حضور وایکینگ‌ها در آمریکا ۵۰۰ سال پیش از کریستف کلمب

قطع درخت و بریدن الوار در ایالت نیوفاندلند کانادا به اریکسونِ وایکینگ‌ نسبت داده می‌شود

مطالعات جدید، سال ۱۰۲۱ میلادی اولین تاریخی است که می‌توان حضور اروپایی‌ها در قاره آمریکا را از نظر علمی اثبات کرد. مدتها اعتقاد بر این بوده است که کریستف کلمب، اولین اروپایی است که در سال ۱۴۹۲ پا به قاره آمریکا گذاشت.

اما مورخان می‌گویند ماجراجویان اسکاندیناویایی پیش از او و تقریباً ۵۰۰ سال قبل به آنجا رسیده بودند. اعتقاد بر این است که لیف اریکسون، کاوشگر ایسلندی که دومین پسر از سه پسر «اریک سرخ» بود، اولین بازدید‌کننده از آمریکای شمالی بوده است. اکنون مطالعه‌ای توسط تیمی از محققان بین‌المللی ادعا می‌کند که تاریخ دقیق آن را در ۱۰۲۱ میلادی مشخص کرده است.

اکتشاف جدید در نیوفاندلند کانادا

محققان در مطالعه جدید منتشر شده در مجله نیچر می‌گویند که قطع درختان و بریدن الوار به دست وایکینگ‌ها در «لانس او میدو» که مکانی در ایالت نیوفاندلند کانادا است و به اریکسون نسبت داده می‌شود، دقیقاً به سال ۱۰۲۱ میلادی باز می‌گردد. در این مطالعه سه تکه چوب از سه درخت مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. همه از این درخت ها از مکان‌هایی آمده است که به لحاظ باستان‌شناسی به وایکینگ‌ها نسبت داده می‌شود.

هر قطعه چوب همچنین از «شواهد روشنی» از برش داده شدن با تیغه‌های فلزی نشان دارد که ابزارهای مورد استفاده مردم بومی نبودند. سال دقیق این رخداد قابل تعیین بود، زیرا طوفان خورشیدی عظیم در سال ۹۹۲ بعد از میلاد روی داد که از سال بعد یک ردپای رادیوکربن متمایز در حلقه‌های درختان به جای گذاشت.

پروفسور مایکل دی از دانشگاه گرونینگن هلند و مدیر این تحقیقات گفت: «افزایش متمایز تولید رادیوکربن که بین سال‌های ۹۹۲ تا ۹۹۳ بعد از میلاد اتفاق افتاده است. این مورد در آرشیو حلقه‌های درختان از سراسر جهان تشخیص داده شده است.»

 حضور وایکینگ‌ها در آمریکا ۵۰۰ سال پیش از کریستف کلمب

او گفت که هر یک از سه شیء چوبی این سیگنال ۲۹ حلقه‌های رشد را قبل از پوسته درخت نشان می‌دهند. نویسنده اول این مطالعه، دکتر مارگوت کویتمز که او نیز از دانشگاه گرونینگن است. او گفت: «یافتن این سیگنال از حلقه‌های رشد طوفان خورشیدی ۲۹ در پوسته به ما این امکان را می‌دهد که به این نتیجه برسیم که برش در سال ۱۰۲۱ میلادی انجام شده است.»

محققان می‌گویند تعداد سفرهای وایکینگ‌ها به قاره آمریکا و طول زمان عبور آنها از اقیانوس اطلس هنوز ناشناخته است.

حضور کوتاه مدت و کم اثر وایگینگ‌ها در آمریکا

همه داده‌های فعلی حاکی از این احتمال است که [کاوشگری وایگینگ‌ها] «نسبتا کوتاه‌‌مدت بوده است» و میراث فرهنگی و اکولوژیکی اولین فعالیت اروپایی‌ها در قاره آمریکا به احتمال زیاد اندک بوده است. با این حال، شواهد گیاه‌شناسی از لانس او میدو تایید کرده است که وایکینگ‌ها زمین‌های واقع در جنوب نیوفاندلند را کاوش کرده‌اند.

دکتر کویتمز گفت: «۱۰۲۱ میلادی اولین سالی است که حضور اروپایی‌ها در قاره آمریکا را می‌توان از نظر علمی اثبات کرد.»

«تاریخ‌های قبلی برای حضور وایکینگ‌ها در قاره آمریکا به شدت بر افسانه‌های ایسلندی متکی بود. با این حال، اینها به عنوان تاریخ شفاهی آغاز شدند و تنها قرن‌ها پس از وقایعی که آنها را توصیف می‌کنند، مکتوب شدند». وی گفت: “این افسانه‌ها متناقض و در برخی مواقع خیال‌پردازانه هستند. اما این مسائل دلالت بر این دارند که برخوردهایی هم خشونت‌‌بار و هم دوستانه بین اروپایی‌ها و مردم بومی منطقه رخ داده است”. با این حال، شواهد باستان شناسی اندکی برای حمایت از این برخوردها کشف شده است.» وی افزود: «روایات قرون وسطایی دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد چهره‌های برجسته در سرزمین اصلی قاره اروپا از این اطلاع یافته‌اند که وایکینگ‌ها اقیانوس اطلس را طی کرد‌ه‌اند و به خشکی رسیده‌اند.»

منبع ایندیپندنت فارسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها