ابهاماتی درباره پیدایش تمدن مایا!

مایا گروهی از اقوا سرخپوست بودند که در زمینه های هنر، معماری، نجوم و ریاضیات تبحر داشتند. منشا تمدن مایا مرموز و پیچیده است. با تاریخ ما همراه باشید تا درباره ابهاماتی درباره پیدایش تمدن مایا! اطلاعات بیشتری کسب کنید..

 

چه کسی، جه چیزی، چه زمانی و کجا؟ 

هرم قوم مایا
هرم قوم مایا

یک زن و شوهر باستان شناس به نام های تاکشی اینوماتا و دانیلا تریادان، یک تیم باستان شناسی در یک مکان باستانی به نام Ceibal در ۲۰۱۳ تشکیل دادند. چیزی که آنها در این منطقه گواتمالا پیدا کردند، بخشی از معماری قوم مایا از جمله ویرانه های اهرام آنها بود.

این یافته های نشانه روشنی از این حقیقت است که منشا تمدن مایا پیچیده تر از آن است که تاکنون تصور می کردیم. دو نظریه رایج در این باره وجود دارد. بر اساس یکی از این نظریه ها، قوم مایا از مردم اولمک در لاونتا پدید آمدند.  و نظریه دوم بر این باور است که این قوم به تنهایی شکل گرفته است.


اولمک ها چه کسانی بودند؟

مقبره اولمک در پارک لا ونتا
مقبره اولمک در پارک لا ونتا

تمدن اولمک یک تمدن باستانی بود که در لا ونتا واقع بود. بر اساس نظریه اول، مردم اولمک منشا تمدن مایا بودند و دولت شهر مایا را تشکیل دادند. تا زمان کشف سیبال در ۲۰۱۳، به نظر می رسید این نظریه درست است!


تمدن مایا به تنهایی در جنگل ها شکل گرفت؟

جنگل های مکزیک
جنگل های مکزیک

حامیان نظریه دوم معتقد بودند که تمدن مایا به طور مستقل در جنگل های مکزیک و گواتمالای امروزی توسعه یافتند. بر اساس این نظریه، هیچ فرهنگ غیر بومی در توسعه این قوم نقشی نداشت.


کدام نظریه درست است؟

به نظر می رسد هر دو نظریه پیدایش قوم مایا را مطلق می دانستند.تصور می شد یافته های سیبال میتواند تا حدودی این مسئله را شفاف کند ولی هیچ چیز روشن نشد و هنوز در ابهام می باشد.


پیدایش تمدن مایا

ظرف سفالی مایا
ظرف سفالی مایا

به نظر می رسد هیچ یک از نظریه ها درست نیست. عناصر آیین فرهنگ مایا در مکان گواتمالا یافت شد و نشان می دهد که این مکان حداقل دو قرن قبل از شکل گیری تمدن اولمک پدید آمده است. پس این نظریه که تمدن مایا تحت تاثیر تمدن اولمک شکل گرفت ، رد می شود.

البته این یافته ها به اندازه لازم کافی نیست تا بتواند تاثیر اولمک بر مایا را کاملا رد کند! شباهت های زیادی بین مراسم مذهبی اولمک و مایا وجود دارد و همچنین اهرام آنها مشابه یکدیگر می باشد. باستان شناسان همچنان به دنبال شواهدی برای رفع ابهام از این مسئله هستند و سعی دارند که پیدایش تمدن مایا و ریشه آن را بیابند.

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها