یک کشف خوشحال‌کننده در فلسطین

 به طور اتفاقی یک کشاورز فلسطینی بقایای موزائیک نادر رومی را در غزه کشف کرده است و این موضوع باعث خوشحالی باستان‌شناسان شد.

در بهار گذشته، یک کشاورز فلسطینی نیز سعی داشته یک درخت جدید زیتون را بکارد که با جسم بسیار سختی مواجه شد. وی پسرش را صدا زد و سه ماه بعد، آن دو به همراه یکدیگر یک موزائیک منقش متعلق به دوران امپراتوری بیزانس را از دل خاک بیرون آورده اند.

 

 

کارشناسان هم معتقدند موزائیکی که کشاورز فلسطینی پیدا کرده، یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های باستان‌شناسی است که در غزه کشف شده است.

کشف این موزائیک نیز باعث خوشحالی بسیار باستان‌شناسان شده است و در روزهای آینده مقامات حماس نیز بیانیه‌ای درباره این اکتشاف منتشر خواهند کرد.

 

 

اما کشف این موزائیک هم سبب به وجود آمدن درخواست‌ها برای حفاظت بهتر از آن آثار باستانی غزه شد؛ ‌مجموعه‌ای از آثار تاریخی آسیب‌پذیر که به دلیل فقدان آگاهی و منابع و همچنین نزاع بین نیروهای رژیم صهیونیستی و مبارزان فلسطینی در خطر قرار دارند.

 

 

 

این موزائیک نیز که ۱۷ جانور و پرنده را به تصویر می‌کشد، بسیار سالم باقی مانده و رنگ‌هایی که در آن بکار رفته هم بسیار واضح است.

 

 

به نقل از باستان‌شناسان قدمت این موزائیک نیز به فاصله بین قرن پنجم تا هفتم میلادی بازمی‌گردد، اما برای تعیین قدمت دقیق آن باید بررسی‌های بسیار دقیق‌تری صورت بگیرد.

منبع ایسنا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها