تاریخچه مساجد تماشایی ادیرنه!

ادیرنه که زمانی پایتخت عثمانی بود، شهری ست که به خاطر مساجد دیدنی معروف است. مسجد سلیمیه یکی از معروف ترین مساجد ادیرنه و اثر هنری معمار سینان به شمار می رود. با تاریخ ما همراه شوید تا درباره سلیمیه، مسجد تماشایی ادیرنه! بیشتر بدانید.

 

۱.مسجد سلیمیه

مسجد ادیرنه
مسجد سلیمیه

این مسجد عثمانی به دستور سلطان سلیم دوم و توسط معمار سینان ساخته شد. میمار سینان ک مسئول ساخت بیش از ۳۰۰ بنا بود، بعد از آن در پروژه ها مهمی مثل مسجد سلطان محمت در استانبول و تاج محل در آگرا شرکت کرد. مسجد سلیمیه بین سال های ۱۵۶۹ تا ۱۵۷۵ به گونه ای ساخته شد که بازدیدکنندگان از داخل محراب مسجد میتوانند به سایر قسمت آن بروند. گندب غول پیکر مسجد هم داستان جالبی دارد و به خاطر ساخت و ساز محکمش در ۱۹۱۳ از محاصره بلغارها جان سالم به در برد! صدمات جزئی که به خاطر آتش توپخانه به این مسجد رسید، دیگر هرگز ترمیم نشد. بین ۱۹۸۲ و ۱۹۹۵، عکس این مسجد پشت اسکناس ۱۰۰۰۰ لیری ترکیه چاپ شد و در ۲۰۰۱ به یکی از میراث جهانی یونسکو تبدیل شد.


۲.مسجد بایزید دوم

مسجد بایزید
مسجد بایزید

مسجد بایزید دوم در ادیرنه که در سال ۱۴۴۸ کامل شد، به دستور سلطان بایزید ساخته شد. این مسجد به خاطر دار الشفا یا بیمارستانی که دارد حائز اهمیت است که بخاطر روش های درمانی نوآورانه در اختلالات ذهنی مثل استفاده از موزیک، رایحه و صدای آی معروف شد. پس از جنگ روسیه و ترکیه در ۱۸۷۷ بسته شد و بیمارستان آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و در ۱۹۹۳  در همکاری با دانشگاه تراکیه به یک موزه تبدیل شد.


۳.مسجد مرادیه

مسجد مرادیه
مسجد مرادیه

مسجد مرادیه به دستور سلطان مراد دوم در ۱۴۳۶ کامل شد و به خاطر کاشی هایی که در محراب و نمازخانه آن بکار رفته ، مورد توجه قرار گرفت. حاشیه زینتی نمازخانه از ظروف چینی آبی و سفید الهام گرفته که در سلسله یوانگ در قرن چهاردهم محبوب بود. محراب چشمگیر مسجد با کاشی های زیبا و نوشته های قرآن تزیین شده است. کاشی های محراب مشابه کاشی های مسجد یشیل در بورسا می باشد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها