سلاطین عثمانی، با یزید دوم

بایزید دوم (ترکی عثمانی: بایزید ثانی) شاهنشاه امپراتوری عثمانی در حد فاصل بین سال‌ های ۱۴۸۱ تا ۱۵۱۲ میلادی بود. بایزید فرزند محمد دوم و همسرش گلبهار خاتون بود و در تراکیه به دنیا آمد. بایزید در سال ۱۴۸۱ به تخت سلطنت تکیه زد. بایزید اسحاق‌ پاشا را به صدارت خود انتخاب کرد و به ینی‌چریها رخصت داد که محمد قرامانی را اعدام کنند.

شورش جم سلطان

بایزید با شورش برادرش جم سلطان روبه‌رو شد؛ او می‌خواست که امپراتوری عثمانی به دو بخش تجزیه شود و بایزید فقط بر اروپا حکمرانی کند. بایزید از پیشنهاد جم سلطان سر باز زد و به دفاع از یکپارچگی قلمرو عثمانی پرداخت. سرانجام بایزید با گدیک احمدپاشا متحد شد و لشکری برای حمله به ایتالیا در آناتولی مهیا کرد. در سال ۱۴۸۱ میلادی سپاه بایزید و سپاه جم سلطان به هم رسیدند؛ جم سلطان شکست خورد و بقایای لشکرش ناچار به فرار شدند.

فتوحات

بایزید جنگاورانی از صربستان و بوسنی به امتداد ساحل دالماسی تا راغوزه و از دانوب به نمسوار و دیگر مناطق مجارستان فرستاد. بایزید با این حملات غنایم جنگی کسب کرد و هرزگوین را به‌طور کامل تصرف کرد. بایزید همچنین با نیروهای دست‌نشانده والاکیا به مولداوی حمله کرد و کیلیا را در ساحل دانوب تصرف نمود. بایزید همچنین به جنگ با ونیز پرداخت و بنادر اصلی ونیز را تحت تصرف خود درآورد.

اصلاحات داخلی

بایزید مورخینی چون کمال پاشازاده را به تدوین تاریخ امپراتوری عثمانی واداشت. وی مساجد، مدارس و حوزه‌های علمیه بسیاری در استانبول احداث کرد. بایزید به تنظیم ساختار مالی توجه نشان داد و مالیات جدیدی تحت عنوان عوارض برای خانواده‌ها وضع کرد تا ذخیره مالی دست‌نخورده‌ای برای جنگ‌ها فراهم آورد.

منبع ویکی پدیا فارسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها