خرم سلطان یکی از قدرتمند‌ترین زنان تاریخ عثمانی

خرم سلطان هوش و ذکاوت بیشتری نسبت به سلطان سلیمان داشت

به احتمال زیاد به لطف سریال‌های ترکی، خرم سلطان را می‌شناسید یا دست‌کم نام او به گوش شما خورده است. برای آن دسته از خوانندگانی که خرم سلطان را نمی‌شناسند باید بگوییم خرم سلطان یکی از قدرتمند‌ترین زنان تاریخ عثمانی به‌حساب می‌آید و به کمک سلطان سلیمان به قدرت و نفوذ زیادی در دربار عثمانی داشت.

خرم سلطان در سال ۱۵۰۲ میلادی زاده شد و پس از فراز و نشیب‌های زیاد به‌دنبال بدست آوردن دل سلطان سلیمان، یکی از قدرتمندترین پادشاهان عثمانی، به بانوی اول آن مرز و بوم تبدیل شد. خرم سلطان هوش سرشاری داشت و این هوش و ذکاوت در بسیاری مواقع به کمک او آمد و به یکی از مشاورین اصلی دربار تبدیل شد.

خرم سلطان در منطقه‌ای که اکنون این منطقه را با نام اوکراین می‌شناسیم به دنیا آمد و وقتی که هنوز نوجوانی بیش نبود او را ربودند و به قسطنطنیه که همان استانبول فعلی است منتقل شد. او در آنجا به‌عنوان برده به دربار سلطان فروخته شد و در عرض چند ماه توانست مهر خودش را به دل سلطان سلیمان باز کند و به سوگلی سلطان تبدیل شود.

سلطان سلیمان پس از مدتی جایگاه ویژه‌ای در میان زنان حرمسرای خود برای خرم سلطان قائل شد و به لطف این امتیازها، خرم سلطان توانست مشاوره‌های خوبی در زمینه تعامل با سایر کشورها به سلطان بدهد. این مشاوره‌ها به‌اندازه‌ای کارساز بود که دیگر مشاورین مرد دربار عثمانی خرم سلطان را به جادوگری متهم کردند. چنین سخنانی پشت‌سر خرم سلطان ادامه داشت تا اینکه نهایتاً به گوش سلطان سلیمان رسید و تمامی این افراد را بابت این سخنان ناشایست، شدیداً تنبیه کرد.

خرم سلطان که غرق قدرت شده بود به فکر نفوذ بیشتری در دربار عثمانی افتاد،‌ در نتیجه سلطان سلیمان را بازی داد و به‌رغم اینکه یک مسیحی به‌دنیا آمده بود به سلطان گفت که می‌خواهد به دین اسلام بگراید. سلطان سلیمان که از این تصمیم خرم سلطان به وجد آمده بود می‌خواست باز هم با معشوقه‌اش همبستر شود اما بزرگان حرمسرای سلطان از این تصمیم شوکه شدند چرا که بر اساس قوانین عثمانی، ۲۰۰ سال بود که هیچ پادشاهی با زنی به‌صورت عقد رسمی ازدواج نکرده بود.

از طرف دیگر گرویدن خرم سلطان به دین اسلام به این معنا بود که پادشاه نمی‌توانست به‌غیر از ازدواج با او همبستر شود. در نتیجه سلطان عثمانی پس از ۳ روز فکر و مشورت خرم سلطان که اکنون مسلمان شده بود را به عقد خود درآورد و صاحب ۶ شاهزاده شدند.

منبع سایت برترینها
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها