “مکزیک”
 
پاورقی :
  1. Coggins  ۱۹۹۲
  2. Anda Alanís 2007
عضویت
اطلاع از
guest

9 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
سعید

چغازنبیل در ایران دقیقا همین هرمه/// شبه به عکس پشت دلار که سرش جداس// اینا مایا ها بودن این مطلب با دسامبر سال ۲۰۱۲ رابطه داره/وااااااااااااااااایییییی پسر این طبیغعی نیس همه جای دنیا این هرم مقدس فراماسونها هست ایران فرانسه چین مکزیک/ در این باره کتاب ارابه حدایان رو بخونین کتابهای زکریا سیچین حواهش میکنم

مسعود

مطالب شما در رابطه با تاریخ ایران و جهان برایم جالب هستند. الان در حال تماشای عکسهای تمدن مایا هستم. امیدوارم روزی بتوانم آنجا را از نزدیک ببینم.

Persia

آیا با این معبد بوده که گفتند در ۲۰۱۲ زمین زیرورو می شود؟
متشکرم…

سامان

سلام منم وقتی این مطلبو شنیدم و عکس این معبد رو دیدم خیلی علاقه مند شدم که این معبد رو از نزدیک ببینم
ولی فکر نمیکنم به این آرزوم برسم

نصر

باسلام ودرود
نقطه انتشار این اهرام ازکجا بوده است چون در نقاطی مثل مصر -چین -معبد چغازنبیل در خوزستان نیز اینگونه طراحی شده است کدامیک قدیمتراست -واختلاف آنها در کجاست ؟

یونس

با سلام به نظر می رسد که این نوع طراحی و شکل سازه ، یک نوع طرح عمومی به شمار رود . همانطور که می دانید این نوع بناها معبد و عبادتگاه هستند و محل تولید انرژی به شمار می روند . و مهمترین اشکال برای ایجاد یک درگاه قوی انتقال و پخش انرژی ، هرم و گنبد و هشت ضلعی ها می باشد . و شاید به دلیل مستحکم تر بودن و زیبا تر بودن هرم ، این شکل بیشتر مورد نظر طراحان بوده است . البته در این جا شکل پلکانی هم به بنا افزوده شده که نشان… مطالعه بیشتر »

shahin

kheili jalebe

رام42

بیخود نیست بازی فکر جهان گردان را ما متصور نیستیم کاش میتوانستم همه این افقها را لمس کنم .

hala harchi

شما زحمت نکشی بگردیا یک راست از رو wikipedia کپی کن.ماشاالله